Written By ဥာဏ္မ်ိဳးေအာင္
၁။ အစိုးရ ေပၚေပါက္လာပံု
ဒီမွာ အဓိက တင္ျပခ်င္တာက အစိုးရေတြ ေပၚေပါက္လာပံုကို
ဗမာဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြ ဘယ္လိုမ်ိဳး ေတြးေခၚ လက္ခံထားသလဲ
ဆိုတာပါပဲ။ အထူးသျဖင့္ ဗမာဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြ ကိုးကားတတ္ၾက
တာက ဗုဒၶဘာသာ စာေပက်မ္းဂန္ေတြထဲက မဟာသမတမင္း
ေပၚေပါက္လာပံုပါပဲ။ ေရွးေခတ္ ဗမာသမိုင္းဆရာေတြကလဲ
ဗမာသမိုင္းကို မေရးသားခင္ ပထမဆံုးအခန္းမွာ မဟာသမတမင္း
ေပၚေပါက္လာပံုကို အဦးဆံုး ေရးသားတတ္ၾကပါတယ္။ ဒီနည္း
အားျဖင့္ ဗမာဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြဟာ မဟာသမတမင္း ေပၚေပါက္
လာပံုကို ကိုးကားျပီးေတာ့ အစိုးရ ေပၚေပါက္လာပံုကို နားလည္
လက္ခံထားတတ္ၾကပါတယ္။
မဟာသမတမင္း မေပၚေပါက္ခင္ ကမၻာဦးလူသားေတြရဲ႕ ဘ၀ကို ဗုဒၶစာေပက်မ္းဂန္ေတြမွာ ေရးသားျပၾကတယ္။ ကမၻာဦးလူသားေတြ
ဟာ ကိုယ္ေရာင္ကိုယ္၀ါ ထြန္းလင္းေတာက္ပၾကတယ္။ ဘာအစား
အစာမွ စားေသာက္စရာ မလိုဘဲ စိတၱပီတိနဲ႔ပဲ အာဟာရျဖစ္ၾကတယ္။
သူတို႔မွာ ေလာဘ၊ ေဒါသ ကင္းရွင္းၾကတယ္။ အဲဒီကာလက ကမၻာ့
ေျမဆီလႊာဟာ ထူးထူးေထြေထြ ျပဳျပင္စရာ မလိုဘဲ အရန္သင့္
ေကာ္ယူစားေသာက္ႏိုင္တဲ့ ရသာထူးတဲ့ ေျမဆီလႊာျဖစ္တယ္။
ဒီေျမဆီလႊာရဲ႕ အရသာကို ကမၻာဦးလူသားေတြက ျမည္းစမ္းၾကည့္ၾက
တယ္။ ဒီေနာက္မွာေတာ့ ရသာတဏွာေၾကာင့္ ကမၻာဦးလူသားေတြရဲ႕
ကိုယ္ေရာင္ကိုယ္၀ါေတြ ေပ်ာက္ကြယ္ကုန္ၾကတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ
ေျမဆီလႊာကုန္ေတာ့ သေလးစပါးခင္းေတြ ေပၚလာတယ္။ အစပိုင္းမွာ
ကိုယ္စားသံုးဖို႔ လိုအပ္သေလာက္ပဲ ယူငင္စားသံုးၾကတယ္။
ဒီ့ေနာက္မွာေတာ့ သေလးစပါးကို လိုအပ္တာထက္ ပိုယူျပီး သိုေလွာင္
တာေတြ ေပၚေပါက္လာတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မုိ႔ နယ္နမိတ္ သတ္မွတ္
ျပီးေတာ့ ပုဂၢလိကပိုင္ဆိုင္မႈေတြ ဖန္တီးလာရတယ္။ ဒီနည္းအားျဖင့္
အရင္ဘံုပိုင္ပစၥည္းကို ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာျပီးေတာ့ ပုဂၢလိကပိုင္ပစၥည္း
အျဖစ္ စတင္သတ္မွတ္လာၾကတယ္။ ဒီ့ျပင္ ကိုယ္ပိုင္ပစၥည္း
မဟုတ္တာကို ခိုးယူမႈေတြ ေပၚေပါက္လာတယ္။ ေနာက္ဆံုးမွာေတာ့
လူတေယာက္နဲ႔ တေယာက္ ပဋိပကၡျဖစ္တာကို ေျဖရွင္းေပးဖို႔အတြက္
“ရုပ္ရည္ခန္႔ညားတဲ့ ကိုယ္က်င့္တရား ေကာင္းမြန္တဲ့” လူတေယာက္ကို
မင္းအျဖစ္ တင္ေျမွာက္ၾကတယ္။ ပထမဆံုး မင္းျဖစ္လာသူရဲ႕
အမည္ဟာ “မဟာသမတ” ျဖစ္တယ္။ ဒါဟာ မဟာသမတမင္း
ေပၚေပါက္လာပံု အက်ဥ္းခ်ဳပ္ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေတာ့ မဟာသမတမင္း ေပၚေပါက္လာပံုကို အေျချပဳျပီးေတာ့
ဗမာဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြက “လူေတြရဲ႕ ေလာဘ၊ ေဒါသေၾကာင့္
မင္း(အစိုးရ) ေပၚေပါက္လာရတယ္။ မင္း(အစိုးရ)ဟာ ကိုယ္က်င့္
တရား ေကာင္းမြန္ရမယ္။ ဒါ့အျပင္ အဲဒီမင္း(အစိုးရ)ဟာ
လူေတြရဲ႕ ကိုယ္က်င့္တရားကို ထိန္းေက်ာင္းေပးရမယ့္
တာ၀န္ရွိတယ္”လို႔ မွတ္ယူထားၾကပါတယ္။ ဒါဟာ
ကိုယ္က်င့္တရားကို အေျခခံျပီး ယူဆထားတဲ့ အစိုးရ
ေပၚထြန္းလာပံု သီအိုရီျဖစ္ပါတယ္ (Morality-based Theory
of the State)။ အေရွ႕တိုင္းႏိုင္ငံေတြထဲက ထူးျခားတဲ့
အယူအဆတစ္ရပ္ ဆိုပါေတာ့။
၂။ ေခတ္သစ္အစိုးရ
ဗမာဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြဟာ “အစိုးရ ေပၚထြန္းလာရျခင္း
အေၾကာင္းတရားနဲ႔ အစိုးရရဲ႕တာ၀န္ကို” ဘယ္လို ေတြးေခၚ
လက္ခံထားသလဲ ဆိုတာကို တင္ျပခဲ့ျပီးပါျပီ။ ဒီအယူအဆကို
အေျခခံလို႔ “အစိုးရဟာ လူေတြရဲ႕ ကိုယ္က်င့္တရား ပ်က္စီးမႈ
ေၾကာင့္ ေပၚေပါက္လာရတယ္။ အစိုးရဟာ လူေတြရဲ႕ ကိုယ္က်င့္
တရားကို ထိန္းေက်ာင္းေပးရမယ့္ တာ၀န္ရွိတယ္” ဆိုတဲ့
ေတြးေခၚပံုဟာ လက္ရွိ ေခတ္သစ္အစိုးရ (အခ်ိန္ကာလအရ
“ေခတ္သစ္” ဆိုတဲ့ စကားရပ္ကို သံုးပါတယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ
ပံုစံကို ရည္ညႊန္းလိုရင္း မဟုတ္ပါဘူး) လက္ထက္မွာလဲ
လက္ခံထားသူေတြ ရွိေနတုန္းပဲဆိုတာကို အခုအခန္းမွာ
တင္ျပခ်င္ပါတယ္။
သိပ္မၾကာလွေသးတဲ့ ကိစၥတရပ္ကေတာ့ သၾကၤန္မတိုင္ခင္က
မႏၱေလးတိုင္းေဒသၾကီး အစိုးရရဲ႕ ထုတ္ျပန္ခ်က္ပါပဲ။ သၾကၤန္
တြင္းမွာ သရုပ္ပ်က္ ၀တ္စားဆင္ယင္သူေတြကို အစိုးရက
အေရးယူမယ္လို႔ ထုတ္ျပန္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါဟာ အစိုးရက
ႏိုင္ငံသားေတြကို ကိုယ္က်င့္ တရားအရ ထိန္းေက်ာင္းရမယ့္
တာ၀န္ရွိတယ္လို႔ ယူဆထားတာ ေပၚလြင္ပါတယ္ (တကယ္ေတာ့
ကိုယ္က်င့္တရား ေကာင္းတယ္၊ မေကာင္းဘူးဆိုတဲ့ ႏႈန္းစံဟာ
အ၀တ္အစားကို ၾကည့္ျပီးေတာ့ ဆံုးျဖတ္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္
လြယ္ကူတဲ့ ကိစၥရပ္ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ အေနာက္တိုင္း ဒႆနမွာ
ကိုယ္က်င့္တရား ဒႆန “Moral Philosophy” ဆိုတာ စနစ္တက်
သင္ၾကားရတဲ့ ပညာရပ္တခု ျဖစ္ပါ တယ္)။ လိုရင္းကို ျပန္ေကာက္
ရရင္ေတာ့ မႏၱေလးတိုင္းေဒသၾကီး အစိုးရရဲ႕ ထုတ္ျပန္ခ်က္ကို
ေထာက္ခံၾကသူေတြလဲ မနည္းမေႏွာ ရွိေနတာ ေတြ႔ရပါတယ္။
ဒါ့အျပင္ အရင္သိန္းစိန္ အစိုးရလက္ထက္မွာလဲ အလားတူ ျဖစ္ရပ္ေတြ
အေျမာက္အမ်ား ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။ ညိွဳ႕မဂၢဇင္းကို ထုတ္ေ၀ သူေတြက
က်န္းမာေရး ပညာေပးမဂၢဇင္းလို႔ ယူဆထုတ္ေ၀ေပမယ့္ အစိုးရကေတာ့
ဒါဟာ လူေတြရဲ႕ ကိုယ္က်င့္တရားကို ပ်က္ျပားေစတဲ့ အေရးအသားေတြ
ပါေနတယ္ဆိုျပီးေတာ့ ပိတ္ပင္ခဲ့ဖူးပါတယ္ (အာဏာရွင္ အသြင္ေျပာင္း
