Saturday, September 19, 2015

လူသားဆန္တဲ့ ပညာေရး (၂)


Written by ေဆြသက္ေဇာ္

အရင္အပတ္က ေဆာင္းပါးမွာ “ပညာေလ့လာသူတို႔ ရပ္၀န္း” ျဖစ္ဖို႔ “Facilitator”မွာ 
ရွိရမ့္ “attitudes”ေတြအေၾကာင္း ေဆြးေႏြးခဲ့ပါတ္။ အခုေဆာင္းပါးမွာေတာ့ 
ေလ့လာသူေတြမွာ ရွိရမ့္ “attitudes”ေတြကို ေဆြးေႏြးသြားပါမ္။ လူသားဆန္တဲ့ 
ပညာေရးမွာ facilitatorဟာ စစ္မွန္ရုိးသားျခင္း၊ ေလ့လာသူကို ေလးစားျခင္း၊ 
ေလ့လာသူေတြကို အမွန္တက္ နားလည္မႈရွိလာျခင္း အစရွိတဲ့ attitudesေတြ 
ထားရွိလာမ္။ အစဥ္အလာ ပညာေရးနဲ႕သာ ရင္းႏွီးကြ်မ္း၀င္ခဲ့ရတဲ့ ေလ့လာသူေတြဟာ 
အစ ပထမမွာေတာ့ Facilitatorရဲ႕ ေျပာင္းလဲလာတဲ့ attitudesေတြကို ဟန္ေဆာင္
ေနတ္လို႔ ထင္ပါလိမ့္မ္။ ဒါေၾကာင့္ ေလ့လာသူေတြအေနနဲ႔ ထားရွိရမ့္ 
attitudeကေတာ့ facilitatorရဲ႕ ေျပာင္းလဲလာတဲ့ attitudesေတြကို “သိျမင္နားလည္ျခင္း” 
(perception) ရွိဖို႕ပါပဲ။ အဲဒီလို သိျမင္နားလည္လာမွသာ ေလ့လာသူေတြ အ
ရိုးစြဲလာတဲ့ အစဥ္အလာပညာေရး attitudesေတြကို ေျပာင္းလဲဖို႔ ၾကိဳးစားလာႏိုင္မွာပါ။
 
ေလ့လာသူေတြအေနနဲ႕ အမွန္တက္ ေလ့လာျခင္းျပဳဖို႔ဆိုရင္ ၾကံဳေတြ႕လာရတဲ့ 
အေျခအေနတစ္ရပ္ကို ျပႆနာတစ္ခု အျဖစ္ ရႈ႕ျမင္မွသာ ျဖစ္ႏိုင္ပါတ္ (awareness 
of a problem)။ အဲဒီျပႆနာဟာလည္း ေလ့လာသူေတြရဲ႕ ဘ၀မွာ အမွန္တက္ 
ၾကံဳေတြ႕ရႏိုင္တာမ်ိဳး ျဖစ္သင့္ပါတ္။ ဆ္ႏွစ္အရြ္ ကေလးတစ္ောက္ကို 
ကို္၀န္ေဆာင္ျခင္းနဲ႔ ဆိုင္တာေတြ၊ လကမၻာေပၚ အသက္ရွင္ႏိုင္ဖို႔ အေၾကာင္းေတြ 
သြားေျပာရင္ ဆီေလ်ာ္မႈ မရွိသလုိ အဓိပၸါယ္လည္း ျပည့္၀မွာ မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။ 
ဒါ့ေၾကာင့္ အမွန္တကယ္ ေလ့လာျခင္းျဖစ္ေအာင္ ပံ့ပိုးေပးဖို႔ဆိုရင္ ေလ့လာသူေတြကို 
သူတို႔ဘ၀နဲ႔ ဆီေလ်ာ္တဲ့ ၊ အဓိပၸါယ္ရွိတဲ့ တကယ့္ျပႆနာေတြနဲ႔သာ ခ်ဥ္းကပ္ကူညီ
ေပးသင့္တယ္။ 

