Written By ဥာဏ္မ်ိဳးေအာင္
(John Rawls ေရးသားတဲ့ A Theory of Justice စာအုပ္မူရင္းကို
မဖတ္ရေသးခင္ စာအုပ္ပါ အေၾကာင္းအရာတခ်ိဳ႕ကို မိတ္ဆက္လို႔
သေဘာထားျပီး အက်ဥ္းမွ် တင္ျပပါရေစ။ ေအာက္ပါ ေဆာင္းပါးကို
Dr. Phil Parvinနဲ႔ Dr. Clare Chambersတို႔ ေရးသားတဲ့ Political
Philosophy, A complete introduction စာအုပ္မွ ေကာက္ႏုတ္
ဘာသာျပန္ပါတယ္။ လူမ်ားစု သုခရေရး ပဓာန၀ါဒ Utilitarianismနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေရာလ္စ္ရဲ႔ ေ၀ဖန္ခ်က္ေတြကိုေတာ့ ခ်န္လပ္ထားခဲ့ပါတယ္။
မူရင္းအျပည့္အစံုကုိ ရွာဖတ္ႏိုင္ပါ တယ္။)
၁။ အ၀ိဇၨာ ပု၀ါ (Veil of Ignorance)
တရားမွ်တမႈ (Justice)က ဘာလဲဆိုတဲ့ အခ်က္ကို ကြ်န္ေတာ္တို႔ေတြ
ဘယ္လို ေဖာ္ထုတ္ၾကမလဲ။ ေရာလ္စ္ကေတာ့ မူလအေျခအေန
(Original position)လို႔ ေခၚတဲ့ အႏုမာန မွန္းဆခ်က္ အေျခအေန
တစ္ခု (Hypothetical situation) ကို စိတ္ကူးၾကည့္ခိုင္းပါတယ္။
ကြ်န္ေတာ္တို႔ စဥ္းစားလို႔ ရတာကေတာ့ မူလအေျခ အေနဆိုတာ
လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရယ္လို႔ မရွိေသးခင္ အေနအထားတစ္ရပ္ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီမူလအေနအထားမွာ ရွိတဲ့ လူေတြဟာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ ရွိအပ္တဲ့
တရားမွ်တမႈရဲ႕ မူေတြဟာ ဘာေတြ ျဖစ္သင့္တယ္ဆိုတာကို ဆံုးျဖတ္ဖို႔
အတြက္ အတူတကြ စုရံုးၾကရပါတယ္။ တစ္နည္းဆိုရရင္ သူတို႔ေတြဟာ
ကမၻာဦးအေျခအေန (State of Nature) မွာ လူမႈစည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္း
ေတြဟာ ဘယ္အခ်က္ေတြ ျဖစ္သင့္ေၾကာင္း ဆံုးျဖတ္ရမယ့္ ပဋိညာဥ္
ခ်ဳပ္ဆိုသူေတြ (Contractors)ရဲ႕ အေနအထားနဲ႔ ဆင္တူပါတယ္။
သူတို႔ေတြဟာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းမွာ ေနထိုင္ ၾကရမယ္ဆိုတာ
ကိုေတာ့ သိထားၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကို ဘယ္လို
ဖြဲ႔စည္းထူေထာင္သင့္သလဲဆိုတာကို စဥ္းစားဖို႔ မလိုေတာ့ပါဘူး။
သူတို႔ စဥ္းစားေနတာက ဘယ္လို တရားမွ်တေရး မူေတြကို ဖက္
တြယ္သင့္သလဲ ဆိုတာပါပဲ။
တရားမွ်တေရး မူေတြ “သင့္တင့္မွ်တမႈရွိေရး (fair)”အတြက္ မူလ
အေနအထားမွာ ရွိတဲ့ လူေတြကို သူတို႔နဲ႔ ပတ္သက္ရာ ပတ္သက္ေၾကာင္း၊
တျခားသူေတြနဲ႔ ပတ္သက္ရာ ပတ္သက္ေၾကာင္း အခ်က္အလက္တခ်ိဳ႕
ေပးမသိရဘူးလို႔ ေရာလ္စ္က သတ္မွတ္ထားပါတယ္။ အခ်က္အလက္
တခ်ိဳ႕ကို ဒီလိုမ်ိဳး ေပးမသိတာ ( Deprivation of knowledge)ကို
(ေရာလ္စ္က) အ၀ိဇၨာပု၀ါ ဖံုးတယ္ (Veil of Ignorance) လို႔ ေခၚ
ပါတယ္။ အ၀ိဇၨာပု၀ါ ဖံုးျခင္းအားျဖင့္ ေရာလ္စ္ ေပးမသိေစခ်င္တဲ့
အခ်က္သံုးခ်က္ ရွိပါတယ္။
၁။ လူမႈအဆင့္အတန္း (Social Status)- လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတြင္းမွာ
ေနထိုင္ရတဲ့အခါ လူတစ္ေယာက္ဟာ ခ်မ္းသာမွာလား ဆင္းရဲမွာလား၊
သူေကာင္းမ်ိဳးလား အလုပ္သမား လူတန္းစားကလား၊ ေခါင္းေဆာင္
ျဖစ္မွာလား အေစခံ ျဖစ္မွာလားဆိုတာကို မူလအေနအထားမွာ
မသိပါဘူး။ အလုပ္တစ္ခု ရရင္လဲ ဒီအလုပ္ဟာ (လူအမ်ား)
အားက်စရာေကာင္းတဲ့ အလုပ္လား၊ အထင္အျမင္ေသးခ်င္စရာ
ေကာင္းတဲ့ အလုပ္လား၊ ထိပ္ဆံုးမွာလား ေအာက္ဆံုးအဆင့္မွာလား
ဆိုတာကို (မူလအေနအထားမွာ) လူတစ္ေယာက္ဟာ မသိပါဘူး။
၂။ အရည္အခ်င္း (Talent)- လူတစ္ေယာက္ဟာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတြင္း
ေရာက္ရွိသြားတဲ့အခါမွာ လူေတာ္ ျဖစ္မွာလား လူညံ့ျဖစ္မွာလား၊
သန္စြမ္းသူ ျဖစ္မွလား အားအင္ခ်ိနဲ႔သူ ျဖစ္မွာလား၊ ဒါမွမဟုတ္
ဘယ္လို အလုပ္မ်ိဳးမွာ ကြ်မ္းက်င္ ပိုင္ႏိုင္မႈ ရွိမလဲ ဆိုတာေတြကို
မသိပါဘူး။
၃။ ေကာင္းျမတ္မႈ အယူအဆ (Conception of the good)-
(စကားခ်ပ္- ဒီေနရာမွာ သံုးတဲ့ the goodကို ေကာင္းျမတ္မႈလို႔