သိန္းစိန္အစိုးရ လက္ထက္မွာ အပိတ္ခံရတာ ဆိုေတာ့ ဒီလို အပိတ္ခံရ
တာဟာ အစိုးရကို အတိုက္အခံလုပ္တဲ့ အေရးအသားေတြေၾကာင့္လို႔
ယူဆသူေတြ ရွိပါလိမ့္မယ္။ တကယ္ ေတာ့ မဂၢဇင္းအတြင္းမွာ အစိုးရကို
အတိုက္အခံလုပ္တာမ်ိဳး ေ၀ဖန္တာမ်ိဳးေတြ မပါပါဘူး။ ဒီေတာ့ အစိုးရဟာ
သူ႕ကို အတိုက္အခံ လုပ္လို႔ မဂၢဇင္းကို ပိတ္ပင္တာ မဟုတ္ဘဲ အစိုးရဟာ
ႏိုင္ငံသားေတြကို ကိုယ္က်င့္တရားပိုင္းမွာ ထိန္းေက်ာင္းရမယ့္ တာ၀န္ရွိ
တယ္လို႔ လက္ခံထားတဲ့အတြက္ ပိတ္ပင္တယ္လို႔ ယူဆႏိုင္ပါတယ္။)
အလားတူ တျခားျဖစ္ရပ္ေတြလဲ အေျမာက္အမ်ား ရွိခဲ့ဖူးပါတယ္။ ဥပမာ
ညစ္ညမ္းေခြေတြဆိုရင္ အစိုးရက ဖမ္းဆီးတဲ့အတြက္ ခိုးေရာင္း ရတာမ်ိဳး။
ဒီ့အျပင္ စစ္အစိုးရအဆက္ဆက္ဟာ “ျမန္မာ့ရိုးရာ၊ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ
မေပ်ာက္ပ်က္ေအာင္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေရး”လို႔ ဟစ္ေၾကြးခဲ့ တာေတြဟာ ႏိုင္ငံသားေတြရဲ႕ ေနထိုင္ျပဳမႈ၊ ၀တ္စားဆင္ယင္ပံုေတြကို
တိုက္ရိုက္ျဖစ္ေစ၊ သြယ္၀ိုက္လို႔ျဖစ္ေစ ၀င္ေရာက္ထိန္း ေက်ာင္းေနတာ
ျဖစ္ပါတယ္။
အစိုးရဟာ ႏိုင္ငံသားေတြကို ကိုယ္က်င့္တရားအရ ထိန္းေက်ာင္းရမယ့္
တာ၀န္ရွိေၾကာင္း လက္ခံထားတဲ့ အထင္ရွားဆံုး အခ်က္ကို ၂၀၀၈
ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒမွာ ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။ အေျခခံဥပေဒရဲ႕ ႏိုင္ငံ
သားအခြင့္အေရး အခန္းမွာ “ျပည္သူတို႔၏ ကိုယ္က်င့္တရား အက်ိဳးငွာ
ျပဌာန္းထားသည့္ ဥပေဒမ်ားႏွင့္ မဆန္႔က်င္လွ်င္ ေအာက္ပါအခြင့္
အေရးမ်ားကို လြတ္လပ္စြာ သံုးစြဲေဆာင္ရြက္ခြင့္ရွိသည္”လို႔ အစခ်ီ
ထားတဲ့ စာပိုဒ္တခု ပါပါတယ္။ တနည္း ျပန္ေတြးၾကည့္ရရင္ ဒီစကား
ပိုဒ္ကို ထည့္ထားတာက အစိုးရက အတိုက္အခံေတြကို လိုသလို
ဖိႏွိပ္ဖို႔ ျဖစ္တယ္လို႔ ယူဆႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီ့အတြက္ သံုးခ်င္
ရင္လဲ “ႏိုင္ငံေတာ္ လံုျခံဳေရး၊ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရး၊ ရပ္ရြာ ေအးခ်မ္း
သာယာေရး” ဆိုတဲ့ စကားပိုဒ္အရ အစိုးရအေနနဲ႔ လိုသလို ဖိႏွိပ္လို႔
ရပါတယ္။ ထင္ရွားတဲ့အခ်က္ကေတာ့ အထိန္းအေက်ာင္း မရွိရင္
လြတ္လပ္မႈေၾကာင့္ လူေတြ ကိုယ္က်င့္တရား ပ်က္ျပားလာမယ္၊
ဒါကို အစိုးရက ထိန္းေက်ာင္းေပးရမယ့္ တာ၀န္ရွိတယ္လို႔
ယူဆထားတာပါပဲ။
ဒီေတာ့ မဟာသမတမင္း ေပၚေပါက္လာပံုကို အေျခခံျပီးေတာ့
“အစိုးရ ေပၚေပါက္လာရျခင္း အေၾကာင္းနဲ႔ အစိုးရ တာ၀န္”
ယူဆေတြး ေခၚခ်က္ေတြကို အခုေခတ္ထိ လက္ခံထားသူေတြ
ရွိေနဆဲပဲဆိုတာပါပဲ။ ေနာက္အခန္းမွာ ဆက္ေဆြးေႏြးခ်င္တာ
ကေတာ့ “အစိုးရဟာ ႏိုင္ငံသားေတြကို ကိုယ္က်င့္တရားအရ
