Written by ဥာဏ္မ်ိဳးေအာင္
စစ္ဘက္က အရာရွိေတြကို အရပ္ဘက္က က်န္းမာေရး၀န္ၾကီးဌာနဆီ ေျပာင္းခန္႔မယ့္
အစိုးရရဲ႕ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို သေဘာမတူေၾကာင္း ေဆးေလာကသားေတြက ဖဲၾကိဳးနက္
၀တ္ျပီး ျပီးခဲ့တဲ့အပတ္က ဆႏၵေဖာ္ထုတ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ စစ္ ဘက္ကလူေတြကို
အရပ္ဘက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးထဲ ထည့္တဲ့အစဥ္အလာ ဘယ္လို ျဖစ္ေပၚလာသလဲနဲ႔ စစ္ဘက္က
လူေတြကို အရပ္ဘက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးထဲ ဘာေၾကာင့္ တာ၀န္ေပးရတာလဲဆိုတဲ့
အခ်က္ေတြကို ကြ်န္ေတာ္ ေဆြးေႏြးသြားပါမယ္။
စစ္ဘက္က လူေတြကို အရပ္ဘက္ ေျပာင္းေပးတဲ့ အစဥ္အလာက ၁၉၆၂
ေနာက္ပိုင္း
စစ္အစုိးရ အာဏာသိမ္းျပီးတဲ့ ေနာက္မွ ျဖစ္ေပၚလာတာပါ။ လြတ္လပ္ျပီးကာစ ပါလီမန္
ဒီမိုကေရစီေခတ္မွာေတာ့
အဂၤလိပ္အစိုးရဆီက အေမြဆက္ခံခဲ့တဲ့ ဗ်ဴရိုကေရစီစနစ္ကို
အနည္းငယ္ ျပဳျပင္ျပီးေတာ့ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ပါတယ္။
ကိုလိုနီအစိုးရဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၱရား ဆိုေပမယ့္
အုပ္ခ်ဳပ္ပံုအဆင့္ဆင့္ဟာ ရိုးရွင္းက်စ္လစ္ျပီး
အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆိုင္ရာ ပညာရပ္ေတြ သင္ၾကား
ထားတဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးသမား (ဗ်ဴရိုကရက္)ေတြနဲ႔
လည္ပတ္ေနတဲ့ ထက္ျမက္ထိေရာက္တဲ့
အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ ျဖစ္ပါတယ္။ Indian Civil
Service(ICS) သို႔ Burma Civil Service(BCS)
လို႔ေခၚတဲ့ ပဋိညာဥ္ခံ၀န္ထမ္းေတြဟာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၱရားကို
အဓိက ေမာင္းႏွင္ေပးတဲ့
ယာဥ္ေမာင္းေတြ တစ္နည္းအားျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးသမား(ဗ်ဴရိုကရက္)ေတြ
ျဖစ္ပါတယ္။
အဂၤလိပ္ေခတ္ကေတာ့ ICSရာထူးအတြက္ သတ္မွတ္ထားတဲ့ ၀င္ခြင့္အမွတ္
ျပည့္မွီတဲ့
တကၠသိုလ္၀ိဇၨာသိပၸံဘြဲ႕ရေတြ ၀င္ ခြင့္စာေမးပြဲ ၀င္ေျဖလို႔ ရပါတယ္။ ၀င္ခြင့္စာေမးပြဲမွာ
ျမန္မာစာ၊ အဂၤလိပ္စာ၊ အေထြေထြဗဟုသုတနဲ႔ အဂၤလိပ္ရာဇ၀င္၊ အိႏၵိ ယရာဇ၀င္၊ ဥေရာပရာဇ၀င္၊ ႏိုင္ငံေရးသီအိုရီနဲ႔
ႏိုင္ငံေရးသိပၸံပညာရပ္ေတြနဲ႔ ဆုိင္တဲ့ ေမးခြန္းေတြကို
ေရးေျဖလဲ ေျဖရပါတယ္။
ႏွဳတ္ေျဖလဲ အစစ္ခံရပါတယ္။ ၀င္ခြင့္ေအာင္တဲ့ သူေတြက
ေအာက္စဖို႔ဒ္နဲ႔
ကမ္းဘရစ္တကၠသိုလ္ေတြက ေကာလိပ္တစ္ခုေအာက္မွာ ရာဇ၀င္ပညာ၊ ဥပေဒပညာ၊
ျမင္းစီးအတတ္စတာေတြကို သင္ယူရပါတယ္။ ဗမာႏိုင္ငံကို ျပန္ေရာက္တဲ့အခါ
သူတို႔ေတြဟာ
အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ရဲ႕ ျမိဳ႕နယ္အဆင့္မွာ အလုပ္သင္အျဖစ္ အရင္ရွိျပီးသား
အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအရာရွိေတြနဲ႔ အတူတြဲလုပ္ရင္း သင္ယူရပါတယ္။ ဒီနည္းနဲ႕ပဲ ေအာက္ေျခကေန
အထက္ကို လုပ္သက္အလိုက္ ရာထူးတိုးသြားတာပါ။
အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၱရားကိုလဲ
ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ေဒသႏၱရအုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို ၾကပ္ၾကပ္မတ္မတ္