စကားဖလွယ္ပါရေစ။ ေကာင္းျမတ္မႈ ဆိုတာမွာ ကိုယ္က်င့္တရား
အရ ဘယ္လို စံႏႈန္းေတြကို က်င့္သံုးသင့္တယ္၊ ဘယ္လို ဘ၀မ်ိဳးကို
က်င့္၀တ္ သိကၡာ ရွိတဲ့ ဘ၀အျဖစ္ မွတ္ယူေနထိုင္အပ္တယ္ဆိုတာကို
လူပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးခ်င္းအလိုက္ ခံယူထားပံုပါပဲ။) ေကာင္းျမတ္မႈနဲ႔
ပတ္သက္လို႔ လူတစ္ေယာက္ရဲ႔ ယူဆပံုဆိုတာ ဘယ္လိုမ်ိဳး
ျပဳမူေနထိုင္သင့္တယ္ ဆိုတာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ သူရဲ႕ စိတ္ကူးစံေတြ၊
ယံုၾကည္ခ်က္ေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ (လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္း ေရာက္ရွိ
သြားတဲ့အခါမွာ) လူတစ္ေယာက္ဟာ ေကာင္းျမတ္မႈကို ဘယ္လိုမ်ိဳး
လက္ခံယူဆမလဲ ဆိုတာကို (မူလအေနအထားမွာ) မသိထားပါဘူး။
အ၀ိဇၨာပု၀ါကို ဖယ္လိုက္တာနဲ႔ ကိုယ္လက္ခံထားတဲ့ ေကာင္းျမတ္မႈဟာ
ဘယ္လို ျဖစ္မလဲဆိုတာကို လူတစ္ေယာက္ဟာ ၾကိဳသိမထားပါဘူး။
သင့္တင့္မွ်တမႈစံေတြ (Fairness) ရွိဖို႔အတြက္ အ၀ိဇၨာပု၀ါကို
ဘယ္လိုေၾကာင့္ လိုအပ္တာလဲ။ လူေတြဟာ သူတို႔ရဲ႔ အေျခ
အေနေတြ (လူမႈအဆင့္အတန္း၊ အရည္အခ်င္း၊ ေကာင္းျမတ္မႈ
စံေတြ)ကို မသိထားတဲ့ အေျခအေနမ်ိဳးမွာ တရားမွ်တတဲ့ မူေတြကို
ပိုျပီးေတာ့ ေရြးခ်ယ္ႏိုင္စရာ ရွိတယ္ဆိုတဲ့ စိတ္ကူးေၾကာင့္ပါပဲ။
ဥပမာ လူႏွစ္ေယာက္နဲ႔ ကိတ္မုန္႔တစ္လံုး ရွိတယ္လို႔ စဥ္းစား
ၾကည့္စမ္းပါ။ လူတစ္ေယာက္စီတိုင္းဟာ ကိတ္မုန္႔ တစ္ပိုင္းစီ
ရမယ္။ ျပီးေတာ့ လူႏွစ္ေယာက္လံုးဟာ တတ္ႏိုင္သမွ် အမ်ားဆံုး
လိုခ်င္ၾကတယ္။ ဒီအေျခအေနမ်ိဳးမွာ ကိတ္မုန္႔ကို သင့္တင့္မွ်တမႈ
အရွိဆံုး ခြဲေ၀ေပးႏိုင္ေရး နည္းလမ္းကေတာ့ တစ္ေယာက္ကို
ကိတ္မုန္႔ လွီးခိုင္းရင္ တျခားတစ္ေယာက္ကို ကိတ္မုန္႔အပိုင္း
နွစ္ခုထဲက သူ႔စိတ္ၾကိဳက္တစ္ပိုင္းကို (ပထမဆံုး) ေရြးယူခြင့္
ျပဳဖုိ႔ပါပဲ။ ကိတ္မုန္႔ကို ပထမဆံုး ေရြးရသူက အၾကီးဆံုးအပိုင္းကို
ေရြးယူလိမ့္မယ္ဆိုတာကို ကိတ္မုန္႔လွီးရတဲ့ တစ္ေယာက္က
သိထားတယ္။ ဒီေတာ့ ကိတ္မုန္႔ကို တတ္ႏိုင္သမွ် အညီအမွ်
လွီးႏိုင္မွ၊ မွ်မွ်တတ ထက္ျခမ္းခြဲႏိုင္မွ သူ႔အတြက္ အက်ိဳးရွိမယ္
ဆိုတာကို ကိတ္မုန္႔လွီးရသူက သေဘာေပါက္ တယ္။ ကိတ္မုန္႔
လွီးသူဟာ ဘယ္အပိုင္းကို သူရမလဲ ဆိုတာကို မသိတဲ့အတြက္
သင့္တင့္မွ်တမႈ အရွိဆံုး လွီးပါတယ္။ တကယ္လို႔ ဘယ္အပိုင္းကို
သူရမယ္ ဆိုတာကို သိထားရင္ သူ႔အပိုင္းကို ၾကီးေအာင္
လွီးေပမေပါ့။
အ၀ိဇၨာပု၀ါကို ေရာလ္စ္ ဖန္တီးထားရျခင္းဟာလဲ အထက္ပါ
စိတ္ကူးမ်ိဳးေၾကာင့္ပါပဲ။ ကိုယ္ ဘယ္လိုလူမ်ိဳး ျဖစ္မယ္ဆိုတာကို
မသိတဲ့အတြက္ မူလအေနအထားမွာ ရွိတဲ့ လူေတြဟာ လူအမ်ိဳး
မ်ိဳးၾကားမွာ သင့္တင့္မွ်တမႈ ရွိေစမယ့္ တရားမွ်တေရး မူေတြကို ေ
ေရြးခ်ယ္ၾကပါလိမ့္မယ္။ လူတစ္ေယာက္ဟာ အထက္တန္းလႊာ
ဘာသာမဲ့ ၀ါဒီတစ္ဦး ျဖစ္မယ္လို႔ သိထားမယ္ဆိုရင္ တျခားသူ
ေတြနဲ႔ ယွဥ္ရင္ အထက္တန္းလႊာ ဘာသာမဲ့၀ါဒီေတြဟာ အရင္း
အျမစ္ေတြ၊ အခြင့္အေရးေတြ ပိုရေစမယ့္ တရားမွ်တေရး မူေတြကို
ေရြးခ်ယ္ ေကာင္း ေရြးခ်ယ္ပါလိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ အ၀ိဇၨာပု၀ါဟာ
လူေတြကို သူတို႔ေတြရဲ႔ အေျခအေနနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေပးမသိေစတာ
ျဖစ္ပါ တယ္။ သိထားမယ္ဆိုရင္ ကိုယ့္အတြက္ ဦးစားေပး
စဥ္းစားတဲ့အခါ တရားမွ်တေရး မူေတြဟာ ဘယ္လုိက္မူေတြ
ရွိေနပါလိမ့္မယ္။ ဒီလိုမ်ိဳး ဘယ္လိုမႈေတြ ရွိေနရင္ မူေတြဟာ
မွ်တမႈ ရွိမွာ မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ ဒီေတာ့ မွ်တတဲ့ တရားမွ်
တမႈမူေတြ ေပၚေပါက္ေရးအတြက္ (မူလအေနအထားမွာ ရွိတဲ့)
လူေတြဟာ သူတို႔ေတြရဲ႕ ပုဂၢလိက အေနထား မွန္ေတြကို
သိမထားဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ မူေလအေနအထားကေန တရားမွ်တေရး မူေတြ
ထြက္ေပၚလာဖို႔ဆိုတာ တခ်ိဳ႕ေသာ လိုအပ္ခ်က္ေတြ ရွိပါတယ္။
သင့္တင့္မွ် တမႈ ရွိေရးကို ထိန္းထားႏိုင္ဖို႔ဆိုတာ လူတိုင္းက
ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားကို အေျခခံစဥ္းစားဖို႔ လိုပါတယ္။ ဆိုလိုခ်င္တာ
ကေတာ့ လူတိုင္းဟာ တျခားသူေတြအတြက္ မစဥ္းစားဘဲ
ကိုယ့္အတြက္ပဲ စဥ္းစားရမယ္ ။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ေရာလ္စ္က
အေျခအေနတစ္ခ်ိဳ႕ကို ထပ္ျဖည့္ထား တယ္။ အဲဒါကေတာ့
လူတိုင္းဟာ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားကို ၾကည့္ရမယ္ ဆိုတာရယ္၊
လူတိုင္းဟာ က်ိဳးေၾကာင္းက်က် စဥ္းစားဥာဏ္ရွိရမယ္
ဆိုတာရယ္ ပါပဲ။ ဒီေတာ့ မူလအေနအထားမွာ ရွိတဲ့
လူေတြဟာ သူတို႔အတြက္ အေကာင္းဆံုး ျဖစ္ေစမယ့္
အေနအထားကို တြက္ခ်က္ ျပီးေတာ့ ေရြးခ်ယ္ၾကပါလိမ့္မယ္။
ဒီနည္းအားျဖင့္ ေရြးခ်ယ္လုိက္တဲ့ မူေတြဟာ သင့္တင့္မွ်တမႈ ရွိပါလိမ့္မယ္။
ဒီေနရာမွာ အထူးသတိျပဳသင့္တာက မူလအေနအထားမွာ
ေရြးခ်ယ္လိုက္တဲ့ မူေတြဟာ တစ္ကိုယ္ေကာင္းဆန္မႈ (selfishness)နဲ႔
ပုဂၢလိကဆန္မႈ (individualism)ကို အေျခခံျပီးေတာ့ ေရြးခ်ယ္
လိုက္တာေတြ မဟုတ္ပါဘူး။ အ၀ိဇၨာပု၀ါရဲ႕ ဖံုးလႊမ္းမႈေအာက္ကေန
ေရြးခ်ယ္ထားတာေတြပါ။ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားအေျခခံတဲ့ ဆင္ျခင္
တံုတရားကို သံုးျပီးေတာ့ တရားမွ်တေရးမူေတြကို စဥ္းစားခိုင္း
မယ္ဆိုရင္ လူတိုင္းဟာ ကိုယ့္အတြက္ အက်ိဳးအရွိဆံုး ျဖစ္မယ့္
မူေတြကို တစ္ကိုယ္ေကာင္းဆန္ဆန္ ေရြးခ်ယ္ၾကပါလိမ့္မယ္။
(အ၀ိဇၨာပု၀ါေၾကာင့္ သာ မဟုတ္ရင္) အမ်ိဳးသမီးေတြဟာ
အမ်ိဳးသမီးေတြကို အထူးဦးစားေပးတဲ့ မူေတြကိုပဲ ေရြးပါ
လိမ့္မယ္။ အရပ္ရွည္သူေတြကလဲ အရပ္ ရွည္သူေတြကို
အထူးဦးစားေပးတဲ့ မူေတြကိုပဲ ေရြးပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္
အ၀ိဇၨာပု၀ါ အုပ္ျပီးမွ ကိုယ္က်ိဳး စီးပြား အေျခခံတဲ့ ဆင္ျခင္တံု
တရားကိုပဲ သံုးခိုင္းမယ္ဆိုရင္ ကြ်န္ေတာ္တို႔ေတြဟာ
တစ္ကိုယ္ေကာင္းဆန္ဆန္ စဥ္းစားေတာ့မွာ မဟုတ္ပါဘူး။
လူတစ္ေယာက္ခ်င္းစီ တိုင္းရဲ႕ ျဖစ္ႏိုင္ဖြယ္ရာ အေနအထားကို
စဥ္းစားလာပါ လိမ့္မယ္။ ဒီလိုမ်ိဳး စဥ္းစားတာဟာ ကိုယ္ခ်င္းစာ
တရားရွိဖို႔၊ ၾကင္နာတတ္ဖို႔၊ သင့္ တင့္မွ်တမႈရွိဖို႔ကို အားေပးပါတယ္။
ဆိုေတာ့ကား သင့္တင့္မွ်တတဲ့ ရလဒ္ေပၚေပါက္ဖို႔ တခ်ိဳ႕သတင္း
အခ်က္ အလက္ေတြကို ေပးမသိဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒါေပမယ္လို႔ အ၀ိဇၨာ
ပု၀ါဟာ (လူတစ္ေယာက္ရဲ႕) အဆင့္အတန္း၊ အရည္အေသြးနဲ႔
ေကာင္းျမတ္မႈ ခံယူခ်က္ေတြကို ဘာေၾကာင့္ ဖံုးကြယ္ထားသင့္
တာလဲ။ အေၾကာင္းကေတာ့ ရွင္းပါတယ္။ ဒီလို ဖံုးကြယ္ထားရတာက
လြတ္လပ္မႈနဲ႔ တန္းတူညီမွ်မႈ (freedom and equality)လိုမ်ိဳး အဓိက
လစ္ဘရယ္ တန္ဖိုးေတြကို ထင္ေပၚေစခ်င္လို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ လူတစ္
ေယာက္ဟာ လြတ္လပ္ျပီး တန္းတူညီမွ်မႈ ရွိတယ္ဆိုတာကို ပံုေဖာ္
ခ်င္လို႔ ျဖစ္ပါတယ္။
(လူတစ္ေယာက္ရဲ႕) အရည္အေသြးနဲ႔ အဆင့္အတန္းေတြကို ဖံုးကြယ္
ထားျခင္းအားျဖင့္ အ၀ိဇၨာပု၀ါဟာ တန္းတူညီမွ်ေရးကို ကာကြယ္ ေပး
ထားပါတယ္။ ေရာလ္စ္ အလိုအရေတာ့ အရည္အေသြးနဲ႔ အဆင့္
အတန္းေတြဆိုတာ တန္းတူမညီမွ်မႈ (Inequality)ျဖစ္ရျခင္းရဲ႕
အဓိက ပံုစံေတြ ျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ အရည္အေသြးဆိုတာ
လူ႔အဖြဲ႔အစည္းက တန္ဖိုးထားတဲ့ တစ္စံုတစ္ရာကို ရည္ညႊန္းပါတယ္။
ဥာဏ္ပညာ ထက္ျမက္တာမ်ိဳး၊ အင္အားသန္စြမ္းတာ သို႔မဟုတ္
ဆိုတတ္ ကတတ္တာ ဒါမွမဟုတ္ စေတာ့ေစ်းကြက္ကို ကစား
တတ္တဲ့ အရည္အခ်င္းမ်ိဳးပါ။ တခ်ိဳ႕လူေတြမွာ ရင္းျမစ္ေတြ
သို႔မဟုတ္ အခြင့္အလမ္းေတြ ပိုမ်ားေနရတဲ့ အေၾကာင္းရင္း
