Monday, August 10, 2015

လူႀကီးအဆင့္မွာ ေလ့လာျခင္း




Written by ေဆြသက္ေဇာ္

လူႀကီး(adult) ဆိုတာဘာလဲ။ အသက္ႀကီးတိုင္း လူႀကီးျဖစ္ေရာလား။ အသက္ဆိုရင္လည္း 
ႏွစ္မ်ိဳးရွိျပန္တယ္။ ေမြးသကၠ ရာဇ္အရ တြက္ယူထားတဲ့ ဇီ၀ဆိုင္ရာပညတ္အသက္(chronological 
age) နဲ႔ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာရင့္က်က္မႈအသက္ (mental age) ဆိုၿပီး ဆိုက္ေခါ့လဂ်ီ မွာခြဲျခား
ထားတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဘယ္အသက္နဲ႔ ဆံုးျဖတ္မွာလဲ။ 

လူႀကီးျဖစ္ျခင္းကို ဖြင့္ဆိုခ်က္ေတြထဲက အဓိကက်တဲ့ ေလးမ်ိဳးေလာက္ကိုပဲ ေရးပါမယ္။ ဇီ၀ေဗဒ 
ရႈေထာင့္အရဆိုရင္ လူတစ္ေယာက္ဟာ မ်ိဳးဆက္ျပန္႔ပြားေအာင္ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္တဲ့ အရြယ္ေရာက္ရင္ လူႀကီးျဖစ္ၿပီ ေျပာလို႔ရတယ္။ ဥပေဒရႈေထာင့္အရဆိုရင္ ဥပေဒကျပဌာန္းထားတဲ့ မဲေပးႏိုင္တဲ့အရြယ္၊ 
အုပ္ထိန္းသူရဲ႕ ခြင့္ျပဳခ်က္မလိုဘဲ လက္ထပ္ႏိုင္တဲ့အရြယ္ ေရာက္ရင္ လူႀကီးျဖစ္ၿပီလို႔ ဆိုပါတယ္။ 
လူမႈေရးရႈေထာင့္က ဆိုရင္ေတာ့ လူမႈ၀န္းက်င္မွာ လူႀကီးတစ္ေယာက္လိုမ်ိဳး ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္လို႔ရရင္ လူႀကီးျဖစ္ၿပီေျပာလို႔ရတယ္။ ဥပမာ အခ်ိန္ျပည့္ အလုပ္သမား တစ္ေယာက္အျဖစ္ အလုပ္လုပ္ႏိုင္တာ 
မ်ိဳး။ စိတ္ပညာ ရႈေထာင့္အရဆိုရင္ေတာ့ ကိုယ့္ဘ၀ကို ကိုယ္ကိုတိုင္ ဆံုးျဖတ္ႏိုင္စြမ္းရွိၿပီး တာ၀န္ယူႏိုင္
မႈရွိရင္ ကိုယ့္ဘ၀ကို ကိုယ္တိုင္ဦးေဆာင္ႏိုင္စြမ္း ရွိရင္ လူႀကီးျဖစ္ၿပီလို႔ ဆိုပါတယ္။ ေျပာရရင္ 
“mental age” ကိုဦးစားေပးပါတယ္။

အခုကၽြန္ေတာ္ ေဆြးေႏြးမယ့္ ပညာေလ့လာျခင္းကိစၥမွာေတာ့ စိတ္ပညာရႈေထာင့္အရ လူႀကီးျဖစ္ျခင္း
ကို ဆိုလိုပါတယ္။ လူႀကီးအဆင့္မွာ ေလ့လာသင္ယူျခင္းဆိုင္ရာ သီးအရီကိုေတာ့ “Andragogy” လို႔
ေခၚပါတယ္။ သီးအရီတစ္ခုကို ပံုေပၚ လာေအာင္ ရွင္းျပလို႔ရေအာင္ “ပံုစံ” (model) ထုတ္ေပးရပါတယ္။ 
“Andragogical Model” အေၾကာင္းကို အေျခခံေလာက္ ေဆြးေႏြးၾကည့္ပါမယ္။