ေဆာင္ရြက္ထားတာ ေတြ႕ႏိုင္ပါ
တယ္။ ေအာက္ေျခအဆင့္ ရြာလူၾကီးကေန ျမိဳ႕ပိုင္၊
အေရးပိုင္၊ ခရိုင္၀န္ဆိုျပီးေတာ့
အဆင့္ဆင့္ ရွိပါတယ္။ ခရိုင္၀န္က ေဒသႏၱရအုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွာ အဆင့္ျမင့္ဆံုးအရာရွိ
ျဖစ္ပါတယ္။ ျမိဳ႕ပိုင္အဆင့္ကေန ခရိုင္၀န္အထိ တာ၀န္ေဆာင္ရြက္
ေနသူေတြဟာ
မိုးက်ေရႊကိုယ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးသမားေတြ မဟုတ္ပါဘူး။ အထက္က ဆိုတဲ့အတိုင္း
အေထြေထြ
အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအတတ္ ပညာရပ္ေတြ သင္ၾကားထားျပီး လုပ္သက္ရင့္တဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး
သမားေတြက
တာ၀န္ယူထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။
၀န္ၾကီးဌာနေတြမွာဆိုရင္လဲ
အဓိက အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို တာ၀န္ယူေဆာင္ရြက္ရတာက အတြင္း၀န္ေတြ
ျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးသမားေတြက ေရြးေကာက္ပြဲႏိုင္လို႔ ပါလီမန္အမတ္ေတြ ျဖစ္လာမယ္။
ပါလီမန္မွာ
အင္အားအၾကီးဆံုး ပါတီက အစိုးရဖြဲ႕တဲ့အခါ ႏိုင္ငံေရးသမားေတြက ၀န္ၾကီးေတြ
ျဖစ္လာပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးသမားျဖစ္တဲ့ ၀န္ၾကီးေတြက မူ၀ါဒပိုင္းဆုိင္ရာေလာက္ပဲ
တာ၀န္ယူ ညႊန္ၾကားရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ က်န္တဲ့အေသးစိတ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆိုင္ရာ
ကိစၥရပ္ေတြကိုေတာ့
၀န္ၾကီးဌာနတစ္ခုခ်င္းေအာက္က အတြင္း၀န္ေတြကပဲ တာ၀န္ယူေဆာင္ရြက္ရပါတယ္။
ရာထူးခန္႔ ထားေရးမွာ ႏိုင္ငံေရးသမားေတြက ကိုယ့္လူကို ခန္႔တာမ်ိဳး လုပ္မွာစိုးလို႔
၁၉၄၇အေျခခံဥပေဒအရ
Union Public Service Commissionကို တာ၀န္ေပးထားပါတယ္။
အထက္က
အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္မွာ အဓိကအက်ဆံုး ေနရာေတြကေတာ့ ေဒသႏၱရအုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွာဆို
ခရိုင္၀န္ေနရာ
ျဖစ္ျပီး ၀န္ၾကီးဌာနေတြမွာဆိုရင္ အတြင္း၀န္ေနရာျဖစ္တာကို ေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။
အာဏာသိမ္း စစ္အစိုးရလက္ထက္မွာေတာ့ စနစ္သစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆိုျပီးေတာ့
အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၱရား
အေျပာင္းအလဲ လုပ္တဲ့အခါမွာ ခရိုင္၀န္ေနရာကို ဖ်က္ပစ္လိုက္ပါတယ္။ အဲဒီအစား တိုင္းအဆင့္၊ ခရိုင္အဆင့္၊ ျမိဳ႕နယ္အဆင့္လိုက္ ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့
လံုျခံဳေရးနဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္မွဳေကာ္မတီဆိုျပီးေတာ့
အသစ္ဖြဲ႕လိုက္ပါတယ္။
တိုင္းလံုျခံဳေရးနဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္မွဳေကာ္မတီမွာ စစ္တိုင္းမွဴးေတြကို ဥကၠဌ
ခန္႔ပါတယ္။
ခရိုင္အ ဆင့္လံုျခံဳေရးနဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေကာ္မတီေတြမွာ နယ္ေျမတပ္ရင္းရဲ႕ တပ္ရင္းမွဴးကို
ဥကၠဌ ခန္႔ပါတယ္။ ျမိဳ႕နယ္လံုျခံဳေရးနဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္မွဳ ေကာ္မတီမွာေတာ့
ဗိုလ္ၾကီးအဆင့္ရွိသူကို
