Written by ဥာဏ္မ်ိဳးေအာင္
လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ ဒါမွမဟုတ္ လူအုပ္စုတစ္စုက ကြ်န္ေတာ္ရဲ႕ လုပ္ငန္းေဆာင္တာေတြမွာ ၀င္ေရာက္
မေနွာက္ယွက္ ဘူးဆုိရင္ သာမန္အားျဖင့္ ကြ်န္ေတာ္ဟာ လြတ္လပ္တယ္လို႔ ေျပာလို႔ရပါတယ္။ ဒီသေဘာေဆာင္တဲ့ ႏိုင္ငံေရးလြတ္လပ္မွဳ ဆိုတာ တျခားသူေတြရဲ႕ အပိတ္အပင္ အတားအဆီး မရွိဘဲ လူတစ္ေယာက္ ျပဳမူေဆာင္ရြက္ႏုိင္တဲ့ နယ္ပယ္ကို ဆိုလိုပါ တယ္။ ကြ်န္ေတာ္ လုပ္ႏုိင္တာကို
မလုပ္ရေလေအာင္ တျခားသူေတြက တားျမစ္ထားရင္ ကြ်န္ေတာ္ဟာ မလြတ္လပ္ပါဘူး။ ကြ်န္ေတာ္ လြတ္လပ္စြာ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္တဲ့ နယ္ပယ္ကို တျခားသူေတြက က်ဥ္းေျမာင္းေအာင္လုပ္လာခဲ့ရင္
ကြ်န္ေတာ္ဟာ အၾကမ္းဖက္ခံေနရျပီလို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ဒါမွမဟုတ္ ကြ်န္အျပဳခံေနရျပီလို႔လည္း
ဆိုႏိုင္ေကာင္းပါတယ္။
၀င္ေရာက္ေႏွာက္ယွက္မူ မရွိေလေလ လြတ္လပ္မူနယ္ပယ္ က်ယ္ေလေလပါပဲ။
ဒါေပမယ့္ လြတ္လပ္မူ
နယ္ပယ္ရဲ႕ အက်ယ္အ၀န္းကို ဘယ္ေလာက္အထိ ခြင့္ျပဳသင့္သလဲဆိုတာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔
ႏိုင္ငံေရး အေတြးအေခၚရွင္ေတြၾကားမွာ အျငင္းပြားမူေတြ ရွိပါတယ္။ လြတ္လပ္မူဟာ အကန္႔အသတ္မဲ့ဆိုတာ
မျဖစ္ႏိုင္ဘူးလို႔ သူတို႔က ဆိုပါတယ္။ အကန္႔ အသတ္မဲ့သာဆုိရင္ လူအားလံုးက တျခားလူအားလံုးကို
အကန္႔အသတ္မရွိ ၀င္ေရာက္ ေႏွာက္ယွက္ႏိုင္တဲ့ ႏုိင္ငံေတာ္ ျဖစ္သြားလိမ့္မယ္၊ ဒီသဘာ၀လြတ္လပ္ခြင့္
(Natural Freedom)က လူမူေရးပဋိပကၡေတြကို ျဖစ္ေစလိမ့္မယ္၊ အားနည္း သူေတြရဲ႕ လြတ္လပ္မူကို
အားၾကီးသူေတြက ဖိႏွိပ္လိမ့္မယ္လို႔ ဆိုၾကပါတယ္။ ဒီအုပ္စုမွာပါတဲ့ အေတြးအေခၚရွင္ေတြက
လူေတြရဲ႕လြတ္လပ္စြာ ေဆာင္ရြက္မွဳကို ဥပေဒနဲ႔ ကန္႔သတ္ထားရမယ္လို႔ ယူဆၾကပါတယ္။
ႏိုင္ငံေရးအေတြးအေခၚရွင္ ေတာမတ္စ္ေဟာ့ဘ္ကေတာ့ လူေတြ တစ္ေယာက္ကို
တစ္ေယာက္
သတ္ျဖတ္တာေတြ မလုပ္ရေလေအာင္နဲ႔ လူမႈဘ၀ကို အရိုင္းအစိုင္း ေတာရိုင္းၾကီး မျဖစ္ရေလေအာင္
ပိုမုိအားၾကီးတဲ့ ေစာင့္ေရွာက္မွဳေတြ ဖြဲ႕စည္း တည္ေဆာက္ဖို႔ လိုတယ္လို႔ ဆုိပါတယ္။ သူကေတာ့
ဗဟိုထိန္းခ်ဳပ္မူ နယ္ပယ္ (အစိုးရအာဏာ)ကို တိုးျမွင့္သင့္ျပီး တစ္ဦးခ်င္းရဲ႕နယ္ပယ္
(ပုဂၢလိက လြတ္လပ္မွဳ)ကို ေလ်ာ့ခ်သင့္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
လြတ္လပ္ျခင္းပဓာန၀ါဒီ (Libertarians) ေတြကေတာ့ ဘယ္လိုအေၾကာင္းေၾကာင့္မွ
