Thursday, July 27, 2017

ႏိုင္ငံေတာ္နဲ႔ ဘာသာေရး

Written By ဘုန္းထက္ (၂၁/၄/၂၀၁၆)

ဒီတစ္ေခါက္အတြက္ အဓိကထား ေဆြးေႏြးခ်င္းတာကေတာ့
အေရွ႕ေတာင္အာရွႏိုင္ငံ အမ်ားစု သို႔မဟုတ္ အားလံုးနီးပါးမွာ
ရွိေနတဲ့ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ဘာသာေရး ဆက္ႏႊယ္မႈပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီဆက္ႏႊယ္မႈႏွစ္ခုကို အင္စတီက်ဴးရွင္ဆိုင္ရာနဲ႔ ႏိုင္ငံေရး
 အက်ိဳးအျမတ္ဆိုင္ရာ ဆိုတဲ့ အခ်က္ႏွစ္ခ်က္ေပၚ အေျခခံျပီး
တင္ျပေပးပါမယ္။

အေရွ႕ေတာင္အာရွ ႏိုင္ငံအမ်ားစုမွာ ဘာသာေရးအရ မဟုတ္ဘဲ
 ႏိုင္ငံေရးအရ ဘာသာေရးဆိုင္ရာ ေရာယွက္မႈ အမ်ားအျပား
ျဖစ္ေပၚေနတာကို ေတြ႔ရတယ္။ ဒီေရာယွက္မႈေတြကလည္း
သမိုင္းေၾကာင္းအရ၊ ယဥ္ေက်းမႈအရ တည္ရွိလာခဲ့တာ ျဖစ္ၾကသလို
တစ္ဖက္ကလည္း ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြား အစုအဖြဲ႔ေတြရဲ႕
အက်ိဳးစီးပြားေတြ၊ အာဏာခိုင္ျမဲလိုတာေတြေၾကာင့္ ရည္ရြယ္
ခ်က္ရွိရွိ ေရာယွက္ထားတာေတြလည္း ပါ၀င္ၾကတယ္။ ေခတ္သစ္
ႏိုင္ငံေတာ္ (modern state)ရဲ႕ လကၡဏာတစ္ရပ္ျဖစ္တဲ့ ေလာကီ
ႏိုင္ငံေတာ္ (Secular state) ျဖစ္ဖို႔ကို သြားဖို႔အတြက္ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔
ဘာသာေရး တသီးတျခား မရွိသေရြ႕က ဒီေလာကီႏိုင္ငံေတာ္ကို
တည္ေဆာက္ႏိုင္ဖို႔ရာ အလွမ္းေ၀းေနဦးမွာ ျဖစ္တယ္။

ေနာက္ျပီး ဒီေဒသတြင္း နိုင္ငံေတြမွာ ဘာသာေရးက လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး
မ်ိဳးေၾကာင့္ ျဖစ္ေစ၊ ယဥ္ေက်းမႈတစ္ခုခု ေၾကာင့္ျဖစ္ေစ ႏိုင္ငံေရးမွာ
ဦးစားေပးစဥ္းစားရတဲ့ အမွတ္လကၡဏာတစ္ခု အျဖစ္လည္း ပါ၀င္
ေနၾကတာ ေတြ႕ရတယ္။ ဒီအခါမွာ အစိုးရက ႏိုင္ငံတြင္း အမ်ားစု
ကိုးကြယ္တဲ့ ဘာသာေရးတစ္ခုကို တိုက္ရိုက္အရျဖစ္ေစ (ဥပမာ
ဖြဲ႔စည္းပံုမွာ တစ္ဘာသာအတြက္ ျပဌာန္းေပးတာမ်ိဳး၊ ဒါမွမဟုတ္
သြယ္၀ိုက္၍ ျဖစ္ေစ ဥပမာ ဘာသာေရးတစ္ခုတည္းကိုပဲ အသား
ေပးျမွင့္တင္တာမ်ိဳးေတြ လုပ္တာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒါေတြရဲ႕
ေနာက္ဆက္ တြဲေတြကေတာ့ ႏိုင္ငံတြင္း မတူညီတဲ့ ဘာသာ
ေတြၾကားမွာ အထူးသျဖင့္ အခြင့္ထူးခံရတဲ့ ဘာသာနဲ႔ ခြဲျခား
ခံရတဲ့ ႏိုင္ငံတြင္း ကိုးကြယ္သူ နည္းတဲ့ ဘာသာေတြၾကားမွာ
ပဋိပကၡေတြျဖစ္လာတတ္ၾကစျမဲ ျဖစ္တယ္။ ဒီလို ပဋိပကၡေတြဟာ
ဘယ္ႏိုင္ငံမွာမဆို ပံုစံသံုးမ်ိဳးအတြင္း မွာပဲ ျဖစ္ေပၚၾကတယ္။
ပထမတစ္ခုက ဘာသာတူအခ်င္းခ်င္းၾကား ဥပမာ- ေထရ၀ါဒနဲ႔
မဟာယာန ဗုဒၶဘာသာမ်ိဳး၊ ဒုတိယတစ္ခုက အမ်ားစု ကိုးကြယ္
တဲ့ဘာသာနဲ႔ က်န္ဘာသာေတြၾကားမွာ ျဖစ္တဲ့ပံုစံနဲ႔ ေနာက္ဆံုးက
ဘာသာေရးကို ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ မေရာေႏွာထားေသာ္လည္း
ဘာသာေရးကို ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အတားအဆီးတစ္ခုအေနနဲ႔
ျမင္တာမ်ိဳးဆိုျပီး သံုးမ်ိဳးေတြ႕ရတယ္။