ဒီေနရာမွာ ေမးခြန္းထုတ္စရာ ရွိတာက အဲဒီလို ျပႆနာေတြနဲ႔ ၾကံဳတိုင္းေကာ ေလ့လာသူဟာ 
ေျဖရွင္းဖို႔ စိတ္၀င္စားပါ့မလား။ လစ္လ်ဴရႈ၊ ေရွာင္ဖယ္မသြားႏိုင္ဘူးလား။ လူသားတိုင္းဟာ ပင္ကိုယ္သဘာ၀အားျဖင့္ ေလ့လာျခင္းအတြက္ ေစ့ေဆာ္အား “motivation”ရွိပါတ္။
လူသားဆန္တဲ့ ပညာေရးမွာ ဖြင့္ဆိုတဲ့ “ေစ့ေဆာ္အား”ဆိုတာ မိမိရဲ႕ “self”ကို အမွန္တက္ 
သိရွိနားလည္ခ်င္တဲ့ စိတ္တိမ္းညႊတ္မႈပဲ။ ဒီေနရာမွာ “self”ဆိုတာက “မိမိကုိ္ပိုင္ 
၀ိေသသလကၡဏာေတြလို႔ ရႈ႕ျမင္ထားမႈေတြ၊ မိမိနဲ႔ တျခားသူေတြၾကား ဆက္ႏႊ္မႈအေပၚ 
ရႈျမင္ထားမႈေတြ၊ ေနာက္ျပီး ဒီရႈျမင္ထားမႈေတြနဲ႔အတူ တြဲပါလာတဲ့ တန္ဖိုးထားမႈေတြ၊  
ံုၾကည္မႈေတြ အားလံုးေပါင္းစပ္ ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ ေရွ႕ေနာက္ညီညႊတ္ေသာ အူအဆ 
ဆိုင္ရာ အစုအေ၀းတစ္ခုလံုး”ကို ေျပာတာပါ။ လူသားေတြဟာ ပင္ကို္သဘာ၀အရကို 
မိမိရဲ႕”self”ကို အမွန္တက္ သိရွိနားလည္ခ်င္စိတ္ ရွိတဲ့အတြက္ေၾကာင့္မုိ႔ ေလ့လာဖို႔ 
ေစ့ေဆာ္အား ရွိျပီးသားလို႔ ေျပာတာပါ။ ဒါျဖင့္ ေလ့လာသူတိုင္းက ဘာျဖစ္လို႔ ေစ့ေဆာ္အား မေကာင္းတာလဲလို႔ ျငင္းခ်က္ထုတ္ႏိုင္ပါတ္။ လူသားေတြရဲ႕ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္ေတြ 
မျပည့္၀ ဘဲ ျဖိဳခြဲဖ်က္စီးခံရလို႔ပါ။ ဥပမာေပးရရင္ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာ၊ လံုျခံဳမႈ၊ လြတ္လပ္ခြင့္တို႔ပါ။ 
လူသားတစ္ောက္ရဲ႕ အေျခခံ လိုအပ္ခ်က္ေတြ မျပည့္၀ေတာ့ရင္ “threat”ရလာႏိုင္ပါတ္။
ဒီေနရာမွာ “threat”ဆိုတာကို မိမိတည္ေဆာက္ထားတဲ့ “self”နဲ႔ အမွန္တက္ ၾကံဳေတြ႕
လာရတဲ့ အေတြ႕အၾကံဳတို႔ၾကား ကြာျခားမႈရွိတဲ့အခါ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ အေျခအေနလု႔ိ ေျပာပါ 
္။ ဥပမာတစ္ခု ေပးၾကည့္ပါမ္။ ေလ့လာသူဟာ သူ႕ရဲ႕ “self”မွာ သင္ရိုးညႊန္းတမ္းထဲ 
ပါတဲ့အတိုင္း အလြတ္က်က္ျပီး စာေမးပြဲေျဖရျခင္းဆိုတာ အင္မတန္ အဓိပၸါ္ကင္းမဲ့တ
ဆိုတဲ့ ရႈျမင္မႈကို တည္ေဆာက္ထားတ္။ တက္ သူ ၾကံဳရတာက အဲဒီလို သင္ရိုး
ညႊန္းတမ္းနဲ႔အညီ အလြတ္က်က္ ေျဖမွသာ စာေမးပြဲေအာင္မ္ဆိုတဲ့ အေနအထားတစ္ခု။ 
ဆိုေတာ့ သူ တည္ေဆာက္ထားတဲ့ “self”နဲ႔ ၾကံဳရတဲ့ အေျခအေနၾကား ကြာျခားမႈ ရွိေနျပီ။ 
အဲဒီအခါ “threat” ရလာပါေတာ့တ္။ အဲဒီလို “threat”ရလာရင္ လူသားရဲ႕ 
ပင္ကို္ေလ့လာခ်င္တဲ့ စိတ္တိမ္းညႊတ္မႈေလးဟာ အဖိႏွိပ္ခံဘ၀ကို ေရာက္ရွိသြားပါ 
ေတာ့တ္။ အစဥ္အလာ ပညာေရးမွာက လူသားရဲ႕ ပင္ကို္ေလ့လာခ်င္စိတ္ 
တိမ္းညႊတ္မႈကို အားမေပးဘဲ “threat” ေတြ ကိုသာ ရေစပါတ္။ Facilitator
ကေနျပီး လူသားဆန္တဲ့ attitudesေတြ ထားရွိျခင္းအားျဖင့္ ေလ့လာသူေတြ 
ၾကံဳလာရတဲ့ “threat”ေတြ ေလ်ာ့နည္းလာပါမ္။ အဲဒီအခါ ေလ့လာသူေတြမွာ 
ပင္ကို္သဘာ၀ ရွိျပီးသား ေလ့ လာျခင္းအတြက္ ေစ့ေဆာ္အားေတြဟာ 
ျပည္လည္အားေကာင္းလာမွာ မလြဲပါ။ 

