Written by ဉာဏ္မ်ဳိးေအာင္
ၿဗိတိန္ႏိုင္ငံလန္ဒန္ၿမဳိ႕တြင္ စာၾကည့္တိုက္ပညာေတာ္သင္အျဖစ္
ပညာသင္ၾကားခဲ့ဖူးၿပီး ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ စာၾကည့္တိုက္မွဴး ဦးသိန္းဟန္
(ဆရာေဇာ္ဂ်ီ) အၿငိမ္းစားယူၿပီးေနာက္ ဗဟိုတကၠသိုလ္စာၾကည့္တိုက္တြင္
စာၾကည့္တိုက္မွဴး တာဝန္ထမ္းေဆာင္ခဲ့သည့္အျပင္ စာၾကည့္တိုက္ပညာကို
ျပည္တြင္း၌ တကၠသိုလ္အဆင့္ ပထမဆုံး ဖြင့္လွစ္သင္ၾကားႏိုင္ရန္
ဦးေဆာင္ႀကဳိးပမ္း ခဲ့ေသာ ဆရာဦးေသာ္ေကာင္း (ဖုကုအိုကအာရွ ဓေလ့ဆိုင္ရာဆုရွင္) ႏွင့္ ေတြ႔ဆုံေမးျမန္းထားသည္မ်ားမွ ေကာက္ႏုတ္ေဖာ္ျပအပ္ပါသည္။

Voice : ျပည္သူ႔စာၾကည့္တိုက္ေတြေပါ့ ဆရာ၊ ကြၽန္ေတာ္တို႔ဆီက အေခၚအရဆိုရင္ေတာ့ ကိုယ္ ထူကိုယ္ထစာၾကည့္တိုက္ေပါ့။ အဲဒီစာၾကည့္တို က္ေတြက သိပ္ၿပီးေတာ့ အလုပ္မျဖစ္ေသးတာ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆရာ။ ဘယ္လိုလုပ္သင့္လဲ။
UTK : တခ်ဳိ႕ေတြကေတာ့ အလြယ္ေျပာၾကတာေပါ့ ဗ်ာ။ ကေလးေတြ စာမဖတ္ဘူးတဲ့။ တကယ္ေတာ့ လည္း မဟုတ္ဘူးထင္တယ္။ လူငယ္ေတြ လက္ထဲကို စာေကာင္းေပေကာင္း ေရာက္ေအာင္ လုပ္ေပးႏိုင္ရင္ ဖတ္ပါတယ္။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ သားက ေဒၚခင္ၾက ည္ေဖာင္ေဒးရွင္း အတြက္ မိုဘိုင္းလ္စာၾကည့္တိုက္ လုပ္ေနတယ္။ မိုဘိုင္းလ္ စာၾကည့္တိုက္လုပ္ေတာ့ အရမ္းဖတ္တယ္ဗ်။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ စာအုပ္ကို ေသခ်ာေ႐ြးေပးရတယ္။ သူတို႔လည္း အႀကံဉာဏ္ေပးပါ ဆိုၿပီးေတာ့ ပုံစံ ေလးေတြလည္း လုပ္ထားေပးတယ္။ ဘယ္လိုစာအုပ္ ဖတ္ခ်င္လဲ၊ တကယ့္စာေရးဆရာေ တြ ဘာေတြသိရင္လည္း ေျပာပါ။ ဒါမွမဟုတ္လည္း ဘယ္ဘာသာရပ္ကို ဖတ္ခ်င္လဲ ေျပာပါဆိုေတာ့ အႀကံျပဳတယ္။ အဲဒါေလးေတြကို လိုက္ဝယ္တယ္။ တစ္မ်ဳိးကို သုံးဆယ္ေလာက္ ဝယ္ၿပီးေတာ့ ဘတ္စ္ ကားေပၚ၊ မိုဘိုင္းလ္စာၾကည့္တိုက္ေပၚ ထည့္ထားေတာ့ စာအုပ္ေတြက တစ္ခ်ိန္လုံး ခန္းေနေတာ့ ေအာ င္ျမင္တယ္လို႔ ေျပာရမွာေပါ့။ ဒါေပမဲ့ ဒါက တစ္ေနရာေလးပဲ ရွိေသးတာ။ အမ်ားႀကီး လိုေသးတယ္။ တကယ္သာ လုပ္ႏိုင္ရင္ ေမာ္ေတာ္ကား မသြားႏိုင္တဲ့ ေနရာဆိုရင္ ေလွတို႔ ဘာတို႔နဲ႔ သြားေပါ့ဗ်ာ ။ ႏိုင္ငံျခားမွာ ရွိပါတယ္။ ကေမၻာဒီးယားမွာအမ်ားႀကီးပဲ ရွိတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ တ႐ုတ္ျပည္မွာ ေက်ာပိုး အိတ္နဲ႔ေတာင္ သြားတယ္ဗ်ာ။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ျမင္းေလးေတြ ဘာေလးေတြနဲ႔ သြားတာလည္း ရွိတယ္။ အဲဒါ ေခါင္တဲ့ေနရာေပါ့။
အခုဟာကဗ်ာ စာၾကည့္တိုက္ေတြက အေရအတြက္သာ မ်ားေနတယ္။ အေရအတြက္ ငါးေသာင္းဆိုတာ ဘယ္လိုမွ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ ႏိုင္ငံႀကီးေတြမွာေတာင္မွ အဲသေလာက္ မရွိဘူး။ အာရွ တိုင္းျပည္ေတြမွာလည္း အဲသေလာက္ မရွိဘူး။ ဆိုေတာ့ နာမည္သာစာၾကည့္တိုက္ ျဖစ္ေနတာေလ တကယ့္ စာၾကည့္တိုက္လုပ္ငန္းကို မလုပ္ႏိုင္ဘူး။ စာၾကည့္တိုက္လုပ္ငန္း လုပ္ဖို႔ကလည္း ဆရာေဇာ္ဂ်ီက အၿမဲေျပာတယ္။ စာေပတိုက္ေတြက လွဴထားတဲ့ စာအုပ္ေတြရွိမယ္၊ ဂ်ာနယ္အေဟာင္းေတြ ရွိမယ္။ ဒါေပမဲ့ ဂ်ာနယ္ အေဟာင္းဆိုရင္ မဖတ္ခ်င္ၾကဘူး။ အသစ္သာဖတ္ခ်င္တာ စာေကာင္းေပေကာင္း ထားေပးရ မယ္။ ေဒသခံအတြက္ သူတို႔ လိုခ်င္တာလည္း ေပးရမယ္။ ၿပီးရင္ တစ္ခါ ကိုယ္က ပညာေပးတဲ့အေနနဲ႔ စာၾကည့္တိုက္မွဴး ကပဲျဖစ္ျဖစ္ ေ႐ြးေပးၿပီးေတာ့ သူတို႔ေတြ တျဖည္းျဖည္း တက္လာေအာင္ေပါ့။ သူတို႔က စစခ်င္းဝတၳဳတို႔ ဘာတို႔ ဖတ္တယ္ဆိုရင္ ေနာက္ပိုင္းမွာ သုတစာေတြ ထည့္လာၿပီး သူတို႔ကို ဆြဲယူသြားဖို႔။ အဆင့္ျမႇင့္တင္ေပးဖို႔။ အဲေတာ့ စာၾကည့္တိုက္မွဴးေကာင္းလည္း လိုတယ္ဗ်။ သင္တန္းတက္ထားတဲ့ စာၾကည့္တိုက္မွဴး ေကာင္းေကာင္း လိုတယ္။ ေနာက္ အဓိကေတာ့ သင္ေပးလို႔မရဘူး။ အဲဒါကေတာ့ ေစတ နာ ေကာင္းရမယ္။ စာမဖတ္ဘူးဆိုတာ မဟုတ္ဘူး။ ဗမာေတြ စာဖတ္ပါ တယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ရထားေတြ ဘာေတြေပၚမွာ ဖတ္ေနၾကတာပဲ။
