Written by ဥာဏ္မ်ိဳးေအာင္
ႏိုင္ငံေရး သိပၸံဆိုတာ “ႏိုင္ငံေတာ္ အေၾကာင္း သိပၸံနည္းက်
ေလ့လာမႈ” လို႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ လူသားေတြ ဖြဲ႔စည္း
ထူေထာင္တဲ့ အသင္းအပင္းေတြ အေၾကာင္း၊ အစိုးရေတြ
ဖြဲ႔စည္းမႈအေၾကာင္း၊ အစိုးရေတြရဲ႕ လုပ္ငန္း တာ၀န္ေတြ
အေၾကာင္း၊ ဥပေဒျပဳေရးနဲ႔ ဥပေဒ သက္၀င္ေရး လုပ္ေဆာင္မႈ
အေၾကာင္း၊ ႏိုင္ငံတစ္ခုနဲ႔ တစ္ခု ဆက္ဆံေရးအေၾကာင္းေတြကို
ေလ့လာပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ႏိုင္ငံေတာ္ ဥပေဒေတြအရ လူအခ်င္းခ်င္းၾကား
ဆက္ဆံေရး၊ လူတစ္ဦးခ်င္း သို႔မဟုတ္ လူတစ္စုတစ္ဖြဲ႔နဲ႔ အစိုးရၾကား
ဆက္ဆံေရး၊ ႏိုင္ငံေတာ္ အာဏာနဲ႔ တစ္ဦးခ်င္း လြတ္လပ္ခြင့္အၾကား ခ်ိန္ညိွေရးလို ျပႆနာေတြကိုလဲ ေလ့လာပါတယ္။
သိပၸံဘာသာ ဟုတ္ရဲ႕လား- ႏိုင္ငံေရး သိပၸံဘာသာရပ္ဟာ
တကယ္ေကာ သိပၸံဘာသာ ဟုတ္ရဲ႕လားဆိုတာ ေမးခြန္းထုတ္စရာ
ရွိပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရး သိပၸံဘာသာရပ္ကို သိပၸံစာရင္း သြင္းထားေပမယ့္
သဘာ၀ သိပၸံဘာသာရပ္ ေတြျဖစ္တဲ့ နကၡတၱေဗဒ၊ ဓါတုေဗဒ၊
သတၱေဗဒနဲ႔ ရုကၡေဗဒလိုမ်ိဳး သိပၸံဘာသာရပ္ေတြနဲ႔ မတူပါဘူး။
သဘာ၀ သိပၸံ ဘာသာရပ္ေတြမွာ ဓါတ္ခြဲခန္းေတြ၊ စမ္းသပ္မႈေတြ
ကတဆင့္ “တိက်မွန္ကန္မႈ”ကို သက္ေသျပလို႔ ရပါ တယ္။ ႏိုင္ငံေရး
သိပၸံဘာသာရပ္ကေတာ့ အဲသလို တိတိက်က်၊ ယတိျပတ္အေျဖမ်ိဳး
မေပးႏိုင္ပါဘူး။ ဒီ့အတြက္ သိပၸံဘာသာရပ္ မဟုတ္ဘူးလို႔ ဆိုခ်င္လဲ
ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ “သိပၸံ” ဆိုတာကို ဘာသာရပ္တစ္ခုနဲ႔ ပတ္
သက္လို႔ “စနစ္တက်” စူးစမ္းေလ့လာမႈ၊ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ အမ်ိဳးအစားခြဲျခားမႈ
ကတစ္ဆင့္ ရရွိလာတဲ့ အသိပညာ ရပ္လို႔ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ရင္ေတာ့
ႏိုင္ငံေရး သိပၸံဘာသာရပ္ကို သိပၸံဘာသာရပ္အျဖစ္ သတ္မွတ္ႏိုင္ပါတယ္။
စနစ္တက် ေလ့လာမႈေတြကတဆင့္ ေယဘုယ် ဥပေဒသေတြ
ထုတ္ယူႏိုင္ပါတယ္။ ဒီဥပေဒသေတြကိုပဲ ႏိုင္ငံေရး ျပႆနာေတြ
ေျဖရွင္းရာမွာ လက္ေတြ႔ သံုးႏိုင္ပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ နိုင္ငံေရး သိပၸံဟာ
သိပၸံဘာသာရပ္ စာရင္း ၀င္ပါတယ္။
လူမႈသိပၸံနဲ႔ ဆက္ႏႊယ္မႈ- လူဟာ ေပါင္းသင္း ဆက္ဆံတတ္တဲ့
သတၱ၀ါ ျဖစ္တယ္။ လူသားရဲ႕ လူမႈလုပ္ငန္း ေဆာင္တာ အားလံုးကို
အပိုင္းလိုက္ ခြဲေလ့လာတာလဲ ရွိတယ္။ တစ္စုတေပါင္းတည္း
ေလ့လာတာလဲ ရွိပါ တယ္။ လူမႈသိပၸံ ဘာသာရပ္ကေတာ့