တစ္ရပ္ကေတာ့ လူ႔အဖြဲ႔အ စည္းမွာ တန္ဖိုးထားခံရတဲ့ တခ်ိဳ႕ေသာ
အရာေတြကို လုပ္ေဆာင္ရာမွာ သူတို႔ေတြက ပိုကြ်မ္းက်င္ၾကတဲ့
အတြက္ ျဖစ္ပါတယ္။
အဆင့္အတန္းကေတာ့ တန္းတူမညီမွ်မႈ ျဖစ္ရျခင္းရဲ႕ ေနာက္ထပ္
အဓိက အခ်က္တစ္ခ်က္ပါပဲ။ လူတန္းစားစနစ္မွာ လူတစ္ေယာက္
ေရာက္ရွိတဲ့ လူတန္းစား အေနအထားဟာ ပညာေရး၊ အလုပ္အကိုင္၊
ေနစရာစတဲ့ အခြင့္အလမ္းေတြအေပၚမွာ သက္ေရာက္ႏိုင္စြမ္း
ရွိပါတယ္။ လိင္ သို႔မဟုတ္ လူမ်ိဳးေရး အေျခခံထားတဲ့ စနစ္မွာ
လူတစ္ေယာက္ ျဖစ္ရွိေနတဲ့ လိင္ သို႔မဟုတ္ လူမ်ိဳးအဆင့္
အတန္းက အလုပ္အကိုင္ ေစ်းကြက္မွာ သူရဲ႕ ေအာင္ျမင္မႈ၊
တျခားသူက ဆက္ဆံေျပာဆိုပံုနဲ႔ ဘယ္လို ျပဳမူေနထိုင္သင့္ပံု
ဆိုတဲ့ အခ်က္ေတြအေပၚ သက္ေရာက္မႈ ရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔
တရားမွ်တေရး စနစ္ ေဖာ္ေဆာင္ရာမွာ (လူတစ္ေယာက္ရဲ႕)
အရည္အခ်င္းနဲ႔ အဆင့္အတန္း ေတြကို ေရာလ္စ္က ေပးမ
သိေစခ်င္တာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ ေကာင္းျမတ္မႈကို ဘယ္လို ယူဆလက္ခံထားသလဲ
ဆိုတာကို မူလအေနအထားမွာ ဘာေၾကာင့္ ေပးမသိခိုင္းတာလဲ။
အဓိက ရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့ လြတ္လပ္မႈကို ကာကြယ္ဖို႔အတြက္
ျဖစ္ပါတယ္။ လူေတြဟာ သူတို႔ ဘယ္လို အခ်က္ေတြကို ေကာင္းျမတ္
မႈအျဖစ္ လက္ခံထားတယ္ဆိုတာကို သိတဲ့ အေနအထားတစ္ရပ္ကို
စိတ္ကူးၾကည့္ပါ။ ရွစ္ဆယ္ရာခိုင္ႏႈန္းက အစြန္းေရာက္ ခရစ္ ရွန္ေတြ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ႏွစ္ဆယ္ရာခိုင္ႏႈန္းကေတာ့ ဘာသာမဲ့၀ါဒီ
သို႔မဟုတ္ တျခားဘာသာ၀င္ေတြ ျဖစ္ေၾကာင္း စိတ္ကူးၾကည့္
စမ္းပါ။ တရားမွ်တေရး မူေတြကို ဒီလူေတြ ဆံုးျဖတ္ရတဲ့အခါ
ခရစ္ရွန္ လူမ်ားစုက သူတို႔ ခရစ္ရွန္ဘာသာကို မျဖစ္မေန
လိုက္နာကိုးကြယ္ရမယ့္ တရား၀င္ ႏိုင္ငံေတာ္ဘာသာအျဖစ္
ျပဌာန္းႏိုင္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္ဟာ ခရစ္ရွန္ဘာသာ သင္ၾကား
မႈကိုပဲ အေထာက္အပံ့ ျပဳသင့္တယ္၊ ခရစ္ရွန္ဘာ သာ၀င္
မဟုတ္သူမွန္သမွ်ကို အျပစ္ေပးသင့္တယ္လို႔ လူမ်ားစု
ခရစ္ရွန္ေတြက ဆိုလာႏိုင္ပါတယ္။ ဒီလိုမ်ိဳး လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ
ဘာသာ ေရး လြတ္လပ္ခြင့္ဆိုတာ မရွိပါဘူး။ လူေတြဟာ
ေကာင္းျမတ္မႈနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ယူဆလက္ခံထားပံုေတြကို
ကိုယ့္စိတ္ၾကိဳက္ ေရြးခ်ယ္ တာမ်ိဳး၊ ေျပာင္းလဲလက္ခံ
တာမ်ိဳး မလုပ္ႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။ ဒီလိုမ်ိဳး လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ
ခရစ္ရွန္ဘာသာ၀င္ ဆိုသူေတြပင္လွ်င္ သူတို႔ရဲ႕ ယံုၾကည္
သက္၀င္မႈကို စြန္႔ပယ္ခ်င္တဲ့အခါ စြန္႔ပယ္ႏိုင္ခြင့္ မရွိတဲ့
အတြက္ လြတ္လပ္မႈ မရွိၾကပါဘူး။
လြတ္လပ္မႈမွာ အဓိကက်တဲ့ အခ်က္က ေကာင္းျမတ္မႈနဲ႔
ပတ္သက္လို႔ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ယူဆလက္ခံထားပံုကို
(သူ႔စိတ္ၾကိဳက္) ေရြးခ်ယ္တာ၊ ေျပာင္းလဲတာ လုပ္ႏိုင္ဖို႔
ျဖစ္ေၾကာင္း ေရာလ္စ္က ဆိုပါတယ္။ (မူလအေနအထားမွာ
ရွိတဲ့) လူေတြဟာ (တစ္စံုတစ္ရာကို ေကာင္းျမတ္မႈအျဖစ္
ဖက္တြယ္ထားတဲ့ အေနအထားကေန) လြတ္လြတ္ကင္းကင္း
စဥ္းစားေရြးခ်ယ္ခြင့္ မျပဳရင္ တရားမွ်တေရးမူေတြဟာ
လြတ္လပ္မႈကို ကာကြယ္ေပးႏိုင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္မို႔
(လူတစ္ေယာက္ရဲ႕) ေကာင္းျမတ္မႈ ယူဆလက္ခံပံုကို
အ၀ိဇၨာပု၀ါနဲ႔ ဖံုးကြယ္ေပးထားရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ မူလ
အေနအထားကို ဖန္တီးထားတာကေတာ့ လြတ္လပ္မႈ၊
တန္းတူညီမွ်မႈဆိုတဲ့ ကနဦး မူေတြ ကေန တရားမွ်တေရး
မူေတြဆီကို တစ္ဆင့္ျခင္း ေရြ႕သြားႏိုင္ဖို႔အတြက္ ျဖစ္ပါတယ္။