Voice : အဲေတာ့ ဆရာ ျပည္သူ႔စာၾကည့္တိုက္ ပုံစံထက္ မိုဘိုင္းလ္စာၾကည့္တိုက္ပုံစံ ေျပာင္းေစခ်င္တာ လား။
UTK : မိုဘိုင္းလ္ကေတာ့ အားလုံးမျဖစ္ႏိုင္ဘူး။ ဆရာတို႔ ဒီလိုၿမဳိ႕ေတြ ၿမဳိ႕ႀကီးေတြ ၿမဳိ႕အငယ္စားေ တြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကေတာ့ အေဆာက္အအုံနဲ႔ပဲ။ ဆရာေဇာ္ဂ်ီက ဘီသုံးလုံးတို႔ ဘီေလးလုံး တို႔ ေဟာေျပာ ေလ့ရွိတယ္ေလ။ B တစ္လုံးကေတာ့ Building ေပါ့။ တကယ့္စာၾကည့္တိုက္က အေဆာက္အအုံတစ္ခုေတာ့ ရွိရမယ္။ ၿပီးရင္ Brain ေျပာတယ္။ ဒါကေတာ့ စာၾကည့္တိုက္မွဴးကို သူက ဆိုလိုတာ။ စာၾကည့္တိုက္မွဴး ေကာင္းေကာင္း ရွိရမယ္။ ၿပီးရင္ Bookဆိုတာ စာအုပ္ ရွိရမယ္။ ေနာက္ B တစ္လုံးက Budget ထင္တယ္။ ေငြမရွိရင္လည္း မရဘူး။ ဒါေပမဲ့ စာၾကည့္တိုက္ တစ္ေထာင္ ႏွစ္ေထာင္ ပဲရွိရင္ ရတယ္ဗ်။ ေသာင္းဂဏန္း မလိုဘူး။ တစ္ေထာင္ႏွစ္ေထာင္ စာၾကည့္တိုက္ ေကာင္းေကာင္း၊ အဆင့္အတန္းေကာင္း ေကာင္းေလးလုပ္ႏိုင္ရင္ ေငြေရးေၾကးေရးကေတာ့ အစိုးရတစ္ခုတည္း အားကိုးလို႔ မရဘူးလို႔ ထင္တယ္။ အျပင္အဖြဲ႕အစည္းေတြေကာ အားလုံးဝိုင္းလုပ္မွပဲ ရမယ္ထင္တယ္။
ေနာက္ဆရာတို႔ အခုျမင္တာကေတာ့ ေဒသခံ လိုတယ္ဗ်။ ေဒသခံက အားေကာင္းလို႔ရွိရင္ စိတ္ဝင္စားလို႔ ရွိရင္ ေအာင္ျမင္တယ္။ ဒီကသြားဖို႔မလိုဘူး။ သြားလုပ္ရင္ ခဏေလးပဲ သင္ေပးၿပီးေတာ့ ျပန္ပ်က္တယ္။ ဖ်ာပုံမွာဆို ေအာင္ျမင္တယ္။ ဒီက စာအုပ္ေတြ ဘာေတြေပးတယ္။ အခုသူတို႔ဘာသာ သူတို႔ ဘာမွမလိုေ တာ့ဘူး။ ေငြလည္း သူတို႔ဘာသာ ရွာလို႔ရတယ္။ အေဆာက္အအုံလည္း ျဖစ္သြားၿပီ။
Voice : ေနာက္တကၠသိုလ္ေကာလိပ္ စာၾကည့္တိုက္ေတြရဲ႕ လက္ရွိအားသာခ်က္ အားနည္းခ်က္ေတြ ကို ေျပာေပးပါဦးဆရာ။
UTK : ေလာေလာဆယ္ေတာ့ ေဟာင္းေနတာေပါ့ဗ်ာ။ ဗမာစာအုပ္က လြဲလို႔ ဗမာစာအုပ္ေတာင္မွ ဆရာတို႔ေခတ္ တုန္းကလို ထြက္တိုင္းဝယ္လို႔ မရေတာ့ဘူးေလ။ ဘတ္ဂ်က္က မေလာက္ေတာ့ဘူး။ စာအုပ္ေဈးေတြကလည္း တက္သြားတယ္။ ဆရာေဇာ္ဂ်ီတို႔၊ ဆရာတို႔ လုပ္တုန္းကေတာ့ ထြက္တဲ့ စာအုပ္အားလုံး