လူမႈဘ၀နဲ႔ သက္ဆိုင္သမွ် အခ်က္အလက္၊ ဥပေဒသအားလံုးကို
တစ္စု တစ္စည္းတည္း ေလ့လာတဲ့ ဘာသာရပ္ ျဖစ္ပါတယ္။
လူမႈဆက္ဆံေရးကို ေလ့လာတဲ့အခါမွာလဲ ကုန္သြယ္မႈ ဆက္ဆံေရး၊
ဘာသာေရးဆိုင္ရာ ဆက္ႏႊယ္မႈကေန မိသားစုတစ္စုအတြင္း
ဆက္ဆံေရးအထိ ေလ့လာတာမ်ိဳး ပါ။ ႏိုင္ငံေရး သိပၸံကေတာ့
လူမႈဘ၀ရဲ႕ အစိတ္အပိုင္းတစ္ခုသာ ျဖစ္တဲ့ လူသားရဲ႕
ႏိုင္ငံေရးဘ၀ကိုပဲ အထူးျပဳ ေဇာင္းေပးေလ့လာတဲ့ သိပၸံဘာသာရပ္
ျဖစ္ပါတယ္။ ဘာသာရပ္ႏွစ္ခုၾကားမွာ အျပန္အလွန္အက်ိဳးျပဳတာမ်ိဳး
ရွိပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရး သိပၸံဘာသာရပ္ေၾကာင့္ နိုင္ငံေတာ္ေတြ
ဖြဲ႔စည္းတည္ေဆာက္ပံု၊ လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္ပံုေတြ လိုမ်ိဳး အခ်က္
အလက္ေတြ သိရွိလာသလို လူမႈသိပၸံ ဘာသာရပ္ေၾကာင့္ လူဟာ
ႏိုင္ငံေရးသတၱ၀ါ ဘယ္လို ျဖစ္ လာရတာလဲ၊ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ
အေဆာက္အအံုေတြရဲ႕ မူလဇာစ္ျမစ္က ဘာေတြလဲ ဆိုတာကို
သိရွိလာရပါ တယ္။
မႏုႆေဗဒနဲ႔ ဆက္ႏႊယ္မႈ- မႏုႆေဗဒ ဘာသာရပ္က လူသားေတြရဲ႕
ရုပ္သြင္လကၡဏာ၊ သမိုင္းဆိုင္ရာနဲ႔ ပထ ၀ီအရ ျဖန္႔က်က္တည္ရွိမႈ၊
လူမ်ိဳးေရးအရ ကြဲျပားျခားနားမႈနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈဆိုင္ရာ တိုးတက္ျဖစ္
ထြန္းမႈလိုမ်ိဳးေတြ ကို ေလ့လာပါတယ္။ သမိုင္းေခတ္ဦး လူသားေတြရဲ႕
အေတြးအေခၚ၊ ဓေလ့ထံုးတမ္းနဲ႔ အဖြဲ႔အစည္းပံုစံေတြကို မႏုႆေဗဒ ပညာရပ္အရ ေလ့လာျခင္းအားျဖင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ေတြ ေပၚထြန္းလာပံု
ဇာစ္ျမစ္နဲ႔ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ အေတြးအေခၚေတြ၊ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ
အေဆာက္အအံုေတြရဲ႕ ဖြံ႔ျဖိဳးတိုးတက္လာပံုကို သိရွိလာပါတယ္။
သမိုင္းနဲ႔ ဆက္ႏႊယ္မႈ- သမိုင္းဆိုတာ အတိတ္ကာလတုန္းက ျဖစ္ပ်က္
ခဲ့တဲ့ ျဖစ္ရပ္ေတြ၊ အေၾကာင္းတရားေတြ၊ ႏွီးႏႊယ္ဆက္စပ္မႈေတြကို
မွတ္တမ္းတင္ထားတာပါ။ ႏိုင္ငံေရး သိပၸံပညာရွင္ေတြက သမိုင္းကို
ႏိုင္ငံေရး သိပၸံဘာ သာရပ္ ေလ့လာေရးမွာ အသံုးခ်စရာ ကုန္ၾကမ္း
အျဖစ္ ျမင္တတ္ၾကပါတယ္။ သမိုင္းပညာရွင္ေတြက်ျပန္ေတာ့ ႏိုင္ငံေရး
သိပၸံဆိုတာ သမိုင္းဘာသာရပ္က ဆင္းသက္လာရတာလို႔ ျမင္တတ္
ၾကပါတယ္။ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ ႏွစ္ ခုလံုးက အျပန္အလွန္အက်ိဳးျပဳ
ေနၾကပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ အေဆာက္အအံုေတြ ဘယ္လိုမ်ိဳး
ျဖစ္ထြန္းတိုး တက္လာရသလဲ ဆိုတာမ်ိဳးကို သမိုင္းေနာက္ခံထား