ဒီေနရာမွာ ဘာသာေရး အၾကမ္းဖက္မႈလို႔ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ရာမွာ
Grimနဲ႔ Inkeက ဘာသာေရးကို အေၾကာင္းျပဳျပီးေတာ့ ရုပ္ပိုင္း
ဆိုင္ရာ သို႔မဟုတ္ ကာယပိုင္းဆိုင္ရာ ထိခိုက္နစ္နာေစမႈလို႔
ေရးသားဖြင့္ဆိုထားပါတယ္ (physical abuse and physical
displacement due to religion)။ ေနာက္ထပ္ အဓိပၸါယ္ဖြင့္
ဆိုခ်က္ကေတာ့ ဘာသာ ေရးဆိုင္ရာ အမွတ္လကၡဏာေတြ၊
အေဆာက္အအံုေတြကို ထိခုိက္ ပ်က္စီးေစမႈေတြအထိ
သက္ေရာက္တယ္လို႔ ဖြင့္ဆိုထားတယ္။ ဒီဘာသာေရးဆိုင္ရာ
ပဋိပကၡေတြဟာ ဘာသာေရးအေပၚ အေျခခံလာတဲ့ အမ်ိဳးသား
ေရးစိတ္ ဓါတ္ေတြ၊ ဘာသာေရးဆိုင္ရာ အစြန္းေရာက္မႈေတြ၊
 ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ ႏိုင္ငံတြင္း ဘာသာေရးေတြအေပၚ မညီမွ်တဲ့
ကာကြယ္မႈေတြနဲ႔ ေနာက္ျပီး အမ်ားဆံုး ကိုးကြယ္တဲ့ ဘာသာေရး
တစ္ခုကို ႏိုင္ငံေရးအရ ၀င္ေရာက္ခ်ယ္လွယ္မႈေတြ၊ ပါ၀င္
ပတ္သက္မႈေတြ စတာေတြေၾကာင့္ အဓိက ျဖစ္လာတတ္ၾကတယ္။

ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ဘာသာေရး ဆက္ႏႊယ္မႈမွာ ပထမတစ္ခုျဖစ္တဲ့ အင္စတီ
က်ဴးရွင္းဆိုင္ရာ အခ်က္မွာ အဓိက ပါ၀င္တဲ့ အခ်က္သံုးခ်က္ကေတာ့ -

(၁) ႏိုင္ငံေတာ္ဘာသာ ျပဌာန္းမႈ (၂) statistျဖစ္မႈ (၃) ဘာသာေရး
တစ္ခုကို အစိုးရ က အေဆာက္အအံုအတြင္း သိမ္းသြင္းမႈတို႔ပဲ ျဖစ္တယ္။

