Sunday, September 13, 2015

လြတ္လပ္မႈ သေဘာတရားႏွစ္မ်ိဳး


Written by ဥာဏ္မ်ိဳးေအာင္

လြတ္လပ္မႈဆိုတဲ့ စကားလံုးကို ဗမာႏိုင္ငံမွာ လြ္လြယ္ေပါ့ေပါ့ သံုးၾကတယ္။ 
အေကာင္းျမင္ဘက္က ယူသံုးသူေတြကလဲ လြတ္လပ္မႈဆုိတာကို ေလးေလးနက္နက္ 
စဥ္းစားသူ ရွားတာကို ေတြ႕ရတယ္။ အဆိုးျမင္ဘက္က ယူသံုးသူေတြကေတာ့ 
လြတ္လပ္မႈဆိုတာကို က်င့္၀တ္သိကၡာ မရွိဘဲ ပရမ္းပတာေနတာ၊ မင္းမဲ့စရိုက္ဆန္
ဆန္ေနတာလို႔ မွတ္ယူသူေတြ မ်ားပါ တယ္။ (ဒီေနရာမွာ မင့္းမဲ့၀ါဒ-Anarchy
ဆိုတာကိုပဲ စစ္အာဏာရွင္ရဲ႕ ၀ါဒမႈိင္းလံုးေတြေအာက္ ျမွဳပ္ခဲ့ရတဲ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းဟာ  
ေရေရလည္လည္ နားမလည္ပဲ ေျပာဆိုေနတာကို ေတြ႕ရတ္။ တက္ေတာ့ 
မင္းမဲ့၀ါဒဟာ ဘာသာရပ္ဆိုင္ရာအရ အေလးအနက္ထား ေလ့လာေဆြးေႏြးရမ့္ 
အေၾကာင္းအရာတစ္ခု ျဖစ္ပါတ္။) ကြ်န္ေတာ္ ေဆြးေႏြးခ်င္တာက လူ႕အဖြဲ႕အစည္း
တစ္ခုမွာ လြတ္လပ္မႈကို ဘ္အတိုင္းအတာထိ ခြင့္ျပဳသင့္သလဲ ဆုိတာပါပဲ။ 
 
လြတ္လပ္မႈရဲ႕ အတိုင္းအဆဆိုတာ အမွန္တက္ေတာ့ လြတ္လပ္မႈကို ဘ္လို
အေျခအေနမ်ိဳးမွာ ကန္႕သတ္သင့္သလဲ ေဆြးေႏြးတာပါပဲ။ ဒီေတာ့ ပထမဆံုး ေဘု် 
ေျပာထားခ်င္တာက လြတ္လပ္မႈဆိုတာမွာ ႏိုင္ငံသားအခြင့္အေရးေတြ ျဖစ္တဲ့ လြတ္လပ္စြာ 
ေဖာ္ထုတ္ေျပာဆိုတာ၊ လြတ္လပ္စြာ အသင္းအပင္းဖြဲ႕တာ၊ လြတ္လပ္စြာ ကိုးကြံုၾကည္တာ 
စတာေတြ ပါပါတ္။ ဒီလြတ္လပ္ခြင့္ေတြနဲ႕ ပတ္သက္လို႔ ဘ္လိုအေျခအေနမ်ိဳးမွာ 
ကန္႕သတ္သင့္သလဲ ဆုိတာကို ပထမဆံုး Offense Principleရဲ႕ အူအဆအရ 
ေဆြးေႏြးခ်င္ပါတ္။ ဒီသေဘာတရားအရ လူတစ္ောက္ ဒါမွမဟုတ္ လူတစ္စုက 
တစ္ျခားလူတစ္ောက္၊ တစ္ျခားလူတစ္စုရဲ႕ ုဏ္သိကၡာကို ထိခိုက္ေအာင္ 
ေစာ္ကားေမာ္ကား ေျပာဆိုတာ မ်ိဳး မလုပ္သေရြ႕ လြတ္လပ္ခြင့္ကို က်င့္သံုးခြင့္ေပး
သင့္တ္လို႔  ဆုိပါတ္။ ဒီလိုေစာ္ကားေမာ္ကား ေျပာဆုိတာမ်ိဳး လုပ္လာရင္ေတာ့ 
အစိုးရက  ၾကား၀င္ျပီး တရားဥပေဒအရ အျပစ္ေပးသင့္တ္လို႔ ူဆၾကပါတ္။