(John Rawls ေရးသားတဲ့ A Theory of Justice စာအုပ္မူရင္းကို
မဖတ္ရေသးခင္ စာအုပ္ပါ အေၾကာင္းအရာတခ်ိဳ႕ကို မိတ္ဆက္လို႔
သေဘာထားျပီး အက်ဥ္းမွ် တင္ျပပါရေစ။ ေအာက္ပါ ေဆာင္းပါးကို
Dr. Phil Parvinနဲ႔ Dr. Clare Chambersတို႔ ေရးသားတဲ့ Political
Philosophy, A complete introduction စာအုပ္မွ ေကာက္ႏုတ္
ဘာသာျပန္ပါတယ္။ လူမ်ားစု သုခရေရး ပဓာန၀ါဒ Utilitarianismနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေရာလ္စ္ရဲ႔ ေ၀ဖန္ခ်က္ေတြကိုေတာ့ ခ်န္လပ္ထားခဲ့ပါတယ္။
မူရင္းအျပည့္အစံုကုိ ရွာဖတ္ႏိုင္ပါ တယ္။)
၁။ အ၀ိဇၨာ ပု၀ါ (Veil of Ignorance)
တရားမွ်တမႈ (Justice)က ဘာလဲဆိုတဲ့ အခ်က္ကို ကြ်န္ေတာ္တို႔ေတြ
ဘယ္လို ေဖာ္ထုတ္ၾကမလဲ။ ေရာလ္စ္ကေတာ့ မူလအေျခအေန
(Original position)လို႔ ေခၚတဲ့ အႏုမာန မွန္းဆခ်က္ အေျခအေန
တစ္ခု (Hypothetical situation) ကို စိတ္ကူးၾကည့္ခိုင္းပါတယ္။
ကြ်န္ေတာ္တို႔ စဥ္းစားလို႔ ရတာကေတာ့ မူလအေျခ အေနဆိုတာ
လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရယ္လို႔ မရွိေသးခင္ အေနအထားတစ္ရပ္ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီမူလအေနအထားမွာ ရွိတဲ့ လူေတြဟာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ ရွိအပ္တဲ့
တရားမွ်တမႈရဲ႕ မူေတြဟာ ဘာေတြ ျဖစ္သင့္တယ္ဆိုတာကို ဆံုးျဖတ္ဖို႔
အတြက္ အတူတကြ စုရံုးၾကရပါတယ္။ တစ္နည္းဆိုရရင္ သူတို႔ေတြဟာ
ကမၻာဦးအေျခအေန (State of Nature) မွာ လူမႈစည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္း
ေတြဟာ ဘယ္အခ်က္ေတြ ျဖစ္သင့္ေၾကာင္း ဆံုးျဖတ္ရမယ့္ ပဋိညာဥ္
ခ်ဳပ္ဆိုသူေတြ (Contractors)ရဲ႕ အေနအထားနဲ႔ ဆင္တူပါတယ္။
သူတို႔ေတြဟာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းမွာ ေနထိုင္ ၾကရမယ္ဆိုတာ
ကိုေတာ့ သိထားၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကို ဘယ္လို
ဖြဲ႔စည္းထူေထာင္သင့္သလဲဆိုတာကို စဥ္းစားဖို႔ မလိုေတာ့ပါဘူး။
သူတို႔ စဥ္းစားေနတာက ဘယ္လို တရားမွ်တေရး မူေတြကို ဖက္
တြယ္သင့္သလဲ ဆိုတာပါပဲ။
တရားမွ်တေရး မူေတြ “သင့္တင့္မွ်တမႈရွိေရး (fair)”အတြက္ မူလ
အေနအထားမွာ ရွိတဲ့ လူေတြကို သူတို႔နဲ႔ ပတ္သက္ရာ ပတ္သက္ေၾကာင္း၊
တျခားသူေတြနဲ႔ ပတ္သက္ရာ ပတ္သက္ေၾကာင္း အခ်က္အလက္တခ်ိဳ႕
ေပးမသိရဘူးလို႔ ေရာလ္စ္က သတ္မွတ္ထားပါတယ္။ အခ်က္အလက္
တခ်ိဳ႕ကို ဒီလိုမ်ိဳး ေပးမသိတာ ( Deprivation of knowledge)ကို
(ေရာလ္စ္က) အ၀ိဇၨာပု၀ါ ဖံုးတယ္ (Veil of Ignorance) လို႔ ေခၚ
ပါတယ္။ အ၀ိဇၨာပု၀ါ ဖံုးျခင္းအားျဖင့္ ေရာလ္စ္ ေပးမသိေစခ်င္တဲ့
အခ်က္သံုးခ်က္ ရွိပါတယ္။
၁။ လူမႈအဆင့္အတန္း (Social Status)- လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတြင္းမွာ
ေနထိုင္ရတဲ့အခါ လူတစ္ေယာက္ဟာ ခ်မ္းသာမွာလား ဆင္းရဲမွာလား၊
သူေကာင္းမ်ိဳးလား အလုပ္သမား လူတန္းစားကလား၊ ေခါင္းေဆာင္
ျဖစ္မွာလား အေစခံ ျဖစ္မွာလားဆိုတာကို မူလအေနအထားမွာ
မသိပါဘူး။ အလုပ္တစ္ခု ရရင္လဲ ဒီအလုပ္ဟာ (လူအမ်ား)
အားက်စရာေကာင္းတဲ့ အလုပ္လား၊ အထင္အျမင္ေသးခ်င္စရာ
ေကာင္းတဲ့ အလုပ္လား၊ ထိပ္ဆံုးမွာလား ေအာက္ဆံုးအဆင့္မွာလား
ဆိုတာကို (မူလအေနအထားမွာ) လူတစ္ေယာက္ဟာ မသိပါဘူး။
၂။ အရည္အခ်င္း (Talent)- လူတစ္ေယာက္ဟာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတြင္း
ေရာက္ရွိသြားတဲ့အခါမွာ လူေတာ္ ျဖစ္မွာလား လူညံ့ျဖစ္မွာလား၊
သန္စြမ္းသူ ျဖစ္မွလား အားအင္ခ်ိနဲ႔သူ ျဖစ္မွာလား၊ ဒါမွမဟုတ္
ဘယ္လို အလုပ္မ်ိဳးမွာ ကြ်မ္းက်င္ ပိုင္ႏိုင္မႈ ရွိမလဲ ဆိုတာေတြကို
မသိပါဘူး။
၃။ ေကာင္းျမတ္မႈ အယူအဆ (Conception of the good)-
(စကားခ်ပ္- ဒီေနရာမွာ သံုးတဲ့ the goodကို ေကာင္းျမတ္မႈလို႔