၁။ စာသင္ခန္းတြင္း လြတ္လပ္မႈကို တည္ေဆာက္ျခင္း

ပထမဆံုးအေနနဲ႔ကေတာ့ တက့္ အစစ္အမွန္အျဖစ္ နားလည္လက္ခံထားတဲ့ ျပႆနာေတြေပၚ 
အေျခခံျပီး လြတ္လပ္မႈ ကို တည္ေဆာက္ူရပါမ္။ အစဥ္အလာ ပညာေရးမွာေတာ့ 
ေလ့လာသူေတြကို လက္ေတြ႕ဘ၀က တက့္ ျပႆနာ ေတြနဲ႔ စည္းျခားထားပါတ္။ ဥပမာေပးရရင္ ျမန္မာျပည္က ေဆးေက်ာင္းေတြမွာ ကာကြ္ေရးနဲ႔ လူမႈေရးေဆးပညာ 
ဘာသာရပ္ကို ျပဌာန္းထားပါတ္။ အဲဒီျပဌာန္းစာအုပ္မွာ GDPနိမ့္တဲ့ ႏိုင္ငံေတြကို 
ဥပမာေပးတဲ့အခါ အီသီိုးပီးား ပါေပမ့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ မပါဘူး ျဖစ္ေနတ္။ 
ဒါဟာ လက္ေတြ႕ဘ၀က တက့္ျပႆနာေတြနဲ႔ ေလ့လာသူေတြၾကား စည္းျခား
ထားျခင္းေတြထဲက တစ္ခုပါ။ ေလ့လာသူေတြဟာ တက့္ ျပႆနာေတြကို 
ေတြ႕ၾကံဳရင္ဆိုင္ ေျဖရွင္းဖို႔ လြတ္လပ္စြာ ေလ့လာႏိုင္မွသာ တာ၀န္ူႏိုင္ေသာ 
လူသားေတြ ျဖစ္လာမွာပါ။ အဲဒီလို မဟုတ္ဘဲ ဇာပု၀ါျခားလို႔ ကန္႔လန္႔ ကာအတြင္း
ကသာ ေလ့လာခဲ့ရရင္ တက့္ လက္ေတြ႕ဘ၀ေရာက္တဲ့အခါ ဘ္လိုလုပ္ျပီး 
တာ၀န္ူႏိုင္သူေတြ ျဖစ္ေတာ့မလဲ။ အစဥ္ေျပာင္းလဲေနတဲ့ ေခတ္သစ္ကမာမွာ 
တက့္ ျပႆနာေတြကို သင္ရိုးညႊန္းတမ္းေရးဆြဲသူေတြက ၾကိဳတင္ျပဌာန္းထားလို႔ 
မရပါဘူး။ တက့္ ျပႆနာေတြဆိုတာ တက္ ေလ့လာမ့္သူေတြဆီကပဲ 
ဆင္းသက္လာတာ ပါ။ ေလ့လာသူေတြဆီက လာတဲ့ ဒီျပႆနာေတြကို Facilitatorက 
သိေအာင္ အားထုတ္ရပါတ္။ Facilitator ကြ်မ္းက်င္တဲ့ ဘာသာရပ္နဲ႔ဆိုင္တဲ့
ျပႆနာေတြကို တုံ႕ျပန္ကူညီေပးရပါတ္။ 