လူႀကီးတစ္ေယာက္ျဖစ္ဖို႔ အတြက္ဆိုရင္ ရင့္က်က္မႈ (maturity) ရွိရပါမယ္။ ရင့္က်က္မႈရွိျခင္းရဲ႕ 
အဓိကလကၡဏာကေတာ့ မွီခိုျခင္းကေန ကိုယ္ကိုတိုင္ဦးေဆာင္ႏိုင္စြမ္းရွိျခင္းဆီ ေျပာင္းလဲ 
တိုးတက္လာျခင္းပဲ။ ပိုပိုၿပီး ရင့္က်က္လာတဲ့ လူႀကီးတစ္ေယာက္ဟာ တစ္စံုတစ္ခုကို ေလ့လာ
ေတာ့မယ္ဆိုရင္ “ငါ ဒီဟာကိုဘာ့ေၾကာင့္ ေလ့လာဖို႔လိုအပ္တာလဲ (the need to know)၊ ေလ့
လာလိုက္ရင္ ဘယ္လိုအက်ိဳးေက်းဇူးရမလဲ၊ မေလ့လာရင္ ဘာေတြျဖစ္လာမလဲ” စသျဖင့္ သူ႔လက္ 
ေတြ႕ဘ၀နဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္စဥ္းစားေလ့ရွိတယ္။(Tough,1979)။ အဲဒီအတြက္ ေလ့လာသူလူႀကီးေတြဟာ သူတို႔ေလ့လာျခင္း ျဖစ္စဥ္တစ္ခုလံုးကို စီစဥ္ေရးဆြဲရာ၊ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်မွတ္ရာ၊ အေကာင္အထည္ေဖာ္
ရာမွာ ပူးေပါင္းပါ၀င္ရမယ္ (Collaborative Planning Process)။ ပညာေရးဥပေဒ ေရးဆြဲရာအထိ 
ပါ၀င္ခြင့္ရွိရမယ္။ အဲဒီလိုပါ၀င္ခြင့္ရတဲ့အတြက္ ေလ့လာသူအေနနဲ႔ “ငါဟာ သူမ်ား ျပဌာန္းထားတာကို ဘာမွန္းမသိလိုက္လုပ္ေပးေနရသူ မဟုတ္ဘဲ လြတ္လပ္စြာ ေလ့လာသူ (independent learner) 
ျဖစ္ပါလား” ဆိုတဲ့ “self-concept” ဖြံ႔ၿဖိဳးလာေတာ့တယ္။

ေလ့လာသူေတြမွာ “the need to know” ကိုပိုသိလာဖို႔၊ လြတ္လပ္တဲ့ေလ့လာသူတစ္ေယာက္ 
အျဖစ္မိမိကိုယ္ကို ရႈျမင္တဲ့ (self-concept) ပိုၿပီးဖြံ႕ၿဖိဳးလာဖို႔ “facilitator” လို႔ေခၚတဲ့ ပံ့ပိုးကူညီသူရဲ႕ 
အခန္းက႑ကလည္း အေရးႀကီးလွပါတယ္။ လူႀကီးအဆင့္မွာေတာ့ ဆရာဟာ “teacher” ဆိုတဲ့ သင္ၾကားေပးသူအခန္းက႑ကေန ပံ့ပိုးကူညီသူ “facilitator” အျဖစ္ ေျပာင္းရပါမယ္။ အဲဒီလို 
“self-concept” ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးမွာ အေသးအမႊားလို႔ ထင္ရတဲ့ ကိစၥေလးေတြကလည္း ႀကီးမားတဲ့ 
အဟန္႔အတားကို ျဖစ္ေစပါတယ္။ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္ကို ဆရာက “သား သား” 
နဲ႔ေခၚတာမ်ိဳး၊ ဆရာ ၀င္လာတာနဲ႔ မတ္တပ္ရပ္ လက္ပိုက္ခိုင္းတာမ်ိဳး။ အဲဒီလို မွီခိုျခင္းအားေပးတဲ့ 
အျပဳအမူနဲ႔ ရင့္က်က္မႈၾကားမွာ စိတ္တြင္းပဋိ ပကၡ (internal conflict) ျဖစ္လာတယ္။ facilitatorဟာ 
ေလ့လာသူတစ္ဦးခ်င္းစီရဲ႕ စိတ္သဘာ၀ကြာျခားပံုကို သိေအာင္ အားထုတ္ရပါမယ္။ စိတ္ပညာရွင္ 
“Rotter” ရဲ႕သုေတသနအရဆိုရင္ တခ်ိဳ႕လူေတြကျပင္ပက လႊမ္းမိုးထိန္းခ်ဳပ္ျခင္းကို တိမ္းညႊတ္တယ္ 
(External Locus of Control)။ တခ်ိဳ႕က ျပင္ပက ဘယ္လိုဖိအားေပး လႊမ္းမိုးေပမယ့္ ကိုယ့္အတြင္းစိတ္ 
ရဲ႕ ၾသဇာကိုပဲ နာခံတယ္ (Internal Locus of Control)။ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္  “Facilitator” အေနနဲ႕
ကေတာ့ ေလ့လာသူတစ္ဦးခ်င္းစီမွာ လြတ္လပ္စြာ ဆံုးျဖတ္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္စြမ္း (Personal Autonomy) 
ဖြံ႕ၿဖိဳးလာေအာင္ အတတ္ႏိုင္ဆံုး ကူညီ ေပးရမယ္။ အဲဒီလို ဖြံ႔ၿဖိဳးလာမွသာ ေလ့လာသူအေနနဲ႔ 
ကိုယ္တိုင္ဦးေဆာင္ေလ့လာျခင္း (self-directed learning) ကိုေဆာင္ရြက္ႏိုင္မယ္။