ထိန္းေက်ာင္းမႈေတြ လုပ္တာဟာ လစ္ဘရယ္၀ါဒနဲ႔ ကိုက္ညီ
သလား” ဆိုတာပါပဲ။
၃။ လစ္ဘရယ္၀ါဒ
လစ္ဘရယ္၀ါဒအရ အစိုးရဟာ ႏိုင္ငံသားေတြရဲ႕ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈ
အပါအ၀င္ ကိုယ္က်င့္တရားႏႈန္းစံေတြနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ ၾကားေနရ
မယ္လုိ႔ ဆိုပါတယ္။ “အေကာင္းဆံုး ဘ၀ေနထိုင္နည္း (the best
way to live)”တစ္ခုကို အစိုးရက တရားေသလက္ခံျပီးေတာ့
ႏိုင္ငံသားတိုင္း လိုက္နာခိုင္းရင္ ဒါဟာ ႏိုင္ငံသားေတြရဲ႕ လြတ္လပ္ခြင့္ကို
ပိတ္ပင္တာ ျဖစ္တယ္လို႔ လစ္ဘရယ္ေတြက ယူဆၾကတယ္။ တျခားသူ
တဦးရဲ႕ အခြင့္အေရးေတြကို မထိပါးသေရြ႕ လူသားတဦးခ်င္းစီတိုင္းဟာ
ကိုယ့္စိတ္ၾကိဳက္ ကိုယ္က်င့္တရားႏႈန္းစံေတြအရ လြတ္လြတ္လပ္လပ္
ေနထိုင္ခြင့္ရွိသင့္တယ္လို႔ လစ္ဘရယ္ေတြက ဆိုၾကပါတယ္။
ဆိုေတာ့ကား အစိုးရက ႏိုင္ငံသားေတြကို ကိုယ္က်င့္တရားအရ
ထိန္းေက်ာင္းမႈေတြ လုပ္ေနတာဟာ လစ္ဘရယ္၀ါဒနဲ႔ ကိုက္ညီမႈ
မရွိပါဘူး။ အစိုးရက “စံတစ္ခု”ကို အေသဆုပ္ကိုင္ျပီး ကိုယ္က်င့္
တရားအရ ထိန္းေက်ာင္းမႈေတြ လုပ္တာဟာ ႏိုင္ငံသားေတြရဲ႕
ေရြးခ်ယ္ခြင့္ကို ပိတ္ပင္ရာ က်ပါတယ္။ စံအေဟာင္းအမ်ဥ္းေတြကို
ထာ၀ရ အမွန္တရားတခုလို ဆုပ္ကိုင္ထားတဲ့အတြက္ ေခတ္သစ္
လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတြင္းမွာ “ေခတ္သစ္နဲ႔ ကိုက္ညီတဲ့ ကိုယ္က်င့္တရား
စံႏႈန္းသစ္ေတြ စဥ္းစားေတြးေခၚလာတာ၊ ေဆြးေႏြးျငင္းခံုလာတာ
ေတြ မေပၚေပါက္ႏိုင္ပါဘူး။ ဒီ့အတြက္ ကိုယ္က်င့္တရား ဒႆန
ပိုင္းဆိုင္ရာ အယူအဆေတြမွာ တိုးတက္မႈေတြ ရွိမလာႏိုင္ေတာ့
ပါဘူး။ ပိုဆိုးတာကေတာ့ အစဥ္အလာတန္ဖိုး အေဟာင္းအမ်ဥ္း
ေတြကို တရားေသဖက္တြယ္ထားတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ ေခတ္သစ္
အုပ္ခ်ဳပ္ေရး နဲ႔ လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ ျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္ဖို႔
ဆိုတာ ခက္ခဲပါတယ္။”
အခ်ဳပ္ဆိုရရင္ေတာ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုကို လႊမ္းမိုးထားတဲ့
ကိုယ္က်င့္တရားစံႏႈန္းေတြ (အာဏာရွင္စနစ္ကို အားေပးတဲ့
ႏႈန္းစံေတြ သို႔မဟုတ္ လစ္ဘရယ္ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို အားေပးတဲ့
ႏႈန္းစံေတြ)ဟာ “ေျမဆီလႊာ” ျဖစ္တယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ပံုစံတရပ္
(အာဏာရွင္ သို႔မဟုတ္ လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီ)ဟာ “မ်ိဳးေစ့”
ျဖစ္တယ္။ ေသခ်ာတာကေတာ့ “အာဏာရွင္ ေျမဆီလႊာမွာ
လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီ အပင္ မျဖစ္ထြန္းႏိုင္ဘူး” ဆိုတာပါပဲ။