(၁) ႏိုင္ငံေတာ္ဘာသာျပဌာန္းမႈ

ဒါကေတာ့ အစိုးရက ဘာသာေရးတစ္ခုကို ႏိုင္ငံေတာ္ဘာသာအျဖစ္
ဥပေဒသေဘာအရ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒမွာ တရား၀င္ ျပဌာန္း
ေပးလိုက္ျခင္း ျဖစ္စဥ္တစ္ခု ျဖစ္တယ္။ အဲဒီေနာက္မွာ ျပဌာန္းေပးတဲ့ ဘာသာေရးတစ္ခုအ ေပၚအခြင့္ထူးေတြ ေထာက္ပံ့တာ၊ တျခားဘာ
သာနဲ႔ ယွဥ္ရင္ မညီမွ်တဲ့ ကာကြယ္ေရးေတြ ေပးတာမ်ိဳး ရွိတယ္။
ေနာက္တစ္ဆင့္ တက္လာတဲ့အခါ အဲဒီအခြင့္ထူးခံ ဘာသာေရးက ဥပေဒပိုင္းဆိုင္ရာ ေပၚလစီပိုင္းဆိုင္ရာေတြအထိ တိုက္ရိုက္ျဖစ္ေစ၊
သြယ္၀ိုက္၍ ျဖစ္ေစ ပါ၀င္လာတာေတြအထိ ျဖစ္လာတယ္။ ဥပမာ-
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ မဘသ အဖြဲ႔အစည္းေတြက လႊတ္ေတာ္မွာ အမ်ိဳး
ဘာသာ သာသနာ ေစာင့္ေရွာက္ေရး ဥပေဒေတြ ျပဌာန္းေပးဖို႔
ဖိအား ေပးတာမ်ိဳး ျဖစ္တယ္။ ေနာက္ဆံုးအဆင့္ကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္
ဥပေဒကို ဘာသာေရးဆိုင္ရာ ကိုယ္က်င့္တရား စံႏႈန္းေတြနဲ႔
တိုင္းတာျပီး အလံုးစံုနီးပါး ျပဌာန္းလိုက္တာမ်ိဳး ျဖစ္တယ္။ ဒါမ်ိဳးကို
အစၥလာမ္ဘာသာ အမ်ားစု ကိုးကြယ္တဲ့ ႏိုင္ငံ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ
အဓိက ေတြ႔ရတတ္ပါတယ္။

(၂) Statist ျဖစ္မႈ

ဒီလို ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ အင္စတီက်ဴးရွင္းေတြကို အေရွ႕ေတာင္အာရွ
မွာဆိုရင္ စင္ကာပူ၊ လာအို၊ ဗီယက္နမ္လို ႏိုင္ငံမ်ိဳးမွာ ေတြ႔ရတတ္
တယ္။ စင္ကာပူကလြဲရင္ က်န္ႏွစ္ႏိုင္ငံနဲ႔ တျခားေသာ ကြန္ျမဴနစ္
ႏိုင္ငံေတြမွာ ဒီပံုစံမ်ိဳး ေတြ႔ရပါတယ္။ ဘာသာေရးကို ႏိုင္ငံေရးကေန
သိသိသာသာ ခြဲထုတ္ပစ္ျပီးေနာက္မွာ ဘာသာေရးေတြကို အစိုးရ
ကိုယ္တိုင္ ဖိႏွိပ္တဲ့အထိ လုပ္တတ္ၾကတယ္။ အေၾကာင္းကေတာ့
အာဏာပိုင္ေတြရဲ႕ စိတ္ထဲမွာ ဘာသာေရးက သူတို႔ ကိုင္ထားတဲ့
အာဏာကို တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္မွာ စိန္ေခၚလာေကာင္း လာႏိုင္တယ္လို႔
ၾကိဳတြက္ထားၾကလို႔ပါ။ ေနာက္ျပီး လြတ္လပ္စြာ ကိုးကြယ္ခြင့္ကို
လည္း မွားယြင္းတဲ့ အေတြးအေခၚ ဒါမွမဟုတ္ ႏိုင္ငံေတာ္
ဆန္႔က်င္မႈ (anti-state)တစ္ခုအေနနဲ႔ သတ္မွတ္ၾကပါတယ္။

(၃) ဘာသာေရးတစ္ခုကို အစိုးရေဆာက္အအံုအတြင္း သိမ္းသြင္းမႈ

ဒီအခ်က္က ႏိုင္ငံဘာသာျပဌာန္း ရေလာက္တဲ့အထိ မဟုတ္ေပမယ္လို႔
ႏိုင္ငံေရမွာ ပါ၀င္လာႏိုင္ေလာက္တဲ့အထိ အခြင့္အေရး ေပးထားတဲ့
သေဘာေတြပါ ရွိေနတယ္။ ေနာက္ျပီး အစိိုးရရဲ႕ ျဗဴရိုကေရစီယႏၱရားမွာ
အမ်ားစု ကိုးကြယ္တဲ့ ဘာသာေရးတစ္ခုကိုပဲ ဦးစားေပးျပီး
ေနရာေပးတာေတြ ဖြဲ႔စည္းပံုမွာ ဘာသာေရးတစ္ခုကို အထြဋ္
အထိပ္အေနနဲ႔ ျပဌာန္းေပးတာမ်ိဳးေတြအထိ ပါ၀င္ပါတယ္။ ဥပမာ
အင္ဒိုနီးရွား ဖြဲ႔စည္းပံုမွာ ႏိုင္ငံေတာ္က ဘုရားတစ္ဆူတည္းေအာက္မွာ
တည္ရွိတယ္ဆိုတာမ်ိဳးေတြပါ။