ဥကၠဌ ခန္႔ပါတယ္။
၀န္ၾကီးဌာနေတြမွာလဲ
အတြင္း၀န္ရာထူးကို ဖ်က္သိမ္းလိုက္ပါတယ္။ အတြင္း၀န္ေနရာကို
ဒု-၀န္ၾကီးေနရာအျဖစ္
အမည္ ေျပာင္းလိုက္ပါတယ္။ အဲဒီ ဒု-၀န္ၾကီးေနရာေတြကို တပ္မေတာ္က
စစ္တိုင္းမွဴးတာ၀န္
ထမ္းေဆာင္ျပီးသူေတြကို ခန္႔အပ္ပါတယ္။ ဒါကို ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ အရပ္ဘက္
အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအတတ္ပညာ နားမလည္သူ၊ အေတြ႕အၾကံဳမရွိသူေတြက အရပ္ဘက္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးရဲ႕
ထိပ္ဆံုးေနရာေတြမွာ ယူထားတာကို ေတြ႕ရပါလိမ့္မယ္။ စစ္အာဏာရွင္ ဗိုလ္သန္းေရႊ
အုပ္ခ်ဳပ္ေတာ့လဲ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆိုင္ရာ အေျပာင္းအလဲ သိပ္မထူးျခားပါဘူး။ ဒီအတိုင္းနီးပါး
အုပ္ခ်ဳပ္သြားတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ
စဥ္းစားသင့္တာက စစ္သားေတြကို အရပ္ဘက္ထဲ ဘာေၾကာင့္ ထည့္ခ်င္ရတာလဲ
ဆုိတာပါ။
တိုတိုေျပာရရင္ေတာ့ အာဏာရွင္ တည္ျမဲေရးအတြက္ပါ။ အာဏာရွင္တစ္ေယာက္
ေလာက္ကပဲ
ဒါမွမဟုတ္ မိသားစုတစ္ခုေလာက္ကပဲ အက်ိဳးအျမတ္ေတြ စံစားေနရရင္ အာဏာရွင္ကို
ေထာက္ကန္ေပးထားတဲ့ စစ္တပ္ထဲမွာ မေက်နပ္မွဳေတြ ေပၚေပါက္လာ ႏိုင္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုက
စစ္အရာရွိတစ္စုကပဲ တပ္ရဲ႕ထိပ္ဆံုးေနရာေတြမွာ ထာ၀ရနီးပါး ေနရာယူထားရင္ ေနာက္တက္
လာမယ့္ မ်ိဳးဆက္သစ္ စစ္သားေတြအတြက္ ရာထူးတိုးတက္ဖို႔
ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မဲ့လာႏိုင္ပါတယ္။
အဲဒီအခါလဲ မေက်နပ္မွဳေတြ ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္ပါတယ္။
ဒီလိုျဖစ္ေပၚလာႏိုင္တဲ့ ျပႆနာေတြကို တစ္ခ်က္ခုတ္ သံုးခ်က္ျပတ္
ေျဖရွင္းေပးႏိုင္ဖို႔ တပ္သားေတြကို အရပ္ဘက္ ပို႔ေပးရတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေတာ့
စစ္တိုင္းမွဴးတာ၀န္ယူထားသူေတြက တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ျပီးရင္ ၀န္ၾကီး၊ ဒု-၀န္ၾကီးေတြ
ျဖစ္လာႏိုင္တယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ ေတြက တိုင္းေဒသၾကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ေတြ
ျဖစ္လာႏိုင္တယ္။
လစ္လပ္သြားတဲ့ သူတို႔ေတြရဲ႕ ရာထူးေနရာေတြကို ေနာက္မ်ိဳးဆက္
တပ္သားထဲက ရာထူးရယူႏိုင္ခြင့္
ရွိသြားမယ္။ ဒီေတာ့ အာဏာရွင္စနစ္ရဲ႕ စနစ္တက်
အက်ိဳးအျမတ္ခြဲေ၀ေပးမွဳေၾကာင့္ စစ္တပ္တြင္းမွာလဲ
အာဏာရွင္ကို ပုန္ကန္ခ်င္သူ
နည္းသြားပါတယ္။ အာဏာရွင္တည္ျမဲေရးက သူတုိ႔ရဲ႕ အက်ိဳးအျမတ္ေတြနဲ႔
တိုက္ရိုက္ခ်ိတ္ဆက္ေနေတာ့ အာဏာရွင္ကိုပဲ ဆက္လက္ကာကြယ္ေပးထားမွာပါ။ လိုရင္းေျပာ
ရရင္ေတာ့ အာဏာရွင္စနစ္ မျပိဳသေရြ႕ စစ္ဗ်ဴရိုကေရစီကို မျဖိဳႏိုင္သလို
စစ္ဗ်ဴရိုကေရစီကို မျဖိဳသေရြ႕
အာဏာရွင္စနစ္ သက္ဆိုးရွည္ေနဦးမွာ ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊
ဖဲၾကိဳးနက္ေတြကေတာ့ စစ္ဗ်ဴရိုကေရစီရဲ႕
အစိတ္အပိုင္းတစ္ခုကို ပထမဆံုး စတင္ စိန္ေခၚလိုက္ျပီျဖစ္ပါေၾကာင္း။ ။
References
၁။ Strong Soldiers and Failed Revolution
By Yoshihiro Nakanishi
၂။ ကြ်န္ေတာ္ အိုင္စီအက္စ္ (ဦးခ်မ္းသာ)
No comments:
Post a Comment