၁။ အစိုးရ ေပၚေပါက္လာပံု
ဒီမွာ အဓိက တင္ျပခ်င္တာက အစိုးရေတြ ေပၚေပါက္လာပံုကို
ဗမာဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြ ဘယ္လိုမ်ိဳး ေတြးေခၚ လက္ခံထားသလဲ
ဆိုတာပါပဲ။ အထူးသျဖင့္ ဗမာဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြ ကိုးကားတတ္ၾက
တာက ဗုဒၶဘာသာ စာေပက်မ္းဂန္ေတြထဲက မဟာသမတမင္း
ေပၚေပါက္လာပံုပါပဲ။ ေရွးေခတ္ ဗမာသမိုင္းဆရာေတြကလဲ
ဗမာသမိုင္းကို မေရးသားခင္ ပထမဆံုးအခန္းမွာ မဟာသမတမင္း
ေပၚေပါက္လာပံုကို အဦးဆံုး ေရးသားတတ္ၾကပါတယ္။ ဒီနည္း
အားျဖင့္ ဗမာဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြဟာ မဟာသမတမင္း ေပၚေပါက္
လာပံုကို ကိုးကားျပီးေတာ့ အစိုးရ ေပၚေပါက္လာပံုကို နားလည္
လက္ခံထားတတ္ၾကပါတယ္။
မဟာသမတမင္း မေပၚေပါက္ခင္ ကမၻာဦးလူသားေတြရဲ႕ ဘ၀ကို ဗုဒၶစာေပက်မ္းဂန္ေတြမွာ ေရးသားျပၾကတယ္။ ကမၻာဦးလူသားေတြ
ဟာ ကိုယ္ေရာင္ကိုယ္၀ါ ထြန္းလင္းေတာက္ပၾကတယ္။ ဘာအစား
အစာမွ စားေသာက္စရာ မလိုဘဲ စိတၱပီတိနဲ႔ပဲ အာဟာရျဖစ္ၾကတယ္။
သူတို႔မွာ ေလာဘ၊ ေဒါသ ကင္းရွင္းၾကတယ္။ အဲဒီကာလက ကမၻာ့
ေျမဆီလႊာဟာ ထူးထူးေထြေထြ ျပဳျပင္စရာ မလိုဘဲ အရန္သင့္
ေကာ္ယူစားေသာက္ႏိုင္တဲ့ ရသာထူးတဲ့ ေျမဆီလႊာျဖစ္တယ္။
ဒီေျမဆီလႊာရဲ႕ အရသာကို ကမၻာဦးလူသားေတြက ျမည္းစမ္းၾကည့္ၾက
တယ္။ ဒီေနာက္မွာေတာ့ ရသာတဏွာေၾကာင့္ ကမၻာဦးလူသားေတြရဲ႕
ကိုယ္ေရာင္ကိုယ္၀ါေတြ ေပ်ာက္ကြယ္ကုန္ၾကတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ
ေျမဆီလႊာကုန္ေတာ့ သေလးစပါးခင္းေတြ ေပၚလာတယ္။ အစပိုင္းမွာ
ကိုယ္စားသံုးဖို႔ လိုအပ္သေလာက္ပဲ ယူငင္စားသံုးၾကတယ္။
ဒီ့ေနာက္မွာေတာ့ သေလးစပါးကို လိုအပ္တာထက္ ပိုယူျပီး သိုေလွာင္
တာေတြ ေပၚေပါက္လာတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မုိ႔ နယ္နမိတ္ သတ္မွတ္
ျပီးေတာ့ ပုဂၢလိကပိုင္ဆိုင္မႈေတြ ဖန္တီးလာရတယ္။ ဒီနည္းအားျဖင့္
အရင္ဘံုပိုင္ပစၥည္းကို ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာျပီးေတာ့ ပုဂၢလိကပိုင္ပစၥည္း
အျဖစ္ စတင္သတ္မွတ္လာၾကတယ္။ ဒီ့ျပင္ ကိုယ္ပိုင္ပစၥည္း
မဟုတ္တာကို ခိုးယူမႈေတြ ေပၚေပါက္လာတယ္။ ေနာက္ဆံုးမွာေတာ့
လူတေယာက္နဲ႔ တေယာက္ ပဋိပကၡျဖစ္တာကို ေျဖရွင္းေပးဖို႔အတြက္
“ရုပ္ရည္ခန္႔ညားတဲ့ ကိုယ္က်င့္တရား ေကာင္းမြန္တဲ့” လူတေယာက္ကို
မင္းအျဖစ္ တင္ေျမွာက္ၾကတယ္။ ပထမဆံုး မင္းျဖစ္လာသူရဲ႕
အမည္ဟာ “မဟာသမတ” ျဖစ္တယ္။ ဒါဟာ မဟာသမတမင္း
ေပၚေပါက္လာပံု အက်ဥ္းခ်ဳပ္ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေတာ့ မဟာသမတမင္း ေပၚေပါက္လာပံုကို အေျချပဳျပီးေတာ့
ဗမာဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြက “လူေတြရဲ႕ ေလာဘ၊ ေဒါသေၾကာင့္