ေလ့လာသူေတြ ၾကံဳေတြ႕လာရတဲ့ တက့္ ျပႆနာေတြကို ေျဖရွင္းႏိုင္ေအာင္ ေလ့လာျခင္း 
ျပဳလုပ္ဖို႔ Facilitatorကေနျပီး အရင္းအျမစ္ေတြနဲ႔ ပံ့ပိုးေပးရပါတ္ (Providing Resources)။ 
အစဥ္အလာ ပညာေရးမွာလို သင္ရိုးက ျပဌာန္းထားတဲ့ အတိုင္း အခ်ိန္မီျပီးေအာင္ 
ေလ့လာသူေတြ လိုခ်င္တာေရာ မလုိခ်င္တာေရာ၊ လိုအပ္တာေရာ၊ မလိုအပ္တာေရာ 
အကုန္လံုးကို တြန္းမေပးပါဘူး။ အဲဒီအတြက္ အစဥ္အလာ ပညာေရးမွာလို လက္ခ်ာေပးဖို႔ 
ျပင္ဆင္ရတဲ့ အခ်ိန္ေတြ ကုန္မ့္အစား ေလ့လာသူေတြ လိုအပ္ခ်က္နဲ႔ ကိုက္ညီတာေတြကိုပဲ 
အလြ္တကူ ေပးႏိုင္ေအာင္ အားထုတ္ပါတ္။ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ အရင္းအျမစ္လို႔ 
ေျပာလိုက္ရင္ စာအုပ္ေတြ၊ ေဆာင္းပါးေတြ၊ ဓါတ္ခြဲခန္းေတြ၊ ေျမပံုေတြ၊ မွတ္တမ္းေတြ 
အစရွိသည္ျဖင့္ အမ်ားၾကီးေပါ့ေလ။ တက္ အေရးၾကီးဆံုးကေတာ့ လူသားအရင္း
အျမစ္ျဖစ္တဲ့ Facilitatorပါ။ က်န္တာေတြက လိုအပ္လာတဲ့အခါ ူသံုးဖု႔ိပါ။ Facilitatorက 
အေရးၾကီးဆံုး ဆိုေပမ့္ သူသိထားတာေတြ၊ သူ႕အေတြ႕အၾကံဳေတြကို လက္ခ်ာေတြကေန 
ဇြတ္အတင္းေပးဖို႔ ၾကိဳးစားလို႔ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ Carl Rogersကေတာ့ အခုလို ေျပာသြားပါတ္။ 
“ကြ်န္ေတာ္တို႔ ဟာ ျပဌာန္းထားတဲ့ သင္ရိုးေတြ၊ လက္ခ်ာေတြ၊ စာေမးပြဲေတြအေပၚမွာ 
အခု ျဖဳန္းတီးေနတဲ့ အခ်ိန္ေတြနဲ႔ တူညီတဲ့ အခ်ိန္ေလာက္ သံုးရင္ကိုပဲ ေလ့လာသူေတြကို 
ပညာရပ္၀န္းတစ္ခု ဖန္တီးေပးလို႔ ရပါတ္။ အဲဒီ ပညာရပ္၀န္းမွာ ေလ့လာသူဟာ 
သူ႕လိုအပ္ခ်က္နဲ႔ အကိုက္ညီဆံုး အရင္းျမစ္ေတြကို ေရြးခ်္ အသံုးခ်သြားလို႔ ရပါတ္”။ 
ဒါ့ေၾကာင့္ လက္ခ်ာ (သို႔မဟုတ္) ဘာသာရပ္တစ္ခုခုကို Facilitatorက ပို႔ခ်ေပးျခင္းဆိုတာ 
ပညာေရးရဲ႕ လိုအပ္လွတဲ့ အပိုင္းမဟုတ္ပါဘူး။ ေလ့လာသူေတြ က လိုလားေတာင့္တလြန္းမွသာ  
ူသံုးရမ့္ အရာတစ္ခုပါ။

ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ Facilitatorနဲ႔ ေလ့လာသူေတြၾကား နားလည္သေဘာတူညီမႈ ရွိျခင္းပါ 
(use of contracts)။ ျမန္မာ့ ပညာေရးရဲ႕ ေရြးခ်္စရာ အခြင့္အေရး နည္းပါးခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ 
အႏုစာေပ စိတ္၀င္စားလည္း အမွတ္ေကာင္းရင္ ေဆးေက်ာ င္းေရာက္တ္။ စိတ္ပညာကို 
အထူးျပဳလိုလည္း အမွတ္ေကာင္းရင္ ေဆးေက်ာင္းေရာက္တ္။ တျခားဘ္လို အေၾကာ င္းေၾကာင့္ျဖစ္ျဖစ္ ေလ့လာသူတစ္ောက္ဟာ “စာသင္ခန္းမွား”တဲ့ အေျခအေနမ်ိဳး ၾကံဳႏိုင္ပါတ္။ 
အဲဒီလို အေျခအေနမ်ိဳး ၾကံဳလာရင္ ေလ့လာသူဟာ Facilitatorနဲ႔ နားလည္သေဘာတူညီမႈ 
ူထားသင့္ပါတ္။ “ကြ်န္ေတာ္ဟာ စာေမးပြဲ ေအာင္ရံုပဲ စိတ္၀င္စားတာပါ။ ဒီေက်ာင္းကို 
တက္ခ်င္လြန္း တက္ေနတာ မဟုတ္ပါဘူး။ အဲဒီအတြက္ စာေမးပြဲေအာင္ရံုပဲ ကြ်န္ေတာ္ 
ေလ့လာမ္။ ဒါေၾကာင့္ အဲဒီထက္ ပိုျပီး ဖိအားမေပးပါနဲ႔” ဆိုျပီး နားလည္ေအာင္ ေျပာျပထား
သင့္ပါတ္။ အဲဒီ အခါ Facilitatorကလည္း သေဘာတူလက္ခံေပးရပါမ္။ ေလ့လာသူအေနနဲ႔ 
Facilitatorဆီက သေဘာတူညီမႈ ရူထား တဲ့အတြက္ ပိုျပီးေတာ့ လြတ္လပ္လာမ္။ သူ႕
သေဘာ မတူထားတဲ့ အရာအတြက္ စိုးရိမ္စရာ မလိုေတာ့ဘူး။ သေဘာတူညီမႈ 
ူထားတာကို ေက်ပြန္ဖို႔အတြက္လည္း တာ၀န္ူမႈေတာ့ ရွိရမ္။

ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ အတန္းခြဲဖို႔ပါ (division of class)။ အတန္းခြဲဖို႔ လိုအပ္ရတဲ့ 
အေျခခံအေၾကာင္းေလာက္ကို ေဆြးေႏြး ၾကည့္ပါမ္။ လူသားတစ္ောက္ကို 
လႊမ္းမိုးျပဳျပင္ေနတဲ့ အေၾကာင္းတရားေတြကို အုပ္စုဖြဲ႕လိုက္ရင္ သံုးခုပဲ ရွိပါတ္။ 
(၁) ဇီ၀ေဗဒဆိုင္ရာ အေၾကာင္းတရား (၂) စိတၱေဗဒဆိုင္ရာ အေၾကာင္းတရား (၃) 
ပတ္၀န္းက်င္ဆိုင္ရာ အေၾကာင္းတရား ဆိုျပီး သံုးအုပ္စု ရွိပါတ္။ လူသားတစ္
ေယာက္နဲ႔ တစ္ောက္ဟာ ဖီ၀ေဗဒဆိုင္ရာ အေၾကာင္းတရားထဲက အေရးအၾကီး 
ဆံုးျဖစ္တဲ့ မ်ိဳးရိုးဗီဇခ်င္းလည္း မတူညီၾကပါဘူး။ monozygotic twinsေတြမွာ 
ဗီဇခ်င္းထပ္တူညီတာေတာင္မွ ပတ္၀န္းက်င္ ဆိုင္ရာ အေၾကာင္းတရားက 
အညမညျပဳျပီး လာလႊမ္းမိုးလို႔ လူသားတစ္ောက္ အျဖစ္က်ေတာ့ မတူညီျပန္ပါဘူး။ 
စိတၱေဗဒဆိုင္ရာ အေၾကာင္းတရားေတြျဖစ္တဲ့ ရည္မွန္းခ်က္ေတြ၊ စိတ္ခ်ံုၾကည္မႈ 
ရွိတာေတြခ်င္းလည္း  လူတစ္ောက္နဲ႔ တစ္ောက္ မတူၾကျပန္ပါဘူး။ လူသားတစ္
ေယာက္ ၾကီးျပင္းရာ ပတ္၀န္းက်င္ေနာက္ခံျဖစ္တဲ့ ဥ္ေက်းမႈေတြ၊ ဘာသာ 
ေရးံုၾကည္မႈေတြ၊ ႏိုင္ငံေရးအျမင္ေတြလည္း မတူၾကျပန္ပါဘူး။ အဲဒီလို 
မတူညီမႈေတြ ရွိတာ မျငင္းႏိုင္ေပမ့္ အေျခခံ သဘာ၀ေလးေတြ တူညီေနတာ 
ရွိပါတ္။ အခု ေဆြးေႏြးေနတဲ့ စာသင္ခန္းတြင္း လြတ္လပ္မႈတည္ေဆာက္ျခင္းမွာ
ဆိုရင္ လြတ္လပ္မႈကို အငမ္းမရ လိုခ်င္ျပီး ကို္တိုင္ဦးေဆာင္ ေလ့လာျခင္းကို 
ျမတ္ႏိုးတဲ့ ေလ့လာသူေတြ ရွိမ္။ တစ္သက္လံုးက သူမ်ား ႏွာေခါင္းေပါက္နဲ႔ 
အသက္ရႈလာလို႔ လြတ္လပ္မႈကို သိပ္မလိုခ်င္သူေတြ ရွိမွာလည္း ဧကန္ပဲ။ 
အဲဒီအခါ အတန္း ခြဲမွပဲ အဆင္ေျပေတာ့မ္။ 