စကားဖလွယ္ပါရေစ။ ေကာင္းျမတ္မႈ ဆိုတာမွာ ကိုယ္က်င့္တရား
အရ ဘယ္လို စံႏႈန္းေတြကို က်င့္သံုးသင့္တယ္၊ ဘယ္လို ဘ၀မ်ိဳးကို
က်င့္၀တ္ သိကၡာ ရွိတဲ့ ဘ၀အျဖစ္ မွတ္ယူေနထိုင္အပ္တယ္ဆိုတာကို
လူပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးခ်င္းအလိုက္ ခံယူထားပံုပါပဲ။) ေကာင္းျမတ္မႈနဲ႔
ပတ္သက္လို႔ လူတစ္ေယာက္ရဲ႔ ယူဆပံုဆိုတာ ဘယ္လိုမ်ိဳး
ျပဳမူေနထိုင္သင့္တယ္ ဆိုတာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ သူရဲ႕ စိတ္ကူးစံေတြ၊
ယံုၾကည္ခ်က္ေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ (လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္း ေရာက္ရွိ
သြားတဲ့အခါမွာ) လူတစ္ေယာက္ဟာ ေကာင္းျမတ္မႈကို ဘယ္လိုမ်ိဳး
လက္ခံယူဆမလဲ ဆိုတာကို (မူလအေနအထားမွာ) မသိထားပါဘူး။
အ၀ိဇၨာပု၀ါကို ဖယ္လိုက္တာနဲ႔ ကိုယ္လက္ခံထားတဲ့ ေကာင္းျမတ္မႈဟာ
ဘယ္လို ျဖစ္မလဲဆိုတာကို လူတစ္ေယာက္ဟာ ၾကိဳသိမထားပါဘူး။
သင့္တင့္မွ်တမႈစံေတြ (Fairness) ရွိဖို႔အတြက္ အ၀ိဇၨာပု၀ါကို
ဘယ္လိုေၾကာင့္ လိုအပ္တာလဲ။ လူေတြဟာ သူတို႔ရဲ႔ အေျခ
အေနေတြ (လူမႈအဆင့္အတန္း၊ အရည္အခ်င္း၊ ေကာင္းျမတ္မႈ
စံေတြ)ကို မသိထားတဲ့ အေျခအေနမ်ိဳးမွာ တရားမွ်တတဲ့ မူေတြကို
ပိုျပီးေတာ့ ေရြးခ်ယ္ႏိုင္စရာ ရွိတယ္ဆိုတဲ့ စိတ္ကူးေၾကာင့္ပါပဲ။
ဥပမာ လူႏွစ္ေယာက္နဲ႔ ကိတ္မုန္႔တစ္လံုး ရွိတယ္လို႔ စဥ္းစား
ၾကည့္စမ္းပါ။ လူတစ္ေယာက္စီတိုင္းဟာ ကိတ္မုန္႔ တစ္ပိုင္းစီ
ရမယ္။ ျပီးေတာ့ လူႏွစ္ေယာက္လံုးဟာ တတ္ႏိုင္သမွ် အမ်ားဆံုး
လိုခ်င္ၾကတယ္။ ဒီအေျခအေနမ်ိဳးမွာ ကိတ္မုန္႔ကို သင့္တင့္မွ်တမႈ
အရွိဆံုး ခြဲေ၀ေပးႏိုင္ေရး နည္းလမ္းကေတာ့ တစ္ေယာက္ကို
ကိတ္မုန္႔ လွီးခိုင္းရင္ တျခားတစ္ေယာက္ကို ကိတ္မုန္႔အပိုင္း
နွစ္ခုထဲက သူ႔စိတ္ၾကိဳက္တစ္ပိုင္းကို (ပထမဆံုး) ေရြးယူခြင့္
ျပဳဖုိ႔ပါပဲ။ ကိတ္မုန္႔ကို ပထမဆံုး ေရြးရသူက အၾကီးဆံုးအပိုင္းကို
ေရြးယူလိမ့္မယ္ဆိုတာကို ကိတ္မုန္႔လွီးရတဲ့ တစ္ေယာက္က
သိထားတယ္။ ဒီေတာ့ ကိတ္မုန္႔ကို တတ္ႏိုင္သမွ် အညီအမွ်
လွီးႏိုင္မွ၊ မွ်မွ်တတ ထက္ျခမ္းခြဲႏိုင္မွ သူ႔အတြက္ အက်ိဳးရွိမယ္
ဆိုတာကို ကိတ္မုန္႔လွီးရသူက သေဘာေပါက္ တယ္။ ကိတ္မုန္႔
လွီးသူဟာ ဘယ္အပိုင္းကို သူရမလဲ ဆိုတာကို မသိတဲ့အတြက္
သင့္တင့္မွ်တမႈ အရွိဆံုး လွီးပါတယ္။ တကယ္လို႔ ဘယ္အပိုင္းကို
သူရမယ္ ဆိုတာကို သိထားရင္ သူ႔အပိုင္းကို ၾကီးေအာင္
လွီးေပမေပါ့။
အ၀ိဇၨာပု၀ါကို ေရာလ္စ္ ဖန္တီးထားရျခင္းဟာလဲ အထက္ပါ
စိတ္ကူးမ်ိဳးေၾကာင့္ပါပဲ။ ကိုယ္ ဘယ္လိုလူမ်ိဳး ျဖစ္မယ္ဆိုတာကို
မသိတဲ့အတြက္ မူလအေနအထားမွာ ရွိတဲ့ လူေတြဟာ လူအမ်ိဳး
မ်ိဳးၾကားမွာ သင့္တင့္မွ်တမႈ ရွိေစမယ့္ တရားမွ်တေရး မူေတြကို ေ
ေရြးခ်ယ္ၾကပါလိမ့္မယ္။ လူတစ္ေယာက္ဟာ အထက္တန္းလႊာ
ဘာသာမဲ့ ၀ါဒီတစ္ဦး ျဖစ္မယ္လို႔ သိထားမယ္ဆိုရင္ တျခားသူ
ေတြနဲ႔ ယွဥ္ရင္ အထက္တန္းလႊာ ဘာသာမဲ့၀ါဒီေတြဟာ အရင္း
အျမစ္ေတြ၊ အခြင့္အေရးေတြ ပိုရေစမယ့္ တရားမွ်တေရး မူေတြကို
ေရြးခ်ယ္ ေကာင္း ေရြးခ်ယ္ပါလိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ အ၀ိဇၨာပု၀ါဟာ
လူေတြကို သူတို႔ေတြရဲ႔ အေျခအေနနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေပးမသိေစတာ
ျဖစ္ပါ တယ္။ သိထားမယ္ဆိုရင္ ကိုယ့္အတြက္ ဦးစားေပး
စဥ္းစားတဲ့အခါ တရားမွ်တေရး မူေတြဟာ ဘယ္လုိက္မူေတြ
ရွိေနပါလိမ့္မယ္။ ဒီလိုမ်ိဳး ဘယ္လိုမႈေတြ ရွိေနရင္ မူေတြဟာ
မွ်တမႈ ရွိမွာ မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ ဒီေတာ့ မွ်တတဲ့ တရားမွ်
တမႈမူေတြ ေပၚေပါက္ေရးအတြက္ (မူလအေနအထားမွာ ရွိတဲ့)
လူေတြဟာ သူတို႔ေတြရဲ႕ ပုဂၢလိက အေနထား မွန္ေတြကို
သိမထားဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ မူေလအေနအထားကေန တရားမွ်တေရး မူေတြ