အင္စတီက်ဴးရွင္းအ၇ ဘာသာေရးနဲ႔ ႏိုင္ငံေရး ဆက္သြယ္မႈမွာ
ဘာသာေရးတစ္ခုကို အထူးအခြင့္အေရးေတြ ေပးထားတာေၾကာင့္
 ႏိုင္ငံတြင္း ဘာသာေတြၾကား ပဋိပကၡေတြ ျဖစ္လာႏိုင္သလို
လူနည္းစု ကိုးကြယ္တဲ့ ဘာသာေရးေတြကိုပါ ဖယ္က်ဥ္ထားမႈေတြ
ဖိႏွိပ္မႈေတြအထိပါ ျဖစ္လာႏိုင္တယ္။ ဥပမာ- လာအိုႏိုင္ငံမွာ
ခရစ္ယာန္ ဘာသာကိုးကြယ္သူေတြကို အစိုးရ ရာထူးေနရၾေတြမွာ
ခြဲျခားၾကသလိုမ်ိဳးေတြ ျဖစ္တယ္။

ေနာက္ေခါင္းစဥ္တစ္ခုျဖစ္တဲ့ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ ဆက္ႏႊယ္မႈမွာလည္း
အဓိက သံုးပိုင္း ခြဲျမင္ႏိုင္ပါတယ္။ (၁) Politicization of Religion (၂)
ဘာသာေရးတစ္ခုကို ႏိုင္ငံေရးလကၡဏာတစ္ခုအျဖစ္ စည္းရံုးသိမ္းသြင္းမႈ
(၃) ႏိုင္ငံေရး ။

(၁) Politicization of Religion

ဒီအခ်က္က ေနာက္လာမယ့္ ဒုတိယတစ္ခ်က္နဲ႔ ဆက္ႏႊယ္မႈ ရွိတယ္။
politicizationျဖစ္စဥ္အရ ဘာသာေရးကို ႏိုင္ငံေရး လက္ကိုင္တုတ္
တစ္ခုအေနနဲ႔ အသံုးခ်ျခင္း ျဖစ္တယ္။ ဒီလို အသံုးခ်ျခင္းေတြဟာ
အာဏာပိုင္ေတြအေနနဲ႔ သူတို႔ရဲ႕ ေနရာတည္ျမဲဖို႔အတြက္ အမ်ားစု
ကိုးကြယ္တဲ့ ဘာသာေရးတစ္ခုနဲ႔ ပူးေပါင္းျပီး ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ
အက်ိဳးအျမတ္ ရွာေဖြၾကျခင္း ျဖစ္တယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ ေရြးေကာက္
ပြဲမတိုင္မီ ဘာသာေရးတစ္ခုနဲ႔ ပူးေပါင္းျပီး (အေပးအယူအားျဖင့္လည္း
ျဖစ္ႏိုင္သလို လႊမ္းမိုး ခ်ယ္လွယ္ျခင္းအားျဖင့္လည္း ျဖစ္ႏိုင္) ေထာက္ခံမႈ
ရေအာင္ လုပ္ယူၾကတယ္။ ဖိလစ္ပိုင္မွာ ေက်ာင္းေတာ္ေတြကို
ဥပေဒေတြ ေပၚလစီေတြအထိ လႊမ္းမိုင္းႏိုင္တဲ့ အခြင့္အေရးမ်ိဳး
ေပးထားၾကတယ္။