ပုဂၢလိကလြတ္
လပ္မူကို ၀င္ေရာက္ ထိပါးလုိ႔မရတဲ့ တိက်ေသခ်ာတဲ့ အနိမ့္ဆံုးအဆင့္ နယ္ပယ္တစ္ခု
ရွိသင့္တယ္လို႔
ဆိုပါတယ္။ အေတြးအေခၚရွင္ ဂြ်န္ေလာ့ခ္ ကေတာ့ လူ႕သဘာ၀ကို အေကာင္းျမင္ပါတယ္။
လူသားေတြရဲ႕
အက်ိဳးစီးပြားေတြဟာ အလိုအေလ်ာက္ သဟဇာတ ျဖစ္ႏုိင္တယ္လို႔ ယံုၾကည္ပါတယ္။
လူမူေရး
သဟဇာတျဖစ္မူနဲ႔ တုိးတက္မူေတြဟာ ႏုိင္ငံေတာ္ျဖစ္ျဖစ္ ဘယ္လို အာဏာပိုင္ ျဖစ္ျဖစ္
၀င္ေရာက္
က်ဴးေက်ာ္ခြင့္ မျပဳရမယ့္ ပုဂၢလိက လြတ္လပ္မွဳနယ္ပယ္ က်ယ္၀န္းတာနဲ႔ ရန္ဘက္သေဘာ
မေဆာင္ဘူး
လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အထက္က ဆုိခဲ့တဲ့ ဘက္နွစ္ဖက္စလံုး သေဘာတူတာကေတာ့
လူသားေတြရဲ႕
ျဖစ္တည္မွဳမွာ လူမူေရးထိန္းခ်ဳပ္မွဳေတြကေန လြတ္ကင္းတဲ့ ဘ၀တစ္စိတ္တေဒသေတာ့
ရွိသင့္တယ္
ဆိုတာပါပဲ။ ကိစၥေသးေသးေလးပဲ ျဖစ္ပါေစ ဒီနယ္ပယ္ကို ၀င္ေရာက္ က်ဴးေက်ာ္ လာတာဟာ
အာဏာရွင္စနစ္ပဲ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။
ဆုိေတာ့ ပုဂၢလိကဘ၀ရဲ႕ နယ္ပယ္နဲ႔ အမ်ား ျပည္သူအာဏာ(Public
authority)ရဲ႕နယ္ပယ္ၾကားမွာ
စည္းျခားဖို႔လိုလာ ပါျပီ။ လူေတြဟာ အျပန္အလွန္ မွီခုိေနၾကတာပါ။
“အသားစားငါးရဲ႕ လြတ္လပ္မူဟာ
ငါးေပါက္စနေတြအတြက္ မရဏတရားပါ”။ တခ်ိဳ႕ေတြရဲ႕ လြတ္လပ္မူဟာ
တျခားသူေတြကို ကန္႔သတ္မႈအေပၚမွာ မူတည္ေနပါတယ္။ ဒီေတာ့ ႏိုင္ငံေရးလြတ္လပ္မႈ ဆုိတာမွာ
ကြ်န္ေတာ္တို႔ေတြဟာ လံုး၀ အကန္႔အသတ္မဲ့ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ေနလို႔ေတာ့ မရပါဘူး။ တျခားသူေတြကို
ေစာင့္ေရွာက္ႏိုင္ဖုိ႔အတြက္ ကြ်န္ေတာ္တို႔ေတြရဲ႕ လြတ္လပ္မွဳတစ္ခ်ိဳ႕ကိုေတာ့ စြန္႔လႊတ္ရပါလိမ့္မယ္။
ဒါေပသိ လြတ္လပ္မွဳကို လံုး၀ စြန္႔လႊတ္တာလဲ မျဖစ္သင့္ပါဘူး။
အေတြးအေခၚရွင္တစ္ဦးျဖစ္တဲ့ ဂြ်န္စတူး၀ပ္ေမးလ္ကေတာ့ ပုဂၢလိက
လြတ္လပ္မႈနယ္ပယ္ကို တရားမွ်တမႈ
ဆိုတာနဲ႔ စည္းျခားေပးပါတယ္။ တရားမွ်တမႈဆိုတာ လူတိုင္းမွာ
လြတ္လပ္ခြင့္ ရွိတယ္ဆိုတဲ့အခ်က္ကို
ကာကြယ္ေပးတာပါ၊ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ရဲ႕ လြတ္လပ္မွဳကို
တျခားသူေတြက မဖ်က္စီးဖို႔အတြက္
လိုအပ္ခ်က္အရ (ဥပေဒအားျဖင့္) ကန္႔သတ္ထားတာ၊ လိုအပ္ရင္
(အစိုးရက) အၾကမ္းဖက္ျပီး
တားျမစ္ခြင့္ျပဳတာလို႔ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ပါတယ္ (ဥပမာ- ရဲက ေျပးဖို႔ၾကိဳးစားတဲ့
ရာဇ၀တ္သားကို ဖမ္းတာမ်ိဳး)။