ဗမာႏိုင္ငံမွာေတာ့ Offense Principleရဲ႕ သေဘာတရားအရ ေတြးေခၚေျပာဆိုၾကတာကို 
ပိုအေတြ႕အရ မ်ားပါတ္။ ဥပမာ ေျပာရမ္ဆိုရင္ ဦး၀ီရသူရဲ႕ လူမ်ိဳးေရးခြဲျခား ေျပာဆိုတဲ့ 
တရားပြဲေတြကို အစိုးရက ဘာေၾကာင့္ ခြင့္ျပဳထားသလဲ။ ဒီ တရားပြဲေတြကို ဘာေၾကာင့္ 
မပိတ္တာလဲ။ ဦး၀ီရသူကို ဘာေၾကာင့္ အေရးမူတာလဲ စသျဖင့္ ေ၀ဖန္ၾကတ္။ ဒါ့အျပင္ 
အမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ သာသနာ(မဘသ) အဖြဲ႕က ဘုန္းၾကီးေတြက “ငါးရံ႕လို သားေပါက္ျမန္တဲ့ လူမ်ိဳး”
စသျဖင့္ မူဆလင္ေတြကို လူမ်ိဳးေရးဆန္ဆန္ ခြဲျခားေရးသားထားတဲ့ ဆိုင္းဘုတ္ေတြကိုင္ 
ဆႏၵေဖာ္ထုတ္ေတာ့လဲ သတင္းစာဆရာေတြက အစိုးရက ဘာအေရးူမႈမွ မလုပ္ဘူးလား၊ 
ဒီဘုန္းၾကီးေတြကို ရည္ရြ္ခ်က္ရွိရွိ လႊတ္ေပးထားတာလားလို႔ ေ၀ဖန္တာေတြကို ဖတ္ရပါတ္။ 
ဒါေတြဟာ Offense Principleေပၚ အေျခခံျပီး ေတြးေခၚေျပာဆိုေနတာ ျဖစ္ပါတ္။ 

လြတ္လပ္မႈရဲ႕ အတိုင္းအဆနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေနာက္ထပ္ အူအဆတစ္ခုကေတာ့ 
Harm Principleပါ။ ဒီသေဘာတရား အရ လူတစ္ောက္ ဒါမွမဟုတ္ လူတစ္စုက 
တစ္ျခားလူတစ္ောက္ရဲ႕ ခႏာကို္ကို ထိခိုက္နာက်င္ေအာင္ လုပ္တာမ်ိဳး၊ တျခားလူ
တစ္ောက္ရဲ႕ အသက္ကို သတ္ျဖတ္တာမ်ိဳး မလုပ္သေရြ႕ေတာ့ လြတ္လပ္ခြင့္ေတြကို 
က်င့္သံုးလို႔ ရပါတ္။ ဒီ သေဘာတရားအရဆိုရင္ ဦး၀ီရသူတို႔လို လူမ်ိဳးေရးဆန္ဆန္ 
ေျပာဆိုစည္းရံုးတာေတြကိုလဲ ခြင့္ျပဳထားသင့္တ္၊ သူတို႔ေတြက တျခားလူ တစ္ောက္
ာက္ကို ကို္ထိလက္ေရာက္ က်ဴးလြန္တာမ်ိဳး မလုပ္သေရြ႕ ပိတ္ပင္တာမ်ိဳး အေရး
တာမ်ိဳး မလုပ္သင့္ဘူးလို႔ ူဆႏိုင္ပါတ္။ အဲသလို မဟုတ္ဘဲ လူတစ္ောက္ောက္ကို 
ထိခိုက္နာက်င္ေအာင္ အသက္ဆံုး ပါးေအာင္ လုပ္ျပီဆိုရင္ေတာ့ အစိုးရက ၾကား၀င္ျပီး 
တရားဥပေဒအရ အျပစ္ေပးသင့္တ္လို႔ ဆိုပါတ္။ 