ဝယ္တာပဲ။ အဲဒီ တုန္းကေတာ့ ႐ုပ္ျပေတာင္ ဝယ္တယ္။ ဒီတစ္ေခတ္မွာ ဒီလိုစာအုပ္ေတြ ထြက္ခဲ့တယ္ဆိုတာ ျပလို႔ရေအာင္ ဆိုၿပီးေတာ့ သိမ္းထားတယ္။ ႏိုင္ငံျခားမွာစာအုပ္ထုတ္တိုင္း ေအာက္ စဖို႔ဒ္တို႔၊ ကိမ္းဘရစ္တို႔လို တကၠသိုလ္ႀကီးေတြက တစ္အုပ္တစ္အုပ္ ရတယ္။
ဒီမွာက အရင္တုန္းက ရတယ္။ ေရွးတုန္းက ရတယ္။ ဒါေပမဲ့ ပ်က္သြားတာ ၾကာၿပီ။ ၆၂ ေနာက္ပိုင္းမရဘူး။ အဲဒီလို ေပးဖို႔ ဥပေဒအသစ္ ျပန္လုပ္လို႔ရွိရင္ အမ်ဳိးသားစာၾကည့္တိုက္ ေပးရမယ္၊ တကၠသိုလ္အႀကီးႀကီးေ တြ ေပးရမယ္။ အနည္းဆုံး ရန္ကုန္၊ မႏၲေလးေပါ့ဗ်ာ။ ေပးလို႔ရွိရင္ သူတို႔လည္း သိမ္းထားေပးမယ္။ ဒီစာအုပ္ ဟာ မေပ်ာက္ပ်က္သြားဘူးေပါ့။ အခုဟာက အဲဒီဥပေဒကလည္း မရွိဘူး။
Voice : ေနာက္တစ္ခုက တကၠသိုလ္ စာၾကည့္တိုက္ေတြမွာ သီးသန္႔ရန္ပုံေငြ မရွိေတာ့ တစ္ႏွစ္တစ္ႏွစ္ကို ဝယ္တဲ့စာအုပ္က တစ္ကိုယ္ေရ ကိုယ္ဘာသာဝယ္တဲ့ စာအုပ္ေလာက္ပဲ ရွိတယ္ ဆရာ။ ဒါနဲ႔ပတ္သက္လို႔ေ ကာ ဘယ္လိုျမင္ပါသလဲဆရာ။
UTK : ဟုတ္တယ္။ အဲဒါက ဆရာျမင္တာေတာ့ အစိုးရဘတ္ဂ်က္က နည္းတယ္။ အခုၿပီးခဲ့တဲ့ တစ္ႏွစ္က စလို႔ေတာ့ ႏွစ္ဆေပးတယ္။ ဒါေပမဲ့လည္း မလုံေလာက္ဘူး။ မလုံေလာက္ဘူးဆိုတာ ႏိုင္ငံျခားမွာထုတ္တဲ့ ပညာရပ္နဲ႔ ပတ္သက္တယ္ ဆိုပါေတာ့။ ႐ူပေဗဒတို႔၊ ဓာတုေဗဒတို႔ အဲလို စာအုပ္မ်ဳိးေတြကအမ်ားႀကီး ထြက္တယ္။ ဆရာတို႔ဆီမွာ သြားၾကည့္လို႔ရွိရင္ ေခတ္မမီေတာ့ဘူး။ သိပၸံဘက္က ဆိုပါေတာ့ ဆယ္ႏွစ္၊ ဆယ့္ငါးႏွစ္ဆိုရင္ ေခတ္မမီေတာ့ဘူး။ Medical ဆို ပိုဆိုးတာေပါ့။
အဲေတာ့ ဒီေက်ာင္းသုံးစာအုပ္ လိုတယ္။ ေက်ာင္းသားေတြ အတြက္ Reference လိုတယ္။ အဲဒါ ကေတာ့ အခုေလာေလာဆယ္ ကေတာ့ စစခ်င္း ဆရာတို႔တိုင္းျပည္ကိုကူမယ့္ လူေတြကေတာ့ ေလာေလာလတ္လ တ္ေတာ့ ရွိတာေပါ့။ ဒါေပမဲ့ ေရရွည္ကေတာ့ သူတို႔ကိုလည္း အၿမဲတမ္း အားကိုးေနလို႔မရဘူး။ ကိုယ့္ဘာသာ ရပ္တည္ႏိုင္ရမယ္။ အဲေတာ့ အဲဒါေတာ့ ဘယ္လိုေျဖရွင္းၾကမလဲ ဆရာလည္းမသိဘူး။ တိုင္းျပည္တိုးတက္ လာရင္ေတာ့ ဘတ္ဂ်တ္က