ဆိုေတာ့ကား ဥပေဒေတြရဲ႕ တာ၀န္ဟာ ပုဂၢလိက လြတ္လပ္မႈနဲ႔ တျခားသူေတြရဲ႕
ျပဳမူခ်က္ေတြ
ထိပ္တိုက္တိုးတာမ်ိဳးကို ကာကြယ္ေပးဖို႔ပါပဲ။ ဒီေတာ့ အစိုးရဆိုတာ ညေစာင့္ဒရ၀မ္၊
တစ္နည္းအားျဖင့္
ကင္းတဲေစာင့္ရဲ႕ တာ၀န္ေလာက္ကိုပဲ ယူရမွာပါ။
ဂြ်န္စတူး၀ပ္ေမးလ္ကပဲ ပုဂၢလိက လြတ္လပ္မႈ မရွိရင္ ယဥ္ေက်းမႈၾကီး
တိုးတက္မွာ မဟုတ္ဘူးလို႔
ဆုိပါတယ္။ လြတ္လပ္တဲ့ အေတြးအေခၚ ေစ်းကြက္ၾကီး မရွိတဲ့အတြက္
အမွန္တရားဟာ
ထင္ေပၚလာမွာ မဟုတ္ဘူး။ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းဟာ လူ အစုအဖြဲ႕လိုက္ ညံ့ဖ်င္းမႈေအာက္မွာ
ျပားျပား
၀ပ္ေနရပါလိမ့္မယ္။ မတူကြဲျပားမႈေတြဟာလဲ ဓေလ့ထံုးတမ္းေတြနဲ႔ လူမွဳပံုစံ တူမႈေတြရဲ႕ေအာက္မွာ
ျပားျပား၀ပ္ေနေအာင္ အဖိနွိပ္ခံရပါလိမ့္မယ္။ လူမႈပံုစံတူမွႈ (Social conformity)ေတြက
အရည္
အေသြး ညံ႔ဖ်င္းတဲ့၊ ေခတ္နဲ႔အံမ၀င္ေတာ့တဲ့ တရားေသ၀ါဒကို ဆုပ္ကိုင္ထားတဲ့၊ အေတြးအေခၚ
က်ဥ္းေျမာင္းျပီး အသိပညာ လူစဥ္မမွီတဲ့ လူသားေတြကိုသာ ေမြးထုတ္ေပးပါတယ္။ လူသားတစ္
ေယာက္
က်ဴးလြန္ႏိုင္ဖြယ္ရွိတဲ့ မွားယြင္းမႈ ေတြထဲက အၾကီးမားဆံုး အမွားကေတာ့ ကိုယ္က
ေကာင္းျမတ္တယ္လို႔
ယူဆထားတာေတြကို စြန္႔လႊတ္ျပီးေတာ့ ကိုယ့္ကို တျခားသူေတြက
ထိန္းကြပ္ခြင့္ေပးလိုက္တာပါပဲ။
ဆိုေတာ့ မရွိသေဘာေဆာင္တဲ့ (Negative notion)ရႈေထာင့္ကေန
လြတ္လပ္မွဳကို အဓိပၸါယ္ဖြင့္ရရင္
လြတ္လပ္မႈဆိုတာ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ပုဂၢလိကဘ၀ထဲကို ၀င္ေရာက္ေႏွာက္ယွက္တာ
မရွိျခင္းကို
ဆိုလိုပါတယ္။ လူတစ္ေယာက္ မေရြးခ်ယ္ ခ်င္တဲ့ ဘ၀ကို ေရြးခ်ယ္ရမယ္၊ မေရြးခ်ယ္ရင္
အျပစ္ေပး
မယ္လုိ႔ ျခိမ္းေျခာက္တာမ်ိဳး၊ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ေရြးခ်ယ္ခြင့္တံခါး ေတြကို ပိတ္ထားျပီး
တံခါးေပါက္
တစ္ခုေလာက္ပဲ ဖြင့္ေပးတာမ်ိဳးပါ။ ဒီဖြင့္ေပးထားတဲ့ အခြင့္အလမ္းဟာ ဘယ္ေလာက္ပဲ
မြန္ျမတ္ပါ
တယ္ဆိုဆို၊ ဒါမွမဟုတ္ ဖြင့္ေပးသူေတြဟာ ဘယ္ေလာက္ပဲ ေစတနာေကာင္း ရွိလွပါတယ္ဆိုဆို
လူတစ္ေယာက္ဟာ ကိုယ္ပိုင္ရွင္သန္ခြင့္ရွိတဲ့ ဘ၀တစ္ခုကို ပိုင္ဆိုင္ထားတဲ့ သက္ရွိတစ္ေယာက္ပါ။
ဒါဟာ တကယ့္ အမွန္တရား ပါ။ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ပုဂၢလိကဘ၀ကို ၀င္ေရာက္ကန္႔သတ္ျခင္းဟာ
အမွန္တရားကို
ခ်ိဳးေဖာက္ျခင္းပါပဲ။
(ေရွ႕အပတ္ ဆက္မည္)
Ref-Two Concepts of Liberty By Isaiah Berlin
No comments:
Post a Comment