(၂) ဒီျဖစ္စဥ္မွာ အစိုးရက ဘာသာေရးတစ္ခုကို ဖြဲ႔စည္းပံုအရ တိုက္ရိုက္
အခြင့္ထူးေပးျခင္းေသာ္လည္းေကာင္း၊ တျခား လုပ္ရိုးလုပ္စဥ္ ပံုစံ ဥပမာ
- ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ သမုိင္းေၾကာင္းအရ ေန႔စဥ္ပံုမွန္ ျဖစ္ေနသေယာင္ေယာင္
မ်က္ႏွာသာ ေပးထားျခင္းမ်ိဳး ျဖစ္တယ္။ ဒီပံုစံက politicization ျဖစ္စဥ္
ထက္ပိုျပီး သိမ္ေမြ႔တယ္။ ဥပမာ- ဘရူးႏိုင္းမွာ Malay Islamic Monarchy
ဆိုတဲ့ အုိင္ဒီေအာ္လိုဂ်ီနဲ႔ မူဆလင္ မဟုတ္သူေတြကို ဘာသာေပါင္းစံုမွာ
ခြဲျခားဆက္ ဆံျခင္းမ်ိဳး လုပ္ၾကတယ္။ ဒီလို အေတြးအေခၚ တည္ေဆာက္
ထားတာဟာလည္း ႏိုင္ငံေရးအာဏာကို တျခား ဘာသာ၀င္ေတြ
ထိပါးလာတဲ့ အေျခအေနမ်ိဳးက ကာကြယ္ဖို႔ဆိုတဲ့ သေဘာမ်ိဳး ျဖစ္တယ္။
ေနာက္ထပ္ ထိုင္းမွာ ဆိုရင္လည္း “the Nation, the religion,
the king”ဆိုတဲ့ အိုင္ဒီအိုလိုဂ်ီတစ္ခု တည္ေဆာက္ျပီး ဘာသာေရးနဲ႔
ႏိုင္ငံေရး ေရာယွက္ထားတယ္။ ဒီေတာ့ ဘာသာေရးတစ္ခုစီဟာ
ႏိုင္ငံတစ္ခုစီမွာ ရွိေနတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈအရကုိ ခုိင္မာတဲ့ လကၡဏာ
တစ္ခုအျဖစ္ တည္ေဆာက္ထားတာ ေတြ႔ရတယ္။ ဥပမာ- ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ
ေနတဲ့ ဗမာတိုင္း ရင္းသားဆိုရင္ ဗုဒၶဘာသာလို႔ တတြဲတည္း
ျမင္လိုက္ တာမ်ိဳး ျဖစ္တယ္္။

(၃) Politicization လုပ္ျပီးေနာက္မွာ ႏိုင္ငံေတာ္ ဘာသာျပဌာန္း
တယ္။ ေနာက္ျပီး တစ္ဆင့္ ထပ္တက္လာတာကေတာ့ ႏိုင္ငံတြင္း
ဥပေဒေတြမွာ ဘာသာေရးနဲ႔ ႏႊယ္တဲ့ ဥပေဒေတြ ျပဌာန္းတာေတြပဲ
ျဖစ္တယ္။ အမ်ားစု ကိုးကြယ္တဲ့ ဘာသာေရးရဲ႕ ကိုယ္က်င့္တရား
ဆိုင္ရာ သတ္မွတ္ခ်က္ေတြ၊ ေပၚလစီေတြ၊ ဥပေဒေတြ၊ ပညာ
ေရးေတြမွာ ထည့္သြင္းပစ္တယ္။ အေၾကာင္းကေတာ့ ဘာသာ
ေရးဆိုင္ရာ စည္းမ်ဥ္းေတြဟာ လူလုပ္ဥပေဒေတြထက္ ပိုခုိင္
မာတယ္။ ဘုရား(သခင္)က တိုက္ရိုက္ ခ်မွတ္ထားတဲ့အတြက္
ပိုတိက်တယ္ဆိုတာ ေတြနဲ႔ ဆင္ေျခေပးျပီး ႏိုင္ငံေရး အက်ိဳး
အျမတ္ ရွာၾကျခင္း ျဖစ္တယ္။

အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ေျပာရရင္ အထက္မွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့ အခ်က္စု
စုေပါင္း ေျခာက္ခ်က္နဲ႔ ယွဥ္ျပီး ကိုယ့္ႏိုင္ငံဟာ ဘာသာေရး
လြတ္လပ္ခြင့္ ရွိရဲ႕လား၊ တန္းတူညီမွ်မႈ ရွိရဲ႕လား၊ ဘာသာေရးနဲ႔
 ႏိုင္ငံေရး ဘယ္အတိုင္းအတာအထိ ေရာယွက္ေနတာေတြကို
ေမးျမန္းရင္း ေဆြးေႏြးရင္း အေျဖရွာသင့္တယ္လို႔ ျမင္မိပါတယ္။


Ref: Keeping the Faith; A Study of Freedom of Thought, Conscience, and Religion in ASEAN

No comments:

Post a Comment