ပညာေရးဘက္ကို ပိုေပးႏိုင္ရင္ေတာ့ ရမွာေပါ့။ စာအုပ္ကေတာ့ တကၠသိုလ္ရဲ႕ အသက္တစ္ခုပဲေလ။ သင္ၾကားဖို႔ဆိုတာလည္း စာအုပ္မရွိဘဲ မျဖစ္ဘူး။ ဆရာေတြကိုက စာေကာင္းေပေ ကာင္း ဖတ္ေနရမယ္။ ေနာက္ သူ႔ဘာသာရပ္မွာ ေခတ္မီေနရမယ္။ ေနာက္မဟုတ္လို႔ ရွိရင္ ဟိုးအရင္ႏွစ္ ကလည္း ဒီ Notes ပဲ။ ဒီႏွစ္လည္း ဒီ Notes ပဲ ဆိုရင္ ဘယ္လိုမွမတိုးတက္ဘူး။ အေဟာင္းေတြပဲ ျဖစ္ေ နေတာ့။ အဲေတာ့ ေခတ္နဲ႔ ရင္ေပါင္တန္းသြားႏိုင္ဖို႔က စာအုပ္ေတြ၊ စာေစာင္ေတြ၊ ဂ်ာနယ္ေတြ မ်ားမ်ားဖတ္ ထားမွ။
Voice : ဆရာ ေနာက္တစ္ခုက ျပည္တြင္းထဲမွာ စာၾကည့္တိုက္ေတြ အခ်င္းခ်င္း ဆက္သြယ္ေဆာင္႐ြက္မႈ အားနည္းတာေကာ ဘယ္လိုျမင္ပါသလဲ။
UTK : အဲဒါလည္းမရွိဘူး။ သိပ္အားနည္းေနတယ္။ ႏိုင္ငံျခားမွာေတာ့ Library Cooperation ဆိုၿပီးေတာ့ သူတို႔ Network ေတြလုပ္တယ္။ လုပ္ၿပီးေတာ့ စင္ကာပူကေတာ့ အေကာင္းဆုံးပဲေလ။ တိုင္းျပည္က ငယ္ေတာ့ အားလုံး စာၾကည့္တိုက္ေတြ ျပည္သူ႔စာၾကည့္တိုက္ေကာ၊ အမ်ဳိးသားစာၾကည့္တိုက္ေကာ၊ တကၠသိုလ္ စာၾကည့္တိုက္ေကာ သူတို႔ အခုကေတာ့ အီလက္ထရြန္နစ္နဲ႔ ဆက္သြယ္တာ မ်ားတယ္။ ဒါေပမဲ့လည္း Inter-Library Loan ဆိုတာရွိတယ္။ ဥပမာ-တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသား တစ္ေယာက္က စာၾကည့္တိုက္မွာ စာအုပ္သြားရွာတယ္။ သူ႔စာၾကည့္ တိုက္မွာ မရွိဘူးဆိုရင္ အမ်ဳိးသား စာၾကည့္တိုက္မွာ ရွိတယ္ဆိုရင္ သြားငွားလို႔ ရတယ္။ စာၾကည့္တိုက္မွာ မရွိေပမယ့္ Catalogue Data မွာေတာ့ရွိတယ္။ ဒီစာအုပ္က ဘယ္မွာရွိတယ္၊ ဘယ္မွာ သြားငွားရင္ ရတယ္ဆိုတာ ျပထားတယ္။ အဲဒီမွာ သြားၾကည့္ လို႔ရတယ္။ တခ်ဳိ႕ေတြဆိုရင္ ေနာက္တစ္ရက္မွာ ေရာက္လာတာပဲ။ အဲဒါ မ်ဳိးေတြက ကြန္ရက္ေတြ လုပ္ဖို႔ေကာင္းတယ္။ စာၾကည့္တိုက္တစ္ခုနဲ႔တစ္ခု အခ်ိတ္အဆက္ လုပ္ၿပီးေတာ့ ငွားဖို႔ေပါ့။
Voice : တျခားႏိုင္ငံေတြမွာ အမ်ဳိးသား စာၾကည့္တိုက္ႀကီးေတြက ထြက္သမွ် စာအုပ္အစုံ စုထားတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ဒီမွာရွိတဲ့ အမ်ဳိးသားစာၾကည့္တိုက္ ကိုလည္း ထြက္သမွ်စာအုပ္ေတြ စုႏိုင္ေအာင္ ဘာေတြ လိုအပ္ပါသလဲ ဆရာ။