ေလ့လာမွပဲ သေဘာေပါက္ႏိုင္ပါတယ္။ သမိုင္းအခ်က္အ လက္ေတြကို ေရြးထုတ္ျပီး ေရွ႕ေနာက္ညီညႊတ္ေအာင္ ေပါင္း
စပ္ေပးျခင္းအားျဖင့္ ႏိုင္ငံေရး သိပၸံဘာသာရပ္ရဲ႕ ဥပေဒသေတြ၊
နိယာမ အေၾကာင္းတရားေတြကို ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ပဲ ပါေမာကၡတစ္ေယာက္ ေျပာတာက- ႏိုင္ငံေရး သိပၸံဆိုတာ သမိုင္းရဲ႕
အသီးအပြင့္ပဲ။ သမိုင္းဆိုတာ ႏိုင္ငံေရး သိပၸံရဲ႕ ေရေသာက္ျမစ္ပဲ။
ေဘာဂေဗဒနဲ႔ ဆက္ႏႊယ္မႈ- ႏိုင္ငံေရး ေဘာဂေဗဒ ဘာသာရပ္က
ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံကို ခ်မ္းသာၾကြယ္၀ေအာင္၊ အင္ အားေတာင့္တင္း
လာေအာင္၊ အခြန္ေငြရေအာင္ ဘယ္လို နည္းလမ္းေတြ
က်င့္သံုးသင့္သလဲ ဆိုတာကို ေလ့ လာပါတယ္။ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံရဲ႕
တရားဥပေဒေတြဆိုရင္ ပစၥည္းဥစၥာပိုင္ခြင့္၊ စာခ်ဳပ္စာတမ္းနဲ႔ ေကာ္ပို ရိတ္လိုမ်ိဳး ျပႆနာရပ္ေတြကို ေျဖရွင္းေပးရသလို ႏိုင္ငံတကာ
ဆက္ဆံေရးမွာဆိုရင္ ကုန္သြယ္ေရးနဲ႔ ဘ႑ာေရးဟာ
အေရးၾကီးပါတယ္။ အခြန္ေကာက္ခံမႈ၊ ေငြေၾကးနဲ႔ အစိုးရ စက္ရံုလိုမ်ိဳး ေလ့လာတာဟာ ႏိုင္ငံေရး ေဘာဂေဗဒနဲ႔ေရာ
ႏိုင္ငံေရးသိပၸံနဲ႔ပါ စပ္ဆိုင္တဲ့ နယ္ပယ္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
ေဘာဂေဗဒ ဘာသာရပ္ကေတာ့ ဒါဟာ ဓနဥစၥာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔
လူေတြရဲ႕ ျပဳမႈေဆာင္ရြက္ပံုေတြထဲကမွ အစိတ္အပိုင္းတစ္ခုအျဖစ္
သေဘာထားပါတယ္။ ႏိုင္ငံ ေရး သိပၸံဘာသာရပ္ကေတာ့ ဒါကို
အစိုးရ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆိုင္ရာ လုပ္ငန္းေဆာင္တာတစ္ခုလို႔
သေဘာထားပါတယ္။
စိတ္ပညာနဲ႔ ဆက္ႏႊယ္မႈ- ေခတ္သစ္ ႏိုင္ငံေရးသိပၸံ စာေရးဆရာ
ေတြဟာ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ ျဖစ္ရပ္ေတြကို စိတ္ ပညာဆိုင္ရာ
ဥပေဒသေတြ သံုးျပီးေတာ့ ရွင္းျပတာမ်ိဳး လုပ္လာပါတယ္။
ႏိုင္ငံေတာ္ေတြ ဒီမိုကရက္တစ္ ဆန္လာတာနဲ႔အမွ် ျပည္သူလူထုရဲ႕
အျမင္ဟာ ႏိုင္ငံေတာ္အေပၚ လႊမ္းမိုးလာပါတယ္။ ၀ါဒျဖန္႔ခ်ိန္ေရး
နည္းမ်ိဳးစံုနဲ႔ ျပည္သူလူထုအျမင္ကို လႊမ္းမိုးပံုေဖာ္ဖို႔ ၾကိဳးစားတာမ်ိဳးေတြ
ဟာ ေလ့လာစရာ ျဖစ္လာပါတယ္။
အထက္က ဆက္ႏႊယ္မႈေတြဟာ ဥပမာအခ်ိဳ႕ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
တျခားေသာ ကိုယ္က်င့္တရား ပညာလိုမ်ိဳး တျခားေသာ ဘာသာ
ရပ္ေတြနဲ႔ ဆက္ႏႊယ္မႈေတြလဲ အမ်ားၾကီး က်န္ပါေသးတယ္။ ဒါဟာ
ႏိုင္ငံေရးသိပၸံ မိတ္ဆက္ပါ။
No comments:
Post a Comment