ဒီေတာ့ အထက္က သေဘာတရားႏွစ္မ်ိဳးထဲက တစ္မ်ိဳးကို ေရြးပါဆိုရင္ေတာ့ ကြ်န္ေတာ္
ကေတာ့ Harm Principleကိုပဲ ေရြးခ်င္ပါတ္။ ဒီလိုေရြးခ်္တာက လူမ်ိဳးေရးခြဲျခား
ဆက္ဆံသူေတြ မဘသအဖြဲ႕ေတြ ဦး၀ီရသူတို႔လို ဘုန္းၾကီးေတြကို ေထာက္ခံလို႕ မဟုတ္ပါဘူး။ 
Harm Principleကို ေရြးခ်္ရတဲ့ အေၾကာင္းရင္းေတြအနက္က နံပါတ္(၁) အခ်က္ကေတာ့ 
Offense Principleမွာ အားနည္းခ်က္ရွိေနပါတ္။ တျခားလူတစ္ောက္ကို ေစာ္ကား
ေမာ္ကား ေျပာဆိုတ္ဆိုတာ ဘ္လိုမ်ိဳးလဲဆိုတာ တိတိက်က် အဓိပၸါ္ သတ္မွတ္ဖို႔၊ 
ရွင္းလင္းဖြင့္ဆိုဖို႔ ခက္ခဲပါတ္။ လူငယ္တစ္ေယာက္က တျခား လူငယ္တစ္ေယာက္ကို “သားၾကီး၊ ေယာက္ဖ”လို႔ ေခၚေ၀ၚသံုးစြဲပံုကိုပဲ စဥ္စားၾကည့္ပါ။ ေခၚသူဘက္ကေတာ့ 
ရင္းႏွီးတဲ့ သူင္ခ်င္းတစ္ောက္လို မွတ္ူေခၚေ၀ၚတာ ျဖစ္ႏိုင္သလို အေခၚခံရသူ
ဘက္က်ေတာ့ ဒီလိုေခၚေ၀ၚေျပာဆိုတာဟာ သူ႕ ကို ေစာ္ကားတာပဲလို႕ မွတ္ူႏိုင္စရာ 
ရွိပါတ္။ 

ဒီေတာ့ Offense Principleေပၚ အေျခခံျပီးေတာ့ ဥပေဒတစ္ခု ျပဌာန္းေတာ့မ္ဆိုရင္ 
ဥပေဒပါ စကားရပ္ေတြရဲ႕ အဓိပၸါ္မွာကိုပဲ မတိက်မႈေတြ၊ မေရရာမႈေတြ ရွိႏိုင္ပါတ္။ 
ဒီလုိဥပေဒကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔လဲ အင္မတန္ ခက္ခဲတဲ့အတြက္ ဥပေဒျပဳထားတာထက္၊ 
ဥပေဒမျပဳထားတာက ပိုေကာင္းပါတ္ ။ ပိုအႏၱရာ္ရွိတာက မေရရာ၊ မတိက်တဲ့ ဥပေဒပါ 
စကားရပ္ေတြကို ကို္လိုရာ ဆြဲဆန္႔အဓိပၸါ္ ဖြင့္ဆိုျပီးေတာ့ အစိုးရက လူထုကို 
ဖိႏွိပ္လာစရာ ရွိပါတ္။ ဥပမာ- ႏိုင္ငံေတာ္ အၾကည္ညိဳပ်က္ေစမႈလိုမ်ိဳးေပါ့။ ဒီဥပေဒမွာ 
ေရရာတိက်တဲ့ ဖြင့္ဆိုမႈ မရွိတဲ့အတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္အလံကို မ်က္ေစာင္း ထိုးရင္ေတာင္
 ႏိုင္ငံေတာ္ အၾကည္ညိဳပ်က္ေစမႈလို႕ လိုရာဆြဲဆန္႔ အေရးူႏိုင္ပါတ္။ ဒါက 
ပထမတစ္ခ်က္ပါ။