UTK : ဒီမွာက ခင္ဗ်ားတို႔လည္း သိမွာပါ။ အရင္တုန္းက စာေပစိစစ္ေရးဆိုတာ အုပ္ဘယ္ေလာက္ လဲ ေျခာက္ဆယ္ေလာက္လား အမ်ားႀကီးေပးရတယ္ မဟုတ္လား။ တကယ္သိမ္းတဲ့ စုတဲ့ေနရာ မေရာက္ဘူးဗ်။ ဟိုမွာက အဲေလာက္လဲ မေပးရဘူး။ ဆိုပါေတာ့ ဆယ့္ငါးအုပ္ေလာက္ ေပးရတယ္ဆိုရင္ တစ္ဝက္ေလာက္က စာၾကည့္တိုက္ ေတြ ေရာက္တယ္။ သူတို႔ရဲ႕ အမ်ဳိးသားစာၾကည့္တိုက္ ေရာက္တယ္။ တကၠသိုလ္ ႀကီးေတြရဲ႕ စာၾကည့္တိုက္ ေရာက္တယ္။ အဂၤလန္မွာဆိုရင္ သူတို႔ ျပည္နယ္ေတြ ရွိတယ္ Scotland တို႔ Wales တို႔ ဘာတို႔ ရွိတာေပါ့။ အဲဒီက အမ်ဳိးသားစာၾကည့္တိုက္ သူ႔ျပည္နယ္ေပါ့။ အဲဒါအ တြက္လည္း ေပးတယ္။ သိမ္းမယ့္ေနရာ၊ ဖတ္မယ့္ေနရာ ေရာက္တယ္။ ဒီမွာကေတာ့ အမ်ားႀကီး ဟိုတုန္း က ေပးရပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ သိမ္းတဲ့ေနရာ မေရာက္ဘူး။ ဆရာတို႔ အမ်ဳိးသား စာၾကည့္တိုက္ေတာင္ အစုံမေ ရာက္ဘူး။
အမ်ဳိးသားစာၾကည့္တိုက္ကလည္း အခုထက္ထိ ဥပေဒမရွိေသးဘူး။ ရွိဖို႔ေတာ့ ေကာင္းတယ္။ အဲဒီဥပေဒ မွာမွ ထပ္ထည့္ထားတယ္။ တကၠသိုလ္ စာၾကည့္တိုက္လည္း ေပးရမယ္။ တကၠသိုလ္ဆိုလည္း ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္၊ မႏၲေလးတကၠသိုလ္ စသျဖင့္ တကၠသိုလ္အႀကီးေတြကို နာမည္နဲ႔ ထည့္ထားတယ္။ အဲဒါမ်ဳိး ကေတာ့ ဥပေဒနဲ႔ လုပ္ဖို႔ေကာင္းတယ္။ ျပည္သူ႔ စာၾကည့္တိုက္လည္း ႏိုင္ငံျခားမွာ ဥပေဒရွိတယ္။ ဒီအေရွ႕ေတာင္အာရွ ဥပေဒေတြ စုၿပီးေတာ့ ဆရာတို႔ တစ္ခါေပးဖူးတယ္။ လူႀကီးေတြကို အဲဒါေတြကို ၾကည့္ၿပီးေတာ့ မတိမ္းမယိမ္းေပါ့ ကိုယ့္တိုင္းျပည္နဲ႔ ကိုက္ေအာင္ လုပ္ေပးမယ္ဆိုရင္ Funding က ဘတ္ဂ်က္က ႏွစ္နည္းရွိတယ္ဗ်။ ဗဟိုအစိုးရက ေပးတာ ရွိတယ္။ ဒါေပမဲ့လည္း အဲဒါက ဘယ္ေတာ့မွ မလုံေလာက္ႏိုင္ဘူး။ အဲေတာ့ဘယ္လိုရွိလဲ ဆိုေတာ့ Local Tax ရွိတယ္။ အဂၤလန္မွာဆို ဟိုတုန္းက