ထြက္ေပၚလာဖို႔ဆိုတာ တခ်ိဳ႕ေသာ လိုအပ္ခ်က္ေတြ ရွိပါတယ္။
သင့္တင့္မွ် တမႈ ရွိေရးကို ထိန္းထားႏိုင္ဖို႔ဆိုတာ လူတိုင္းက
ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားကို အေျခခံစဥ္းစားဖို႔ လိုပါတယ္။ ဆိုလိုခ်င္တာ
ကေတာ့ လူတိုင္းဟာ တျခားသူေတြအတြက္ မစဥ္းစားဘဲ
ကိုယ့္အတြက္ပဲ စဥ္းစားရမယ္ ။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ေရာလ္စ္က
အေျခအေနတစ္ခ်ိဳ႕ကို ထပ္ျဖည့္ထား တယ္။ အဲဒါကေတာ့
လူတိုင္းဟာ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားကို ၾကည့္ရမယ္ ဆိုတာရယ္၊
လူတိုင္းဟာ က်ိဳးေၾကာင္းက်က် စဥ္းစားဥာဏ္ရွိရမယ္
ဆိုတာရယ္ ပါပဲ။ ဒီေတာ့ မူလအေနအထားမွာ ရွိတဲ့
လူေတြဟာ သူတို႔အတြက္ အေကာင္းဆံုး ျဖစ္ေစမယ့္
အေနအထားကို တြက္ခ်က္ ျပီးေတာ့ ေရြးခ်ယ္ၾကပါလိမ့္မယ္။
ဒီနည္းအားျဖင့္ ေရြးခ်ယ္လုိက္တဲ့ မူေတြဟာ သင့္တင့္မွ်တမႈ ရွိပါလိမ့္မယ္။
ဒီေနရာမွာ အထူးသတိျပဳသင့္တာက မူလအေနအထားမွာ
ေရြးခ်ယ္လိုက္တဲ့ မူေတြဟာ တစ္ကိုယ္ေကာင္းဆန္မႈ (selfishness)နဲ႔
ပုဂၢလိကဆန္မႈ (individualism)ကို အေျခခံျပီးေတာ့ ေရြးခ်ယ္
လိုက္တာေတြ မဟုတ္ပါဘူး။ အ၀ိဇၨာပု၀ါရဲ႕ ဖံုးလႊမ္းမႈေအာက္ကေန
ေရြးခ်ယ္ထားတာေတြပါ။ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားအေျခခံတဲ့ ဆင္ျခင္
တံုတရားကို သံုးျပီးေတာ့ တရားမွ်တေရးမူေတြကို စဥ္းစားခိုင္း
မယ္ဆိုရင္ လူတိုင္းဟာ ကိုယ့္အတြက္ အက်ိဳးအရွိဆံုး ျဖစ္မယ့္
မူေတြကို တစ္ကိုယ္ေကာင္းဆန္ဆန္ ေရြးခ်ယ္ၾကပါလိမ့္မယ္။
(အ၀ိဇၨာပု၀ါေၾကာင့္ သာ မဟုတ္ရင္) အမ်ိဳးသမီးေတြဟာ
အမ်ိဳးသမီးေတြကို အထူးဦးစားေပးတဲ့ မူေတြကိုပဲ ေရြးပါ
လိမ့္မယ္။ အရပ္ရွည္သူေတြကလဲ အရပ္ ရွည္သူေတြကို
အထူးဦးစားေပးတဲ့ မူေတြကိုပဲ ေရြးပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္
အ၀ိဇၨာပု၀ါ အုပ္ျပီးမွ ကိုယ္က်ိဳး စီးပြား အေျခခံတဲ့ ဆင္ျခင္တံု
တရားကိုပဲ သံုးခိုင္းမယ္ဆိုရင္ ကြ်န္ေတာ္တို႔ေတြဟာ
တစ္ကိုယ္ေကာင္းဆန္ဆန္ စဥ္းစားေတာ့မွာ မဟုတ္ပါဘူး။
လူတစ္ေယာက္ခ်င္းစီ တိုင္းရဲ႕ ျဖစ္ႏိုင္ဖြယ္ရာ အေနအထားကို
စဥ္းစားလာပါ လိမ့္မယ္။ ဒီလိုမ်ိဳး စဥ္းစားတာဟာ ကိုယ္ခ်င္းစာ
တရားရွိဖို႔၊ ၾကင္နာတတ္ဖို႔၊ သင့္ တင့္မွ်တမႈရွိဖို႔ကို အားေပးပါတယ္။
ဆိုေတာ့ကား သင့္တင့္မွ်တတဲ့ ရလဒ္ေပၚေပါက္ဖို႔ တခ်ိဳ႕သတင္း
အခ်က္ အလက္ေတြကို ေပးမသိဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒါေပမယ္လို႔ အ၀ိဇၨာ
ပု၀ါဟာ (လူတစ္ေယာက္ရဲ႕) အဆင့္အတန္း၊ အရည္အေသြးနဲ႔
ေကာင္းျမတ္မႈ ခံယူခ်က္ေတြကို ဘာေၾကာင့္ ဖံုးကြယ္ထားသင့္
တာလဲ။ အေၾကာင္းကေတာ့ ရွင္းပါတယ္။ ဒီလို ဖံုးကြယ္ထားရတာက
လြတ္လပ္မႈနဲ႔ တန္းတူညီမွ်မႈ (freedom and equality)လိုမ်ိဳး အဓိက
လစ္ဘရယ္ တန္ဖိုးေတြကို ထင္ေပၚေစခ်င္လို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ လူတစ္
ေယာက္ဟာ လြတ္လပ္ျပီး တန္းတူညီမွ်မႈ ရွိတယ္ဆိုတာကို ပံုေဖာ္
ခ်င္လို႔ ျဖစ္ပါတယ္။
(လူတစ္ေယာက္ရဲ႕) အရည္အေသြးနဲ႔ အဆင့္အတန္းေတြကို ဖံုးကြယ္
ထားျခင္းအားျဖင့္ အ၀ိဇၨာပု၀ါဟာ တန္းတူညီမွ်ေရးကို ကာကြယ္ ေပး
ထားပါတယ္။ ေရာလ္စ္ အလိုအရေတာ့ အရည္အေသြးနဲ႔ အဆင့္
အတန္းေတြဆိုတာ တန္းတူမညီမွ်မႈ (Inequality)ျဖစ္ရျခင္းရဲ႕
အဓိက ပံုစံေတြ ျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ အရည္အေသြးဆိုတာ
လူ႔အဖြဲ႔အစည္းက တန္ဖိုးထားတဲ့ တစ္စံုတစ္ရာကို ရည္ညႊန္းပါတယ္။
ဥာဏ္ပညာ ထက္ျမက္တာမ်ိဳး၊ အင္အားသန္စြမ္းတာ သို႔မဟုတ္
ဆိုတတ္ ကတတ္တာ ဒါမွမဟုတ္ စေတာ့ေစ်းကြက္ကို ကစား
တတ္တဲ့ အရည္အခ်င္းမ်ိဳးပါ။ တခ်ိဳ႕လူေတြမွာ ရင္းျမစ္ေတြ
သို႔မဟုတ္ အခြင့္အလမ္းေတြ ပိုမ်ားေနရတဲ့ အေၾကာင္းရင္း