Harm Principleကို ေထာက္ခံရတဲ့ ဒုတိအခ်က္က လူေတြရဲ႕ ဆင္ျခင္တံုတရားကို  
ံုၾကည္လို႔ပါပဲ။ Offense Principle ကို လက္ခံသူေတြမွာ လူမ်ိဳးေရးခြဲျခားမႈလိုမ်ိဳး 
ေဟာေျပာစည္းရံုးမႈေတြကေန လူအုပ္စုလိုက္ အၾကမ္းဖက္မႈေတြ၊ ပဋိပကၡ ေတြ 
ေပၚလာမွာကို စိုးရိမ္ေနတဲ့ အေတြးအေခၚမ်ိဳးေတြ ရွိပါတ္။ ဒီေနရာမွာ Offense 
Principleသမားေတြကို ေမးခြန္း ထုတ္စရာ ရွိတာက လူေတြက “သူမ်ား ေျပာတိုင္း 
ကို့္ရဲ႕စဥ္းစားဆင္ျခင္ဥာဏ္ မပါဘဲ ံုတတ္တဲ့” သူင္ႏွပ္စားေလး ေတြလား။ 
လူမ်ိဳးေရးခြဲျခားသူတစ္ောက္က မိုက္ခရိုဖုန္းကိုင္ျပီး စင္ျမင့္ေပၚကေန “မူဆလင္ေတြကို 
သတ္ၾကေဟ့”လို႔ ေဆာ္ၾသတာနဲ႔ ခိုင္းတိုင္းလုပ္တတ္တဲ့ ကေလးေပါက္စေတြလားဆိုတာ 
ေမးစရာရွိပါတ္။ ကြ်န္ေတာ္ကေတာ့ လူေတြမွာ စဥ္းစားဆင္ျခင္ဥာဏ္ ရွိတ္လို႔  
ံုၾကည္တ္။ စဥ္းစားဆင္ျခင္ဥာဏ္ဆိုတာ ပညာတတ္မွ မဟုတ္ပါဘူး။ လူသားရဲ႕ 
ပင္ကိုဗီဇကိုက ကို့္ရဲ႕အက်ိဳးစီးပြားကို အေျခခံျပီးေတာ့ ဆင္ျခင္တြက္ခ်က္ျပီး (Rational 
Calculation)လုပ္ကိုင္တတ္ပါ တ္။ ေရနံေခ်ာင္းျမိဳ႕ တရားပြဲတစ္ခုမွာ ဦး၀ီရသူက 
ကုလသမဂၢက လူ႕အခြင့္အေရးဆိုင္ရာ အမ်ိဳးသမီးကို ေအာက္တန္း က်က် ဆဲဆို
ေျပာဆိုတာေတြ လုပ္ေတာ့ ေရနံေခ်ာင္းျမိဳ႕ခံေတြက လက္မခံပါဘူး၊ သံပံုးတီးျပီးေတာ့ 
ဘုန္းၾကီး၀ီရသူကို ႏွင္ ထုတ္လိုက္ပါတ္။ ဒါဟာ လူေတြရဲ႕ ဆင္ျခင္ဥာဏ္ကို 
သက္ေသထူတဲ့ အခ်က္တစ္ခ်က္ပါ။ ဒီေတာ့ အစိုးရက အမိအဘ ေနရာူျပီးေတာ့ 
လူေတြကို ဘ္လို စကားမ်ိဳးပဲ ေျပာသင့္တ္၊ ဘာကိုပဲ ံုၾကည္သင့္တ္လို႔ 
လူအဖြဲ႕အစည္းကို ကေလးလို ထိန္းေက်ာင္းေပးစရာ မလိုအပ္ဘူးလို႕ ျမင္ပါတ္။ 

ေနာက္ဆံုးတစ္ခ်က္က Harm Principleက Offense Principleထက္ လူေတြရဲ႕ 
လြတ္လပ္ခြင့္ကို ပိုျပီးေတာ့ အာမခံခ်က္ ေပးႏိုင္လို႔ပါပဲ။ သူရဲ႕ ဖြင့္ဆိုခ်က္အရ 
တစ္ျခားလူတစ္ောက္ကို ကို္ကာထိခိုက္ေအာင္၊ အသက္ဆံုးပါးေအာင္ 
မလုပ္သေရြ႕ လြတ္လပ္ခြင့္ကို အျပည့္အ၀ က်င့္သံုးႏိုင္ပါတ္။ ဒါကို အေျခခံျပီးေတာ့ 
ဥပေဒတစ္ခုအျဖစ္ ျပဌာန္းမ္ဆိုရင္လဲ ဥပေဒပါ စကားရပ္ေတြက တိက်မႈ၊ ျပတ္သားမႈ 
ရွိတဲ့အတြက္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရတာလဲ လြ္ကူသလို အစိုးရကလဲ 
ကို္လိုရာ ဆြဲဆန္႔ျပီးေတာ့ အဓိပၸါ္ဖြင့္လို႔ မရတာကို ေတြ႕ႏိုင္ပါတ္။ 
အခ်ဳပ္ေျပာရမ္ဆိုရင္ေတာ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ လြတ္လပ္ခြင့္အတြက္ ေရရွည္
အနာတ္ အက်ိဳးကို ေမွ်ာ္ကိုးျပီးေတာ့ Harm Principleကို ေရြးခ်္ရပါေၾကာင္း။       


Ref; Sayar Myat Ko Ko’s Lectures on Liberalism (Yangon School of Political Science)

No comments:

Post a Comment