တစ္ပဲနိပဲ။ တစ္ပဲနိ ဆိုတာ ဘာမွမရွိဘူး။ စာၾကည့္တိုက္အတြက္ Penny Tax လို႔ေခၚတယ္။ ကိုယ့္ေဒသရဲ႕ စာၾကည့္တိုက္ကို ပံ့ပိုးဖို႔ အဲဒီေဒသက လူက တစ္ပဲနိပဲ ေပးရတယ္။ ဒီမွာ ဆိုပါေတာ့ဗ်ာ ရန္ကုန္စည္ပင္ ဆိုရင္ ပိုက္ဆံရွိပါတယ္။ သူက ဘာTax ေတြရွိလဲေတာ့ ဆရာလည္း မသိဘူးေလ။ အခြန္တစ္ခုတည္း မွာ ႏွစ္က်ပ္ သုံးက်ပ္ပဲ ေကာက္မယ္ဆိုရင္ ဒီမွာက လူဦးေရက ငါးသန္းေလာက္ရွိတယ္ မဟုတ္လား။ အဲေတာ့ ဘတ္ဂ်က္က အမ်ားႀကီးရမယ္။ အဲလို Local Tax ရွိတယ္။ ဆင္းရဲတဲ့ ေနရာေတာ့ မယူဘူးေပါ့။ ႐ြာေတြ ဘာေတြေတာ့ မယူဘူးေပါ့။
Voice : တျခားႏိုင္ငံေတြမွာ ထုတ္သမွ် စာအုပ္ေတြကို အမ်ဳိးသားစာၾကည့္တိုက္လိုမ်ဳိး စာၾကည့္တိုက္ေ တြဆီ ပို႔ေပးဖို႔ မူပိုင္ခြင့္ဥပေဒ ထဲမွာ ထည့္ထားတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ဒီကအေျခအေနကိုေရာ ဆရာ ဘယ္လိုျမင္ပါသလဲ။
UTK : သူတို႔က မွတ္ပုံတင္ရတယ္။ မွတ္ပုံတင္ၿပီးေတာ့ Copy Right ပါ တစ္ခါတည္း မွတ္ထားတယ္။ သူတို႔ Register လည္း လုပ္ထားတယ္။ ဥပမာ- ျပႆနာျဖစ္လို႔ ရွိရင္ အဲဒီမွာ သြားေျဖရွင္းလို႔ ရတ ယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ISBN နံပါတ္ဆိုတာ ရွိတယ္။ တစ္ကမၻာလုံးက အသိအမွတ္ျပဳတယ္ေလ။ ကြန္ပ်ဴတာနဲ႔ အဲဒီနံပါတ္ကို ၾကည့္လိုက္လို႔ရွိရင္ စာအုပ္ရဲ႕ Dataေတြ အားလုံး ထြက္လာတယ္။ စာအုပ္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အခ်က္အလက္ေတြ ဘယ္ထုတ္ေဝသူက ထုတ္တယ္။ ဘယ္တုန္းက ထုတ္တယ္။ စာေရးဆရာ ဘယ္သူပါ။ အေသးစိတ္ပါတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ အခ်ဳပ္ကေလးလည္း ပါတယ္။
Voice : အခု ျမန္မာႏိုင္ငံမွာလည္း မူပိုင္ခြင့္ ဥပေဒကို လႊတ္ေတာ္တင္မယ္လို႔ သိရပါတယ္။ အဲဒီအထဲမွာေ ကာ ဒီလိုမ်ဳိး ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြ ထည့္ဖို႔လိုပါသလား ဆရာ။