လူႀကီးတစ္ေယာက္ျဖစ္ျခင္းနဲ႔အတူ တစ္သားတည္း တြဲပါလာတာကေတာ့ အေတြ႕အႀကံဳပဲ။ 
လူႀကီးတစ္ေယာက္ရဲ႕ အေတြ႕အႀကံဳေတြကို ပစ္ပယ္ၿပီး ပညာေပးမယ္ဆိုရင္ေတာ့ လူႀကီးအဆင့္မွာ 
အဆင္မေျပေတာ့ပါဘူး။ မတူညီတဲ့ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ ဘာသာေရးေနာက္ခံ မတူညီတဲ့ ပတ္၀န္းက်င္ဆိုင္ရာ 
အေၾကာင္းတရားေတြ၊ မတူညီတဲ့ မ်ိဳးရိုးဗီဇေတြနဲ႔ ႏွစ္ေပါင္း ၾကာရွည္ ထိေတြ႕လာတဲ့ လူႀကီးအဆင့္မွာ 
ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးခ်င္း ကြာျခားခ်က္ေတြက ပိုမိုမ်ားျပားလာတယ္။ အဲဒီအတြက္ အေၾကာင္းအရာတစ္ခု ကို ေလ့လာတဲ့ ေနရာမွာကိုပဲ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ေတြ၊ ခ်ဥ္းကပ္ပံုေတြဟာ အမ်ိဳးမ်ိဳး ကြဲျပားသြားေတာ့တယ္။ 
ဒါ့ေၾကာင့္ “Facilitator” အေနနဲ႔ “Individuality” ကိုအထူးအာရံုစိုက္ဖို႔ လိုလာပါတယ္။ ျမန္မာျပည္မွာက 
ေက်ာင္းသားက သံုးရာ၊ ဆရာက တစ္ေယာက္ ဆိုေတာ့ “Individuality” ကိုအာရံုစိုက္ဖို႔ မျဖစ္ႏိုင္သေလာက္ပဲ။ ေက်ာင္းသားငါးေယာက္ ဆရာ တစ္ေယာက္ ဆိုရင္ေတာ့ အင္မတန္ေကာင္းတဲ့ 
အေျခအေနေပါ့။