မင္း(အစိုးရ) ေပၚေပါက္လာရတယ္။ မင္း(အစိုးရ)ဟာ ကိုယ္က်င့္
တရား ေကာင္းမြန္ရမယ္။ ဒါ့အျပင္ အဲဒီမင္း(အစိုးရ)ဟာ
လူေတြရဲ႕ ကိုယ္က်င့္တရားကို ထိန္းေက်ာင္းေပးရမယ့္
တာ၀န္ရွိတယ္”လို႔ မွတ္ယူထားၾကပါတယ္။ ဒါဟာ
ကိုယ္က်င့္တရားကို အေျခခံျပီး ယူဆထားတဲ့ အစိုးရ
ေပၚထြန္းလာပံု သီအိုရီျဖစ္ပါတယ္ (Morality-based Theory
of the State)။ အေရွ႕တိုင္းႏိုင္ငံေတြထဲက ထူးျခားတဲ့
အယူအဆတစ္ရပ္ ဆိုပါေတာ့။
၂။ ေခတ္သစ္အစိုးရ
ဗမာဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြဟာ “အစိုးရ ေပၚထြန္းလာရျခင္း
အေၾကာင္းတရားနဲ႔ အစိုးရရဲ႕တာ၀န္ကို” ဘယ္လို ေတြးေခၚ
လက္ခံထားသလဲ ဆိုတာကို တင္ျပခဲ့ျပီးပါျပီ။ ဒီအယူအဆကို
အေျခခံလို႔ “အစိုးရဟာ လူေတြရဲ႕ ကိုယ္က်င့္တရား ပ်က္စီးမႈ
ေၾကာင့္ ေပၚေပါက္လာရတယ္။ အစိုးရဟာ လူေတြရဲ႕ ကိုယ္က်င့္
တရားကို ထိန္းေက်ာင္းေပးရမယ့္ တာ၀န္ရွိတယ္” ဆိုတဲ့
ေတြးေခၚပံုဟာ လက္ရွိ ေခတ္သစ္အစိုးရ (အခ်ိန္ကာလအရ
“ေခတ္သစ္” ဆိုတဲ့ စကားရပ္ကို သံုးပါတယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ
ပံုစံကို ရည္ညႊန္းလိုရင္း မဟုတ္ပါဘူး) လက္ထက္မွာလဲ
လက္ခံထားသူေတြ ရွိေနတုန္းပဲဆိုတာကို အခုအခန္းမွာ
တင္ျပခ်င္ပါတယ္။
သိပ္မၾကာလွေသးတဲ့ ကိစၥတရပ္ကေတာ့ သၾကၤန္မတိုင္ခင္က
မႏၱေလးတိုင္းေဒသၾကီး အစိုးရရဲ႕ ထုတ္ျပန္ခ်က္ပါပဲ။ သၾကၤန္
တြင္းမွာ သရုပ္ပ်က္ ၀တ္စားဆင္ယင္သူေတြကို အစိုးရက
အေရးယူမယ္လို႔ ထုတ္ျပန္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါဟာ အစိုးရက
ႏိုင္ငံသားေတြကို ကိုယ္က်င့္ တရားအရ ထိန္းေက်ာင္းရမယ့္
တာ၀န္ရွိတယ္လို႔ ယူဆထားတာ ေပၚလြင္ပါတယ္ (တကယ္ေတာ့
ကိုယ္က်င့္တရား ေကာင္းတယ္၊ မေကာင္းဘူးဆိုတဲ့ ႏႈန္းစံဟာ
အ၀တ္အစားကို ၾကည့္ျပီးေတာ့ ဆံုးျဖတ္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္
လြယ္ကူတဲ့ ကိစၥရပ္ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ အေနာက္တိုင္း ဒႆနမွာ
ကိုယ္က်င့္တရား ဒႆန “Moral Philosophy” ဆိုတာ စနစ္တက်
သင္ၾကားရတဲ့ ပညာရပ္တခု ျဖစ္ပါ တယ္)။ လိုရင္းကို ျပန္ေကာက္
ရရင္ေတာ့ မႏၱေလးတိုင္းေဒသၾကီး အစိုးရရဲ႕ ထုတ္ျပန္ခ်က္ကို
ေထာက္ခံၾကသူေတြလဲ မနည္းမေႏွာ ရွိေနတာ ေတြ႔ရပါတယ္။
ဒါ့အျပင္ အရင္သိန္းစိန္ အစိုးရလက္ထက္မွာလဲ အလားတူ ျဖစ္ရပ္ေတြ
အေျမာက္အမ်ား ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။ ညိွဳ႕မဂၢဇင္းကို ထုတ္ေ၀ သူေတြက
က်န္းမာေရး ပညာေပးမဂၢဇင္းလို႔ ယူဆထုတ္ေ၀ေပမယ့္ အစိုးရကေတာ့
ဒါဟာ လူေတြရဲ႕ ကိုယ္က်င့္တရားကို ပ်က္ျပားေစတဲ့ အေရးအသားေတြ
ပါေနတယ္ဆိုျပီးေတာ့ ပိတ္ပင္ခဲ့ဖူးပါတယ္ (အာဏာရွင္ အသြင္ေျပာင္း