အတန္းခြဲမ္ဆိုရင္လည္း လူတစ္ရာ တစ္ခန္းမ်ိဳးဆိုရင္ေတာ့ အဆင္ေျပမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ 
Facilitatorက ေလ့လာသူေတြ ကို္တိုင္ ဦးေဆာင္ေလ့လာျခင္းကို ပံ့ပိုးကူညီေပးလို႔ 
ထိေရာက္ႏိုင္မ့္ အုပ္စုေလးေတြပဲ ျဖစ္သင့္ပါတ္။ အဲဒီလို အုပ္စုင္ေလးေတြ 
ဖြဲ႕လိုက္တဲ့အခါ Facilitatorဟာ စူးစမ္းေမးျမန္းျခင္းနည္းကို အသံုးျပဳလို႔ အဆင္ေျပႏိုင္ပါတ္ 
(the conduct of inquiry)။ သိပၸံပညာမွာက အသစ္အသစ္ေသာ ျပႆနာေတြက 
ထပ္ေပၚေနတ္။ Facilitatorက အေျဖသိ ျပီးသား မဟုတ္တဲ့ ျပႆနာတစ္ရပ္ကို 
ေလ့လာသူေတြဆီ ူေဆာင္လာမ္။ ျပီးရင္ Facilitatorက ေလ့လာသူေတြကို 
ပံ့ပိုးေပးမ့္ အရင္းအျမစ္အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္မ္။ ေလ့လာသူေတြက အေျဖ 
မသိေသးတဲ့ ျပႆနာကို ေျဖရွင္းဖို႔ သိပၸံ ပညာရွင္တစ္ောက္လို စူးစမ္းေလ့လာေတာ့မ္။ 
အေျဖရဖို႔ ေလ့လာသူတစ္ဦးခ်င္းဆီက လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေတြးေခၚ စဥ္းစားၾကသလို 
ပူးေပါင္းအေျဖရွာတဲ့ အေလ့အထလည္း ရလာႏိုင္မ္။ ကို္တိုင္ လြတ္လပ္စြာ 
စဥ္းစားအေျဖရွာလို႔ ရလာတဲ့ နားလည္မႈဟာ ပိုမိုနက္ရႈိင္းသလို တာရွည္လည္းခံ
ပါတ္။ 