UTK : အဲဒါ ပါ မပါေတာ့ မသိဘူး။ မူပိုင္ခြင့္ကေတာ့ စစခ်င္းကေတာ့ ဆရာတို႔ အတြက္ေတာ့ နည္းနည္းေ တာ့ အခက္အခဲ ေတြ႔မွာေပါ့ေလ။ ႏိုင္ငံျခားမွာ သြားေဆြးေႏြး တုန္းကေတာ့ စာအုပ္က အဓိကမဟုတ္ဘူး။ ဂီတေတြကို အဓိထားတယ္။
Voice : ျပည္တြင္းထဲမွာ စာၾကည့္တိုက္မွဴးေကာင္းေတြ ေမြးထုတ္ေပးဖို႔ ဘယ္လိုမ်ဳိး အခက္အခဲေတြရွိၿပီး ဘာေတြ လိုအပ္သလဲ ဆရာ။
UTK : ဆရာကိုယ္တိုင္ စခဲ့တဲ့သင္တန္းက အခုေတာ့ ဘြဲ႕လြန္ဒီပလိုမာရွိတယ္။ ဟိုး ေအာက္ပိုင္းလည္း ရွိတယ္။ ေအာက္ပိုင္းက ရန္ကုန္အေရွ႕ပိုင္း တကၠသိုလ္မွာ ဆိုေတာ့ ဝိဇၨာလိုင္း ရွိတယ္။ ဘြဲ႕လြန္ဒီပလိုမာ ရွိတယ္။ အဲဒီသင္ၾကားေရး အဆင့္အတန္းကို ျမႇင့္ရမယ္။ ျမႇင့္ရမယ္ဆိုတာေတာ့ ဒါက ေျပာလို႔ရွိရင္ ဆရာတို႔ ပညာရပ္တစ္ခုတည္းေတာ့ မဟုတ္ဘူးေပါ့။ ဆရာတို႔ပညာရပ္ ကေတာ့ Library and Information Study ဆိုေတာ့ ဗမာလိုကေတာ့ စာၾကည့္တိုက္နဲ႔ သုတပညာေပါ့။ အဲဒီသင္ၾကားတဲ့ ဆရာတို႔ဟာေတြ သိပ္ေဟာင္းေနၿပီ။ ဆရာ ရွိတုန္းကေတာ့ အေမရိကား ဟာဝိုင္ရီက လႊတ္ၿပီးေ တာ့ ေအာင္လာတဲ့ ဆရာ ဦးသိန္းလြင္ဆိုတာ သူက တစ္ခါ Revise ျပန္လုပ္ေပးဖူးတယ္။ သူက အဲဒီက မဟာဝိဇၨာ ရတယ္ေလ။ အထူးသျဖင့္ မဟာဝိဇၨာတို႔၊ ပါရဂူတို႔က သူလုပ္ေပးတယ္။ အခုေတာ့ ဆရာတို႔ ဒီစာၾကည့္တိုက္ပညာ ဌာနမွာ ဆရာတို႔သင္ေပးတဲ့ ျပည္တြင္းက တပည့္ေတြပဲ ရွိေတာ့တယ္။ ေနာက္ ႏိုင္ငံျ ခား ျပန္လႊတ္ဖို႔ လိုေနတာေပါ့။ ေနာက္တစ္ခုက သင္ၾကားေရး ပုံစံလည္း ေျပာင္းရမယ္။ သူတို႔သုံးတဲ့ စာအုပ္ေတြကလည္း ေခတ္မီေအာင္ ျပန္လုပ္ရမယ္။ အျပင္မွာ က်ေတာ့လည္း တကယ့္ သင္တန္းေကာ င္းေကာင္း မရွိဘူး။ ျပည္သူ႔စာၾကည့္တိုက္ေတြ အတြက္။ အဲဒါကလည္း စာၾကည့္တိုက္အသင္းက ဦးေဆာင္ၿပီးေတာ့ လုပ္ေနတာေလးေတြ ေတာ့ရွိတယ္။ သိပ္ႀကီးေတာ့လည္း သူတို႔ကိုယ္တိုင္က ပိုက္ဆံေတာ့ မရွိဘူး။ အမ်ဳိးသား စာၾကည့္တိုက္မွာ သင္ေပးတာ ေတြရွိတယ္။ အဲေတာ့ အစုံ လာ တက္ပါတယ္။ အဲဒါေတြက ထပ္ျဖည့္ဖို႔ ထပ္ၿပီးေတာ့ အဆင့္အတန္း ျမႇင့္ဖို႔ေတာ့ လိုတယ္။
ဥာဏ္မ်ိဳးေအာင္
No comments:
Post a Comment