သိန္းစိန္အစိုးရ လက္ထက္မွာ အပိတ္ခံရတာ ဆိုေတာ့ ဒီလို အပိတ္ခံရ
တာဟာ အစိုးရကို အတိုက္အခံလုပ္တဲ့ အေရးအသားေတြေၾကာင့္လို႔
ယူဆသူေတြ ရွိပါလိမ့္မယ္။ တကယ္ ေတာ့ မဂၢဇင္းအတြင္းမွာ အစိုးရကို
အတိုက္အခံလုပ္တာမ်ိဳး ေ၀ဖန္တာမ်ိဳးေတြ မပါပါဘူး။ ဒီေတာ့ အစိုးရဟာ
သူ႕ကို အတိုက္အခံ လုပ္လို႔ မဂၢဇင္းကို ပိတ္ပင္တာ မဟုတ္ဘဲ အစိုးရဟာ
ႏိုင္ငံသားေတြကို ကိုယ္က်င့္တရားပိုင္းမွာ ထိန္းေက်ာင္းရမယ့္ တာ၀န္ရွိ
တယ္လို႔ လက္ခံထားတဲ့အတြက္ ပိတ္ပင္တယ္လို႔ ယူဆႏိုင္ပါတယ္။)
အလားတူ တျခားျဖစ္ရပ္ေတြလဲ အေျမာက္အမ်ား ရွိခဲ့ဖူးပါတယ္။ ဥပမာ
ညစ္ညမ္းေခြေတြဆိုရင္ အစိုးရက ဖမ္းဆီးတဲ့အတြက္ ခိုးေရာင္း ရတာမ်ိဳး။
ဒီ့အျပင္ စစ္အစိုးရအဆက္ဆက္ဟာ “ျမန္မာ့ရိုးရာ၊ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ
မေပ်ာက္ပ်က္ေအာင္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေရး”လို႔ ဟစ္ေၾကြးခဲ့ တာေတြဟာ ႏိုင္ငံသားေတြရဲ႕ ေနထိုင္ျပဳမႈ၊ ၀တ္စားဆင္ယင္ပံုေတြကို
တိုက္ရိုက္ျဖစ္ေစ၊ သြယ္၀ိုက္လို႔ျဖစ္ေစ ၀င္ေရာက္ထိန္း ေက်ာင္းေနတာ
ျဖစ္ပါတယ္။
အစိုးရဟာ ႏိုင္ငံသားေတြကို ကိုယ္က်င့္တရားအရ ထိန္းေက်ာင္းရမယ့္
တာ၀န္ရွိေၾကာင္း လက္ခံထားတဲ့ အထင္ရွားဆံုး အခ်က္ကို ၂၀၀၈
ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒမွာ ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။ အေျခခံဥပေဒရဲ႕ ႏိုင္ငံ
သားအခြင့္အေရး အခန္းမွာ “ျပည္သူတို႔၏ ကိုယ္က်င့္တရား အက်ိဳးငွာ
ျပဌာန္းထားသည့္ ဥပေဒမ်ားႏွင့္ မဆန္႔က်င္လွ်င္ ေအာက္ပါအခြင့္
အေရးမ်ားကို လြတ္လပ္စြာ သံုးစြဲေဆာင္ရြက္ခြင့္ရွိသည္”လို႔ အစခ်ီ
ထားတဲ့ စာပိုဒ္တခု ပါပါတယ္။ တနည္း ျပန္ေတြးၾကည့္ရရင္ ဒီစကား
ပိုဒ္ကို ထည့္ထားတာက အစိုးရက အတိုက္အခံေတြကို လိုသလို
ဖိႏွိပ္ဖို႔ ျဖစ္တယ္လို႔ ယူဆႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီ့အတြက္ သံုးခ်င္
ရင္လဲ “ႏိုင္ငံေတာ္ လံုျခံဳေရး၊ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရး၊ ရပ္ရြာ ေအးခ်မ္း
သာယာေရး” ဆိုတဲ့ စကားပိုဒ္အရ အစိုးရအေနနဲ႔ လိုသလို ဖိႏွိပ္လို႔
ရပါတယ္။ ထင္ရွားတဲ့အခ်က္ကေတာ့ အထိန္းအေက်ာင္း မရွိရင္
လြတ္လပ္မႈေၾကာင့္ လူေတြ ကိုယ္က်င့္တရား ပ်က္ျပားလာမယ္၊
ဒါကို အစိုးရက ထိန္းေက်ာင္းေပးရမယ့္ တာ၀န္ရွိတယ္လို႔
ယူဆထားတာပါပဲ။
ဒီေတာ့ မဟာသမတမင္း ေပၚေပါက္လာပံုကို အေျခခံျပီးေတာ့
“အစိုးရ ေပၚေပါက္လာရျခင္း အေၾကာင္းနဲ႔ အစိုးရ တာ၀န္”
ယူဆေတြး ေခၚခ်က္ေတြကို အခုေခတ္ထိ လက္ခံထားသူေတြ
ရွိေနဆဲပဲဆိုတာပါပဲ။ ေနာက္အခန္းမွာ ဆက္ေဆြးေႏြးခ်င္တာ
ကေတာ့ “အစိုးရဟာ ႏိုင္ငံသားေတြကို ကိုယ္က်င့္တရားအရ