တက့္ လက္ေတြ႕ဘ၀ ျပႆနာေတြကို အေျခခံျပီး ေလ့လာျခင္းဟာ အက်ိဳးမ်ား ထိေရာက္တာ 
မွန္ေပမ့္ အကုန္လံုး လုပ္ေဆာင္ဖို႔က် ခဲဥ္းပါတ္။ ေနာက္တစ္ခုလည္း ရွိပါေသးတ္။ 
ျပႆနာတစ္ခုဟာ ကို့္ပတ္၀န္းက်င္ မျဖစ္ေသး ေပမ့္ တျခားပတ္၀န္းက်င္မွာ ျဖစ္ေနျပီ။ 
ကို့္ပတ္၀န္းက်င္မွာ မျဖစ္ေသးေတာ့ အဲဒီျပႆနာကို ဘ္လို ေလ့လာမလဲ လို႔ ေမးစရာရွိပါတ္။ 
ေတာင္အာဖရိကမွာ Ebolaကူးစက္ျပန္႕ပြားေနတ္။ ျမန္မာျပည္မွာ မရွိေသးလို႔ ငါတို႔ 
ျပႆနာ မဟုတ္တဲ့အတြက္ ေလ့လာစရာ မလုိဘူး။ ေလ့လာလို႔လည္း မထိေရာက္ႏိုင္ဘူးလို႔ 
ထင္စရာရွိပါတ္။ အဲဒီလို အေျခအ ေနေတြအတြက္ဆိုရင္ “simulation”နည္းကို 
သံုးလို႔ရပါတ္။ simulationဆိုတာ ရႈပ္ေထြးလွတဲ့ တက့္ လက္ေတြ႕ဘ၀ 
အေျခအေနေတြကို ကို္စားျပဳေဖာ္ေဆာင္ထားတဲ့ ပံုစံင္ေလးတစ္ခုပါ။ simulation 
ဖန္တီးဖို႔ဆိုရင္ ကို္ဖန္တီးမ့္ အေျခအေနကို ေကာင္းေကာင္း နားလည္ထားရပါတ္။
 အဲဒီအတြက္ Facilitatorက ပထမဆံုး မိတ္ဆက္နိဒါန္းပ်ိဳးေပး ရပါမ္။ တက္ တာ၀န္ူ ေဖာ္ေဆာင္ရမွာကေတာ့ ေလ့လာသူေတြပါ။ အဲဒီလို simulationနည္းနဲ႔ 
ေလ့လာထားတဲ့ အခါ ေလ့လာသူေတြအေနနဲ႔ တက့္ လက္ေတြ႕ဘ၀မွာ ၾကံဳလာရင္
တာ၀န္ူ ေျဖရွင္းလာႏိုင္ပါလိမ့္မ္။ တက့္ လက္ေတြ႕ဘ၀လို ဖန္တီးေလ့လာတဲ့
အတြက္ လူသားခ်င္းၾကား နားလည္မႈေတြ၊ အျပန္အလွန္ ေလးစားမႈေတြ၊ ပူးေပါင္း 
လုပ္ေဆာင္ႏိုင္စြမ္းေတြလည္း အျမတ္ထြက္လာပါမ္။

အခု ေဆြးေႏြးခဲ့တာကေတာ့ Carl Rogers တင္ျပခဲ့တဲ့ နည္းလမ္းတခ်ိဳ႕ပါ။ ခ်ဥ္းကပ္ပံု 
နည္းလမ္းဆိုတာက တရားေသ ေျပာလို႔ မရပါဘူး။ လူတစ္ောက္ခ်င္းစီ အသံုးျပဳပံုခ်င္း
လည္း မတူႏိုင္ပါဘူး။ တျခားနည္းလမ္းေတြလည္း အမ်ားၾကီး ရွိပါတ္။ အခုေတာ့ 
ဒီေလာက္ပဲ ေဆြးေႏြးလိုပါတ္။

၂။ ေလ့လာျခင္းကို အကဲျဖတ္ျခင္း

အစဥ္အလာ ပညာေရးမွာေတာ့ အကဲျဖတ္ျခင္းကို တျခားလူတစ္ောက္ ထုတ္တဲ့ 
ေမးခြန္းေတြကို ေျဖဆိုရျခင္းဆိုတဲ့ စာေမးပြဲနဲ႔ တိုင္းတာေလ့ရွိပါတ္။ စဥ္းစားၾကည့္ပါ 
မိတ္ေဆြ။ ကို္ေလ့လာထားတာကို သူမ်ားက လာစစ္တ္ဆိုေတာ့ သူမ်ား လိုခ်င္တာ 
ေျဖႏိုင္ရင္ ကို္တတ္တ္ဆိုတဲ့ အဓိပၸါ္ထြက္မေနဘူးလား။ သူ မလိုခ်င္တာ၊ သူ 
မေမးတာ ကို္ တတ္တ္ဆိုရင္ေတာ့ ကို္တတ္ထားတာက သံုးမရသလို ျဖစ္ေနျပီ။ 
စားေမြးပြဲနဲ႔ စစ္တ္ဆိုေတာ့ အဲဒီစာေမးပြဲရဲ႕ အရည္ေသြး ခိုင္မာမႈကို ဘာမွတ္ေက်ာက္နဲ႔ 
ျပန္တိုင္းမလဲ။ လူသားဆန္တဲ့ ပညာေရးမွာေတာ့ စာေမးပြဲ စစ္တ္ဆုိရင္ အဲဒီစာေမးပြဲဟာ 
ဘ၀ဆိုတဲ့ ေပတံနဲ႔ တိုင္းတာကို ခံႏိုင္ရမ္။ အဲဒီေပတံနဲ႔ အတိုင္းမခံႏိုင္ရင္ အဲဒီစာေမးပြဲဟာ 
အလကားပဲ။