တစ္ရပ္ကေတာ့ လူ႔အဖြဲ႔အ စည္းမွာ တန္ဖိုးထားခံရတဲ့ တခ်ိဳ႕ေသာ
အရာေတြကို လုပ္ေဆာင္ရာမွာ သူတို႔ေတြက ပိုကြ်မ္းက်င္ၾကတဲ့
အတြက္ ျဖစ္ပါတယ္။
အဆင့္အတန္းကေတာ့ တန္းတူမညီမွ်မႈ ျဖစ္ရျခင္းရဲ႕ ေနာက္ထပ္
အဓိက အခ်က္တစ္ခ်က္ပါပဲ။ လူတန္းစားစနစ္မွာ လူတစ္ေယာက္
ေရာက္ရွိတဲ့ လူတန္းစား အေနအထားဟာ ပညာေရး၊ အလုပ္အကိုင္၊
ေနစရာစတဲ့ အခြင့္အလမ္းေတြအေပၚမွာ သက္ေရာက္ႏိုင္စြမ္း
ရွိပါတယ္။ လိင္ သို႔မဟုတ္ လူမ်ိဳးေရး အေျခခံထားတဲ့ စနစ္မွာ
လူတစ္ေယာက္ ျဖစ္ရွိေနတဲ့ လိင္ သို႔မဟုတ္ လူမ်ိဳးအဆင့္
အတန္းက အလုပ္အကိုင္ ေစ်းကြက္မွာ သူရဲ႕ ေအာင္ျမင္မႈ၊
တျခားသူက ဆက္ဆံေျပာဆိုပံုနဲ႔ ဘယ္လို ျပဳမူေနထိုင္သင့္ပံု
ဆိုတဲ့ အခ်က္ေတြအေပၚ သက္ေရာက္မႈ ရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔
တရားမွ်တေရး စနစ္ ေဖာ္ေဆာင္ရာမွာ (လူတစ္ေယာက္ရဲ႕)
အရည္အခ်င္းနဲ႔ အဆင့္အတန္း ေတြကို ေရာလ္စ္က ေပးမ
သိေစခ်င္တာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ ေကာင္းျမတ္မႈကို ဘယ္လို ယူဆလက္ခံထားသလဲ
ဆိုတာကို မူလအေနအထားမွာ ဘာေၾကာင့္ ေပးမသိခိုင္းတာလဲ။
အဓိက ရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့ လြတ္လပ္မႈကို ကာကြယ္ဖို႔အတြက္
ျဖစ္ပါတယ္။ လူေတြဟာ သူတို႔ ဘယ္လို အခ်က္ေတြကို ေကာင္းျမတ္
မႈအျဖစ္ လက္ခံထားတယ္ဆိုတာကို သိတဲ့ အေနအထားတစ္ရပ္ကို
စိတ္ကူးၾကည့္ပါ။ ရွစ္ဆယ္ရာခိုင္ႏႈန္းက အစြန္းေရာက္ ခရစ္ ရွန္ေတြ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ႏွစ္ဆယ္ရာခိုင္ႏႈန္းကေတာ့ ဘာသာမဲ့၀ါဒီ
သို႔မဟုတ္ တျခားဘာသာ၀င္ေတြ ျဖစ္ေၾကာင္း စိတ္ကူးၾကည့္
စမ္းပါ။ တရားမွ်တေရး မူေတြကို ဒီလူေတြ ဆံုးျဖတ္ရတဲ့အခါ
ခရစ္ရွန္ လူမ်ားစုက သူတို႔ ခရစ္ရွန္ဘာသာကို မျဖစ္မေန
လိုက္နာကိုးကြယ္ရမယ့္ တရား၀င္ ႏိုင္ငံေတာ္ဘာသာအျဖစ္
ျပဌာန္းႏိုင္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္ဟာ ခရစ္ရွန္ဘာသာ သင္ၾကား
မႈကိုပဲ အေထာက္အပံ့ ျပဳသင့္တယ္၊ ခရစ္ရွန္ဘာ သာ၀င္
မဟုတ္သူမွန္သမွ်ကို အျပစ္ေပးသင့္တယ္လို႔ လူမ်ားစု
ခရစ္ရွန္ေတြက ဆိုလာႏိုင္ပါတယ္။ ဒီလိုမ်ိဳး လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ
ဘာသာ ေရး လြတ္လပ္ခြင့္ဆိုတာ မရွိပါဘူး။ လူေတြဟာ
ေကာင္းျမတ္မႈနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ယူဆလက္ခံထားပံုေတြကို
ကိုယ့္စိတ္ၾကိဳက္ ေရြးခ်ယ္ တာမ်ိဳး၊ ေျပာင္းလဲလက္ခံ
တာမ်ိဳး မလုပ္ႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။ ဒီလိုမ်ိဳး လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ
ခရစ္ရွန္ဘာသာ၀င္ ဆိုသူေတြပင္လွ်င္ သူတို႔ရဲ႕ ယံုၾကည္
သက္၀င္မႈကို စြန္႔ပယ္ခ်င္တဲ့အခါ စြန္႔ပယ္ႏိုင္ခြင့္ မရွိတဲ့
အတြက္ လြတ္လပ္မႈ မရွိၾကပါဘူး။
လြတ္လပ္မႈမွာ အဓိကက်တဲ့ အခ်က္က ေကာင္းျမတ္မႈနဲ႔
ပတ္သက္လို႔ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ယူဆလက္ခံထားပံုကို
(သူ႔စိတ္ၾကိဳက္) ေရြးခ်ယ္တာ၊ ေျပာင္းလဲတာ လုပ္ႏိုင္ဖို႔
ျဖစ္ေၾကာင္း ေရာလ္စ္က ဆိုပါတယ္။ (မူလအေနအထားမွာ
ရွိတဲ့) လူေတြဟာ (တစ္စံုတစ္ရာကို ေကာင္းျမတ္မႈအျဖစ္
ဖက္တြယ္ထားတဲ့ အေနအထားကေန) လြတ္လြတ္ကင္းကင္း
စဥ္းစားေရြးခ်ယ္ခြင့္ မျပဳရင္ တရားမွ်တေရးမူေတြဟာ
လြတ္လပ္မႈကို ကာကြယ္ေပးႏိုင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္မို႔
(လူတစ္ေယာက္ရဲ႕) ေကာင္းျမတ္မႈ ယူဆလက္ခံပံုကို
အ၀ိဇၨာပု၀ါနဲ႔ ဖံုးကြယ္ေပးထားရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ မူလ
အေနအထားကို ဖန္တီးထားတာကေတာ့ လြတ္လပ္မႈ၊
တန္းတူညီမွ်မႈဆိုတဲ့ ကနဦး မူေတြ ကေန တရားမွ်တေရး
မူေတြဆီကို တစ္ဆင့္ျခင္း ေရြ႕သြားႏိုင္ဖို႔အတြက္ ျဖစ္ပါတယ္။
No comments:
Post a Comment