ထိန္းေက်ာင္းမႈေတြ လုပ္တာဟာ လစ္ဘရယ္၀ါဒနဲ႔ ကိုက္ညီ
သလား” ဆိုတာပါပဲ။
၃။ လစ္ဘရယ္၀ါဒ
လစ္ဘရယ္၀ါဒအရ အစိုးရဟာ ႏိုင္ငံသားေတြရဲ႕ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈ
အပါအ၀င္ ကိုယ္က်င့္တရားႏႈန္းစံေတြနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ ၾကားေနရ
မယ္လုိ႔ ဆိုပါတယ္။ “အေကာင္းဆံုး ဘ၀ေနထိုင္နည္း (the best
way to live)”တစ္ခုကို အစိုးရက တရားေသလက္ခံျပီးေတာ့
ႏိုင္ငံသားတိုင္း လိုက္နာခိုင္းရင္ ဒါဟာ ႏိုင္ငံသားေတြရဲ႕ လြတ္လပ္ခြင့္ကို
ပိတ္ပင္တာ ျဖစ္တယ္လို႔ လစ္ဘရယ္ေတြက ယူဆၾကတယ္။ တျခားသူ
တဦးရဲ႕ အခြင့္အေရးေတြကို မထိပါးသေရြ႕ လူသားတဦးခ်င္းစီတိုင္းဟာ
ကိုယ့္စိတ္ၾကိဳက္ ကိုယ္က်င့္တရားႏႈန္းစံေတြအရ လြတ္လြတ္လပ္လပ္
ေနထိုင္ခြင့္ရွိသင့္တယ္လို႔ လစ္ဘရယ္ေတြက ဆိုၾကပါတယ္။
ဆိုေတာ့ကား အစိုးရက ႏိုင္ငံသားေတြကို ကိုယ္က်င့္တရားအရ
ထိန္းေက်ာင္းမႈေတြ လုပ္ေနတာဟာ လစ္ဘရယ္၀ါဒနဲ႔ ကိုက္ညီမႈ
မရွိပါဘူး။ အစိုးရက “စံတစ္ခု”ကို အေသဆုပ္ကိုင္ျပီး ကိုယ္က်င့္
တရားအရ ထိန္းေက်ာင္းမႈေတြ လုပ္တာဟာ ႏိုင္ငံသားေတြရဲ႕
ေရြးခ်ယ္ခြင့္ကို ပိတ္ပင္ရာ က်ပါတယ္။ စံအေဟာင္းအမ်ဥ္းေတြကို
ထာ၀ရ အမွန္တရားတခုလို ဆုပ္ကိုင္ထားတဲ့အတြက္ ေခတ္သစ္
လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတြင္းမွာ “ေခတ္သစ္နဲ႔ ကိုက္ညီတဲ့ ကိုယ္က်င့္တရား
စံႏႈန္းသစ္ေတြ စဥ္းစားေတြးေခၚလာတာ၊ ေဆြးေႏြးျငင္းခံုလာတာ
ေတြ မေပၚေပါက္ႏိုင္ပါဘူး။ ဒီ့အတြက္ ကိုယ္က်င့္တရား ဒႆန
ပိုင္းဆိုင္ရာ အယူအဆေတြမွာ တိုးတက္မႈေတြ ရွိမလာႏိုင္ေတာ့
ပါဘူး။ ပိုဆိုးတာကေတာ့ အစဥ္အလာတန္ဖိုး အေဟာင္းအမ်ဥ္း
ေတြကို တရားေသဖက္တြယ္ထားတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ ေခတ္သစ္
အုပ္ခ်ဳပ္ေရး နဲ႔ လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ ျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္ဖို႔
ဆိုတာ ခက္ခဲပါတယ္။”
အခ်ဳပ္ဆိုရရင္ေတာ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုကို လႊမ္းမိုးထားတဲ့
ကိုယ္က်င့္တရားစံႏႈန္းေတြ (အာဏာရွင္စနစ္ကို အားေပးတဲ့
ႏႈန္းစံေတြ သို႔မဟုတ္ လစ္ဘရယ္ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို အားေပးတဲ့
ႏႈန္းစံေတြ)ဟာ “ေျမဆီလႊာ” ျဖစ္တယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ပံုစံတရပ္
(အာဏာရွင္ သို႔မဟုတ္ လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီ)ဟာ “မ်ိဳးေစ့”
ျဖစ္တယ္။ ေသခ်ာတာကေတာ့ “အာဏာရွင္ ေျမဆီလႊာမွာ
လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီ အပင္ မျဖစ္ထြန္းႏိုင္ဘူး” ဆိုတာပါပဲ။
No comments:
Post a Comment