ကမာတစ္လႊားမွာ စာေမးပြဲေတြ စစ္တဲ့သူက စစ္တ္။ ေျဖတဲ့သူေတြက သန္းေပါင္းမ်ားစြာ။ 
သူတို႔ ဘာလို႔ အဲဒါေတြ လုပ္ ေနၾကလဲ။ လက္မွတ္ လိုခ်င္လို႔ပါ။ တကၠသိုလ္၀င္ခြင့္ လက္မွတ္၊ 
ဘြဲ႕ရလက္မွတ္၊ အလုပ္၀င္ခြင့္ လက္မွတ္ အစရွိသျဖင့္ေပါ့ ေလ။ လူသားဆန္တဲ့ 
ပညာေရးမွာေတာ့ သူမ်ား သတ္မွတ္ထားတဲ့ စံေတြနဲ႔ စစ္ေဆးတဲ့ စာေမးပြဲဆိုတာ 
လူသားတစ္ော က္ ဘ္ေလာက္ တတ္ေျမာက္သလဲဆိုတာ အမွန္တက္ စစ္ေဆး 
မေပးႏိုင္ပါဘူး။ လက္မွတ္ရရံုပါ။ မိမိကုိ္ကို အကဲ ျဖတ္ျခင္း (self-evaluation)နဲ႔ပဲ 
ဆန္းစစ္လို႔ရပါတ္။ ကို္တိုင္ ခ်မွတ္ထားတဲ့ ရည္မွန္းခ်က္ေတြ၊ ကို္တိုင္ ခ်မွတ္
ထားတဲ့ စံေတြ မွတ္ေက်ာက္ေတြနဲ႔ပဲ အကဲျဖတ္လို႔ ရပါတ္။ မိမိကုိ္ကို အကဲျဖတ္ျခင္းကို 
ေလ့လာျခင္း ျဖစ္စဥ္မွာ ထည့္သြင္ း က်င့္သံုးႏိုင္တဲ့ နည္းလမ္းေတြ အမ်ားၾကီး ရွိႏိုင္ပါတ္။ 
Facilitatorနဲ႔ ေလ့လာသူ အျပန္အလွန္ ေဆြးေႏြးျခင္းျဖင့္လည္း မိမိကုိ္ကို အကဲျဖတ္လို႔ 
ရပါတ္။ ကို္တိုင္ ေရးသား အကဲျဖတ္ျခင္း၊ Facilitatorနဲ႔ သေဘာတူညီထားတာကို 
္ေလာက္ ျဖည့္ဆည္းႏိုင္သလဲ အစရွိသည္တို႔နဲ႔လည္း အကဲျဖတ္လို႔ ရပါတ္။ 
ေလ့လာသူတစ္ောက္နဲ႔ တစ္ောက္ ခ်မွတ္ထားတဲ့စံေတြ၊ ရည္မွန္းခ်က္ေတြဟာ 
အမ်ိဳးမ်ိဳးကြဲျပားႏိုင္ပါတ္။ အစဥ္အလာ ပညာေရးမွာလို ေလ့လာသူအားလံုးကို 
အဆင့္ဆိုတဲ့ တစ္ခုတည္းေသာ အကဲျဖတ္စံနဲ႔ သတ္မွတ္မထားတဲ့အတြက္ 
(competition)ွဥ္ျပိဳင္ျခင္းကို မျဖစ္ေစေတာ့ပါဘူး။ ကို့္ရည္မွန္းခ်က္ 
ကို့္စံေတြ ျပည့္၀ဖို႔ ၾကိဳးစားရင္း ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ႏိုင္ျခင္း cooperationပဲ 
ရရွိလာေတာ့တ္။


No comments:

Post a Comment