ေလ့လာသူရဲ႕အေတြ႕အႀကံဳကို တန္ဖိုးထားရမယ္ ဆိုေပမယ့္ ရွိႏွင့္ၿပီးသား အေတြ႕အႀကံဳတိုင္း ကေတာ့ ေလ့လာျခင္းကို ေကာင္းက်ိဳး မေပးပါဘူး။ မေမြးဖြားမီ အခ်ိန္ကစလို႔ ေလ့လာရင္း အေတြ႕
အႀကံဳေတြ စုေဆာင္းမိလာတဲ့အခါ၊ မွတ္ဥာဏ္ထဲမွာ သိမ္းဆည္းမိလာတဲ့အခါမွာ လူတစ္ဦးခ်င္းစီရဲ႕ 
စိတ္အတြင္း၀ယ္ အသိတရားဆိုင္ရာ အေဆာက္အအံု (mental schema) ေတြကို အခိုင္အမာ 
တည္ေဆာက္သြားတယ္။ အဘိဓမၼာနဲ႔နီးစပ္တဲ့ လူတစ္ေယာက္ဟာ “ခံစားခ်က္ဆိုတာ ႏွလံုးသားက 
လာတယ္” ဆိုတဲ့ “schema” ရွိႏွင့္ထားတယ္။ “Neuroscience” ကဦးေႏွာက္က အဓိကဦးေဆာင္ပါတယ္ 
ကြာ လို႔ေျပာလာရင္ သူ႔ရဲ႕ရွိႏွင့္ၿပီးသား “schema” ကလက္မခံႏိုင္ေတာ့ဘူး။ ရွိႏွင့္ၿပီးသား အေတြ႕
အႀကံဳေတြ၊ တည္ရွိၿပီးသား တန္ဖိုးထားမႈေတြကိုပဲ ဖက္တြယ္ထားၿပီး အသစ္အသစ္ေသာ ေလ့လာ
မႈေတြကိုလည္း အရင္ရွိႏွင့္ၿပီးသား “schema” အတိုင္း တံု႔ျပန္ေလ့လာတာကို Chris Argyris(1982) 
နဲ႔ Donald Schon(1987) တို႔ကေတာ့ “Single- loop Learning” လို႔ ေခၚေ၀ၚသတ္မွတ္ပါတယ္။ 
သူတို႔ကပဲ “Double-loop Learning” ဆိုတာကို ေျပာျပပါေသးတယ္။ အရင္ရွိႏွင့္ၿပီးသား “schema” ကိုတရားေသဖက္တြယ္ထားတာ မဟုတ္ဘဲ လိုအပ္ရင္လိုအပ္သလို “အေျခခံက်က်” ေျပာင္းလဲၿပီး 
“schema” အသစ္ဖန္တီးတာမ်ိဳးကို ေျပာတာပါ။ ကမၻာႀကီးက ျပားတယ္၊ ေနက ကမၻာကို လွည့္ပတ္
ေနတယ္ ဆုိတဲ့ “schema” ရွိခဲ့ရင္ ကမၻာႀကီးကလံုးတယ္၊ ကမၻာက ေနကို လွည့္ပတ္ ေနတယ္ဆိုၿပီး 
“schema” အသစ္ ဖန္တီးယူရတယ္။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အုတ္ျမစ္ခိုင္မာလာတဲ့ “schema” ေတြကို 
အသစ္ဖန္တီးဖို႔ဆိုတာ လြယ္တဲ့ကိစၥေတာ့မဟုတ္ပါဘူး။ တရားေသ၀ါဒသမား ေလးေတြ မျဖစ္ဖို႔ 
“Facilitator” က ေလ့လာသူရဲ႕စိတ္ကို ဖြင့္ေပးဖို႔ ႀကိဳးစားရပါမယ္။ ဇြတ္အတင္း သြတ္သြင္းတာမ်ိဳး 
မဟုတ္ဘဲ သူ႔ဘာသာသူ “open-mindedness” ျဖစ္လာေအာင္ ပံ့ပိုးကူညီတာပဲ ျဖစ္ရမွာပါ။ လူႀကီး
တစ္ေယာက္ဟာ သူ႕ရဲ႕“Self-identity” ကို သူ႔အေတြ႕အႀကံဳေတြ၊ schemaေတြနဲ႕ သတ္မွတ္
လာပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ “Facilitator” က ေလ့လာသူရဲ႕ ရွိႏွင့္ၿပီးသား အေတြ႕အႀကံဳနဲ႔ schema 
ေတြကို အသိအမွတ္ မျပဳလိုက္ျခင္းဟာ သူ႔ရဲ႕အေတြ႕အႀကံဳကို သာမက လူသားတစ္ေယာက္ အျဖစ္ကေနပါ ျငင္းပယ္ခံလိုက္ရျခင္းပဲ။  
(ေနာက္အပတ္ ဆက္မည္)     

No comments:

Post a Comment